דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

פיקוד העורף בדק 6% בלבד מהמוסדות הגריאטריים, רק שליש מהמיטות בהם ממוגנות

למשרד הבריאות אין מידע על מידת המיגון של 259 מוסדות גריאטריים שבפיקוחו | בבתי האבות והדיור המוגן טוענים שהתקציב המצומצם שהם מקבלים אינו מאפשר טיפול הולם | יו"ר ועדת הבריאות יוני מישרקי: "אסור להשלים עם התקצוב החסר, המיגון החלקי והמחסור בכוח אדם"

בית דיור מוגן של משען בחולון (צילום ארכיון: פלאש90)
בית דיור מוגן של משען בחולון (צילום ארכיון: פלאש90)
הדס יום טוב

רק שליש מהמיטות במוסדות הגריאטריים שבדק פיקוד העורף עומדות בתקן המיגון הנדרש, כך נחשף היום (שני) בדיון בוועדת הבריאות של הכנסת בנושא תפקוד המוסדות הגריאטריים במהלך המלחמה. הנתון חלקי ביותר, ועולה מבדיקת 6% מהמוסדות בלבד.

פלורה קוך-דווידוביץ', חוקרת במרכז המידע והמחקר של הכנסת, ציינה בדיון שלמשרד הבריאות אין מידע מלא על מידת המיגון ב-259 המוסדות שבפיקוחו. פיקוד העורף בדק במהלך המלחמה רק את 16 המרכזים הרפואיים הגריאטריים, שהם כ-6% בלבד מהמוסדות למחלות ממושכות שבאחריות המשרד. מבדיקתו עולה, כאמור, כי רק כשליש מהמיטות ב-16 מוסדות אלה הן במיגון תקני, כלומר ברמת המיגון הגבוהה ביותר לפי הגדרת פיקוד העורף, בעוד שכשני שלישים אינם במרחב מוגן תקני.

"אין לנו יכולת לטפל אפילו בחולים עם זיהומים"

ד"ר גלית קאופמן, מנכ"לית רשת "בית בלב" שמפעילה בתי דיור מוגן, טענה שהסיבה לחוסר במיגון הוא תקציב חסר. לדבריה, משרד הבריאות מעביר כ-800 שקלים בלבד למיטת אשפוז, סכום שלטענתה אינו מאפשר טיפול הולם וראוי: "אין לנו יכולת לטפל אפילו בחולים עם זיהומים, בגלל מחסור בתקציב לציוד ולכוח אדם מומחה בתחום".

התקציב הזעום ממשרד הבריאות הופך את ההשקעה בפתיחת מוסדות נוספים ללא-כדאית עבור השוק הפרטי, טען אביטוב זלקין, מזכיר עמותת "קדם" המאגדת כ-200 בתי אבות ובתי דיור מוגן ציבוריים. יו"ר העמותה יולי גת מציינת כי נוסף על היעדר התקציב, העברת האחריות על המוסדות ממשרד הרווחה למשרד הבריאות גורמת לקושי בירוקרטי עבור הקשישים ובני משפחותיהם.

איציק כהן, נציג העמותה לגריאטריה, מוסיף שהדיונים לגיבוש מכרז חדש נמשכים במשרד הבריאות כבר כשנה וחצי, זאת לאחר שמעל 12 שנים מתנהל הענף כולו לפי מכרז ישן שאינו תואם את המציאות הטיפולית והכלכלית של המרכזים. "המכרז החדש צריך להיות מגובה בתוספת תקציב, בעיקר בעקבות המלחמה והשפעותיה, על מנת לתקן את המצב ולהבטיח את עתיד הענף ואת יכולתו להעניק טיפול איכותי עבור כמות הולכת וגדלה של מטופלים", אמר.

מישרקי: לבחון את פערי התעריפים בין בתי החולים למוסדות

סגנית ראש חטיבת הרפואה במשרד הבריאות, ד"ר ענבר צוקר, מודה שאכן ישנה בעיה. "אנו שותפים לתסכול המוסדות, ואין עדיין אמצעים תקציביים לסגור פערים צודקים אלו. חובה עלינו לשפר את הטיפול בזיהומים, ושוריין כבר תקציב מסוים לשיפור התקצוב לכל מיטה".

"זו חובה מוסרית לדאוג למבוגרים שבחברה, אסור להמשיך במצב הנוכחי", טען יו"ר הוועדה, ח"כ יוני מישרקי (ש"ס), שזעם על דחיקת הטיפול בקשישים לסוף התור בנושאי הבריאות. ברקע הדברים, לאחרונה אושרה תוספת של 200 מיליון שקלים למשרד הבריאות עבור מיגון, אך לא ברור כמה מהם יושקעו במיגון המוסדות הגריאטריים. "אסור להשלים עם התקצוב החסר, המיגון החלקי והמחסור בכוח אדם מומחה וייעודי".

מישרקי קרא למשרדי הבריאות והאוצר לבחון מחדש את הפערים בתעריפים בגריאטריה בין בתי החולים הכלליים לבין המוסדות הגריאטריים, ולעדכן את הוועדה בתוך חודש. כמו כן קרא לוועדת המחירים להתכנס בהקדם האפשרי ולחדש את תהליך עדכון התעריפים במחלקות הגריאטריות שאינן סיעודיות ואת מנגנון ההתחשבנות בין קופות החולים למוסדות הגריאטריים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!