דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

ח"כ מיכאל ביטון בסיור ביישובים הבדואים בנגב: "יש לנו חוב מוסרי כלפי אלה שנהרגו כאן"

בסיור נחשפו חברי שלוש ועדות בכנסת להיעדר המיגון עבור 140 אלף תושבים | ח״כ יוסף עטאונה (חד"ש-תע"ל): "אנחנו מבקשים מענה מהממשלה, אבל אף אחד לא לוקח אחריות"

חברי הכנסת מיכאל ביטון, אברהם בצלאל ואלי דלל בסיור ביישובים הבדואיים בנגב (צילום: דוברות ש"ס)
חברי הכנסת מיכאל ביטון, אברהם בצלאל ואלי דלל בסיור ביישובים הבדואיים בנגב (צילום: דוברות ש"ס)
יניב שרון

חברי כנסת ביקרו אתמול (ראשון) ביישובים בדואים בנגב, במלאת 107 ימים לאירועי 7 באוקטובר, כדי להכיר מקרוב את היעדר המיגון שהתושבים נאלצים להתמודד איתו, ואת הצורך בטיפול נפשי עבור הילדים ובני הנוער.

הסיור נערך ביוזמת ארגון אג'יק – מכון הנגב, והוזמנו אליו חברי הוועדה לפיתוח הנגב והגליל, הוועדה לזכויות הילד והוועדה לצמצום פערים חברתיים בפריפריה. "זה לא מובן מאליו ששלוש ועדות בכנסת מגיעות לסיור בנגב", אמר ח״כ יוסף עטאונה (חד"ש-תע"ל), "שלושת החודשים האחרונים חשפו לחברה הישראלית את מצוקת הכפרים הבלתי מוכרים בנגב שהופקרו ללא מענה מהממשלה, במיוחד בסוגיית המיגון. אנחנו מבקשים מענה מהממשלה אבל אף אחד לא לוקח אחריות על המיגון במוסדות החינוך בכפרים הלא מוכרים".

חברי הכנסת ביקרו בכפר תל-ערד, שאינו מוכר, פגשו משפחות ששכלו מבניהן ומבנותיהן במלחמה ושמעו על הקשיים הרבים שהמשפחות מתמודדות איתם, ובהם מחסור במיגון ותנאי מחיה קשים.

כיום מתגוררים כ-140 אלף תושבים בכפרים הלא מוכרים בנגב. בארגון מוסאווא טוענים כי הבדואים תושבי הנגב נתונים לסכנה מפגיעת רקטות פי 2,800 משכניהם היהודים. זאת בשל המחסור במיגון ביישובים הבדואים בנגב, ובייחוד בכפרים שאינם מוכרים.

חברי הכנסת בביקור ביישובים הבדואיים בנגב (צילום: אג'יק – מכון נגב)
חברי הכנסת בביקור ביישובים הבדואיים בנגב (צילום: אג'יק – מכון נגב)

חברי הכנסת ביקרו בבית משפחת אלקרעאן, שאיבדה ארבעה מבניה מפגיעת רקטות ב-7 באוקטובר. "יש לנו חוב מוסרי כלפי אלה שנהרגו כאן", אמר יו"ר ועדת הנגב והגליל, ח"כ מיכאל ביטון (המחנה הממלכתי), והשתתף בצער המשפחה. "ראינו את הגיבורים של החברה הבדואית שנכנסו לעוטף עזה והצילו אנשים. אנחנו רוצים לקדם את החיים המשותפים".

ח״כ וליד אלהואשלה (רע"ם) הוסיף: "אף אחד מהממשלה לא הקשיב לנו בעניין המיגון. יש בנגב 140 אלף תושבים ללא מיגון. שלחנו הרבה מכתבים אבל אף אחד לא הגיב לנו. המדינה חייבת לשנות מדיניות כלפי הבדואים. אנחנו רוצים לחיות פה בכבוד ולהביא לשגשוג גם בנגב". עוד התייחס לנושא הריסת הבתים ואמר: "אי אפשר להרוס בלי לתת חלופות דיור. אני מקווה שהמסר יעבור לראש הממשלה שטרם ביקר ביישובים הבדואים בנגב, שספגו אבדות קשות".

"בחודשים האחרונים אנו עדים לערבות ההדדית ששותפים לה תושבי הפזורה", אמר יו"ר הוועדה לצמצום הפערים החברתיים בפריפריה, ח"כ אברהם בצלאל (ש"ס), "היעדר המיגון הוא סוגיה קריטית ואנו פועלים להביא לפתרונה".

בתום הסיור התכנסו חברי הכנסת עם נציגים ממשרד החינוך, ממשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, מפיקוד העורף ומהארגונים החברתיים. הם הצהירו כי משרד החינוך ימפה את מוסדות החינוך בנגב שטרם מוגנו, ומשרד הנגב והגליל ישתתף במיגון בתי הספר והגנים, יחד עם פיקוד העורף. כמו כן הם המליצו לממש את התקציב לשירותים פסיכולוגיים ביישובים, ואם יש מחסור באנשי מקצוע המקשה על גיוס פסיכולוגים, המליצו לגייס במקומם אנשי טיפול כגון מטפלים בבעלי חיים, עובדים סוציאליים קליניים וכדומה.

סלימאן אלעמור ואילן עמית, מנכ"לים שותפים בארגון אג'יק – מכון הנגב, שיזם את הסיור, בירכו על נכונותם של חברי הכנסת: "היום הייתה לנו ההזדמנות לא רק לדבר אלא גם להראות. נמשיך לעקוב ולראות שהאתגרים מקבלים מענה, אנו מודים לכלל יו"ר הועדות וחברי הכנסת שהשתתפו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!