דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון י"א באייר תשפ"ד 19.05.24
27.4°תל אביב
  • 24.9°ירושלים
  • 27.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 25.4°אשדוד
  • 25.8°באר שבע
  • 32.6°אילת
  • 25.8°טבריה
  • 22.9°צפת
  • 27.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

גרושות המילואימניקים שנפגעו כלכלית במלחמה: "במתווה הנוכחי קיים עיוות"

גרושות שאב ילדיהן משרת במילואים לא זכאיות לאותן הטבות שמקבלות בנות הזוג, על אף שהן נפגעות בצורה דומה ונאלצות לטפל בילדים לבדן | ליאורה שקלי כהן, מפורום נשות המילואים: "כשלא היו מסגרות חינוכיות, לא יכולתי להתפרנס"

אם ובנותיה בדרך לבית הספר (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)
אם ובנותיה בדרך לבית הספר (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)
הדס יום טוב

נשים שגרושות ממשרתי מילואים לא מקבלות את ההטבות שמקבלות בנות זוג של משרתים, למרות שגם הן נאלצות לטפל לבדן בילדים בהעדרם. צה"ל הציג מתווה פיצוי לגרושות המילואימניקים, אך גם הוא לוקה בחסר.

הנושא הוצף אתמול (שלישי) בדיון בוועדה לקידום מעמד האישה, בו נחשף שהורים גרושים שילדיהם גדלים במשמורת משותפת ללא דמי מזונות, לא מקבלים את הפיצויים הניתנים למשפחות במקרה שבו האב גוייס למילואים והאם מטפלת בילדים לבדה. נוסף על כך, בדיון נחשף כי 8% מכלל נשות המילואימניקים פוטרו או הוצאו לחל"ת, זאת למרות האיסור.

על פי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, כ-230 נשים גרושות וכ-4,500 גברים גרושים עם ילדים משרתים במילואים. אולם, הגרושים והגרושות של המשרתים לא נכללים בהסכם בין משרד האוצר למשרד הביטחון על פיצוי המשפחות. "אני גרושה למילואימניק, ואנחנו מגדלים במשמורת משותפת את שתי בנותינו. מאז פרוץ המלחמה אני מגדלת אותן ב-90% מהזמן", סיפרה ליאורה שקלי כהן מפורום נשות המילואים.

"כשלא הייתה לבנות מסגרת חינוכית, לא יכולתי להתפרנס. ההוצאות שלי גדלו פי שניים ואזל לי הכוח להחזיק את משפחתי. כמוני קיימות אלפי משפחות מילואימניקים שקופות. במתווה הנוכחי קיים עיוות, אנחנו משפחות מילואימניקים לכל דבר ועניין. אנו גאות במילואימניקים הגרושים שלנו, גם אנחנו מגדלות את ילדינו ללא כל סיוע".

"ארבעת ילדי גדלים במשמורת משותפת, ללא דמי מזונות", סיפרה אפרת פאר. "אבי ילדיי נסע למילואים כבר ב-7 באוקטובר באוגדת עזה, וכולנו גאים בו. כבר שלושה וחצי חודשים ש-30% מהילדים לא מקבל את אותו החיבוק ולמה? רק כי הוריהם גרושים והעורף שלהם לא מקבל את אותם המענקים. הילדים שלנו לא סוג ב', ואנחנו מבקשים הכרה זהה במענקי משפחה וכלכלת בית ומבקשים סיוע עבור הילדים שממומנים על ידי ההורה שבעורף בלבד. אנחנו מבקשות שעת הורות והעברת כספים ישירות אלינו".

עו"ד רעות פוקר מנעמ"ת סיפרה על ל', גרושה שפוטרה מעבודתה כי המעסיק לא יכול "לסמוך על כך שתגיע לעבודה או תוכל להישאר עד מאוחר ולא תאחר".

סא"ל שירי אבינועם, ראש ענף תכנון כוח אדם בצה"ל, הסבירה שהמורכבות היא בכך שהמענק מיועד למילואימניק, ובגלל שאין קשרי נישואין הצבא לא מכיר את הגרושות. אולם, אחינועם הציגה מתווה בו יורחב המענה למשפחות לא נשואות, שיקבלו חלק מההטבות. במסגרת הזו, יינתן מענק חד פעמי של 4,500 שקל לבת זוג, כולל פרודה או גרושה, עם ילד אחד משותף לפחות עד גיל 14, במידה והגרוש שמשרת 45 ימים, ולאישה שלא מועסקת לפחות 21 ימים ולא מקבלת דמי אבטלה.

ע"פ סא"ל אבינועם, יינתן בימים הקרובים גם מענק בסך 10,700 למי שלקחה חופשת לידה ולא חזרה לעבודה, גם בתנאי שהגרוש משרת מילואים של לפחות 45 ימים; וסיוע חד פעמי בסך 500 שקלים בלבד להוצאות כלכלת הבית. בנוסף, כנגד הוכחה לכך שהכנסתה נפגעה, יינתן פיצוי של עד 10,000 שקלים על אובדן הכנסה לעצמאיות או שכירות. אולם, הגרושות לא יקבלו מענק שוטף כמו בנות הזוג הנשואות.

לדבריה, המענקים ישולמו דרך אגף הכספים במשרד הביטחון באמצעות מנגנון ישיר לחשבון הבנק. את הבקשות צריכות הגרושות לפתוח דרך קרן הסיוע. "אנחנו מבינים את החשיבות ומקווים שיעבוד תוך כמה ימים", אמרה.

יו"ר הוועדה, ח"כ פנינה תמנו (המחנה הממלכתי), ברכה על המתווה אך הדגישה שעדיין מתקיימת אפליה. "לקח לכם זמן אבל בסוף פתרתם את הבעיה. יש צורך בניתוק התלות בבן הזוג שנמצא במילואים", טענה. "אתם צריכים להגיד שוועדת חריגים תאשר הוצאות חריגות. יש משפחות שנזקקות לסלי מזון. בואו נפנה לחברת החשמל ולרשויות מקומיות שיפעילו הנחה בתשלום לנשים הגרושות למילואימניקים. תכפילו את המענק של ה-500 שקלים ואתם תהיו בדרך הנכונה".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!