דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון י"א באייר תשפ"ד 19.05.24
27.4°תל אביב
  • 24.9°ירושלים
  • 27.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 25.4°אשדוד
  • 25.8°באר שבע
  • 32.6°אילת
  • 25.8°טבריה
  • 22.9°צפת
  • 27.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

חיפושים, מעצרים וסגירת צירי תנועה: המשטרה נאבקת בפשע המשתולל בדיר חנא

הכפר הגלילי סובל בחודשים האחרונים מסכסוך בין משפחות, שהגיע לשריפת רכבים ולירי לעבר בתים ואנשים | סגן ניצב תמיר ארד, על תגובת המשטרה: "אין לי ספק שהתושבים שלא מעורבים נפגעים, אבל כך גודעים את הפשיעה לעתיד"

יניב שרון

בשבת, 21 בינואר, סגרה המשטרה את דרכי העפר לכפר דיר חנא והציבה מחסומים בדרכי הכניסה הראשיות. יומיים לאחר מכן, ב-23 בינואר, הוחרמו 37 מצלמות שהוצבו במרחב הציבורי בכפר. פעולות אלו הן חלק ממאבקה המתמשך של המשטרה באלימות המשתוללת בדיר חנא מזה כשבועיים.

הכפר דיר חנא שוכן על כביש 805 ליד עראבה, ועד לאחרונה היה ידוע כמקום שקט. בכפר כ-11,000 תושבים, רובם מוסלמים ומיעוטם, כ-10%, נוצרים. דיר חנא מוגדר כעשירון 4 בדירוג כלכלי חברתי, והמשכורת הממוצעת בו נמוכה בכ-3,000 ₪ מהמשכורת הממוצעת במשק, ועם זאת, אחוז הזכאים לבגרות בו עומד על כ-87%.

בתחילת אוקטובר נורו מספר פעמים יריות לעבר בתים בכפר. השיא היה בליל 15 באוקטובר, בו התרחשו שלושה מקרי ירי. "אחרי מספר ימים, הסכסוך נרגע בעקבות הליך פיוס" מספר מפקד תחנת משגב האחראית על הישוב, "והתעורר מחדש בעקבות אירוע סתמי בין צעירים ממשפחת שחאדה לצעירים ממשפחת חוסיין".

האירוע בין הצעירים יצר סחרור של תגובות ותגובות נגד, שהגיע לכדי שריפת כלי רכב, ירי לעבר בתים וירי מכוון לעבר אנשים. בין ה-18 בינואר ל-21 בינואר נורו שלושה צעירים בכפר והובהלו לבית-חולים.

"זה סכסוך בין משפחות על שליטה בכפר" מסביר סנ"צ ארד. לדבריו, הרקע לסכסוך הוא הבחירות למוניציפליות הקרבות. "הסכסוך פרץ לפני שלושה וחצי חודשים בין שתי משפחות גדולות, הן נאבקות על השליטה במועצה המקומית".

מפקד המשטרה האזורי: "המשימה היא החזרת הסדר"

לאור ההידרדרות, המשטרה משנה גישה. בהוראת מפקד מחוז צפון, ניצב שוקי תחאוכה, מוקמת בתוך דיר חנא מפקדת 'דרך ארץ', בפיקודו של מפקד מג"ב צפון, נצ"מ גולן שרוני. תחת המפקדה נמצאים כוחות מג"ב, כוחות המשטרה הכחולה וכוחות מיוחדים הפועלים ביישוב.

"המשימה היא להחזיר את הסדר" אומר סגן ניצב תמיר ארד. "זה כולל הרבה פעולות משטרתיות, ופעילות נרחבת שמטרתה לגרום לצדדים להוריד הילוך. הפעילות היא סמויה וגלויה. היא כוללת אכיפה מוגברת, חיפושים ומעצרים, סגירת הצירים שאינם סלולים לכפר.

"אין לי ספק שהתושבים שלא מעורבים מושפעים, ויהיה להם קשה בימים הבאים. המטרה היא לא לפגוע בהם, אבל הם נפגעים. אני מצטער על כך, אבל כך אנו גודעים את זה לעתיד".

מספר תושבים סירבו לפניית 'דבר' לדבר על חייהם בצל האלימות הגוברת ופעילות המשטרה המתרחבת. לדברי סנ"צ ארד, יש ביישוב שוטר האמון על הקשר עם התושבים. לדבריו, המשטרה לא עוסקת בניסיונות הפיוס בין הצדדים היריבים, אך "אנו נשמח אם הלהבות תרדנה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!