דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
22.9°תל אביב
  • 22.3°ירושלים
  • 22.9°תל אביב
  • 23.8°חיפה
  • 23.6°אשדוד
  • 26.8°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 25.0°טבריה
  • 24.2°צפת
  • 24.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

"הילדים יושבים בבית וזה לא מעניין אף אחד": הגנים במועצת אל-קסום שובתים מעל שבועיים

מעל 1,000 ילדי גנים בכפרים הלא מוכרים במועצה האזורית לא לומדים כבר שבועיים וחצי, ומבתי הספר נמנעים שירותי ניקיון ואחזקה | אב ל-6 מהמועצה: "אנחנו האוכלוסיה הכי חלשה. את מי מעניין ילד בדואי בכפר לא מוכר?"

הפזורה הבדואית בנגב (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
הפזורה הבדואית בנגב (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
יניב שרון

כבר שבועיים וחצי שיותר מאלף ילדי גנים בכפרים הלא מוכרים במועצה האזורית אל קסום לא לומדים, ומכ-5,000 ילדים בגיל בית ספר נמנעים שירותי ניקיון, אחזקה, מזכירות וסייעות.

"שני הילדים הקטנים שלי בני 4 ו-5 יושבים בבית וזה לא מעניין אף אחד", אומר סופיאן אלשמסאן תושב הכפר הלא מוכר אל-פורעה ואב ל-6 ילדים. המועצה הודיעה במכתב כי מפסיקה לתת שירותים לכפרים הלא-מוכרים בשל חוסר בתקציב. לטענתה השירותים מתוקצבים בחסר על ידי משרד החינוך, 18 מיליון שקלים במקום 35 מיליון. במועצה רשומים 12,000 תושבים, אך היא מספקת שירותים ל-60,000 תושבים.

לדברי ראש המועצה סלאמה אלאטרש, בשל היעדר התקציב, יש מחסור של כמעט 70 כיתות: כ-15 כיתות גן והשאר כיתות לימוד. חסרים גם חדרי מורים, ספריות ומעבדות מחשבים, כימיה וביולוגיה. מחסור חריף יש גם בתאי שירותים. בכפר אלבאט, לפי אלאטרש, יש תא שירותים אחד ל-250 תלמידים וגם באלפורעה ובתל ערד המצב גרוע.

הוא הוסיף כי ההחלטה להשבית מוסדות ושירותים בכפרים הלא מוכרים הגיעה לאחר סחבת שנוקט משרד החינוך מאז ספטמבר. בתחילה ביקשו שיחכה עד אחרי החגים. לאחר מכן הכל נעצר בגלל המלחמה. בנובמבר חודש הקשר עם המשרד, אך במשך חודשיים דבר לא התקדם, עד ההחלטה להשבית.

סופיאן אלשמסאן תושב הכפר הלא מוכר אל-פורעה ואב ל-6 ילדים (צילום: אלבום פרטי)
סופיאן אלשמסאן תושב הכפר הלא מוכר אל-פורעה ואב ל-6 ילדים (צילום: אלבום פרטי)

"חשוב לי שהילדים ילכו לגן" אומר אלשמסאן. "בינתיים אשתי יושבת עם הילדים בבית. עכשיו הגננות החליטו לעשות קבוצות של 15 תלמידים. הילדים הולכים יומיים בשבוע לגן. יש למידה מרחוק, הגננות שולחות סרטונים והילדים רואים דרך הטלפון שלי. אבל זה לא פתרון".

לדברי שמסאן זו לא הפעם הראשונה בה ילדיו לא מגיעים ללימודים. "כל שנה יש בעיה עם הסעות. ההסעות לא נכנסות אלינו כי אין כבישים. בבתי הספר שלנו אין מיגון, אז חזרנו לשגרה אחרי כולם. בשנה שעברה הילדים לא הלכו לבית הספר במשך 20 יום. מי אחראי? צריך שמישהו יישא באחריות".

"מדובר במאות תלמידים. יש ילדים שלא הולכים בכלל לבית-ספר. אני קצין ביקור סדיר בעברי, אני מכיר שיש אלפי ילדים שבכלל לא הולכים לגן, אלא רק לכיתה א'", מספר שמסאן. "כל תושבי הכפרים הלא מוכרים סובלים כי אנו האוכלוסיה הכי חלשה. את מי מעניין ילד בדואי בכפר לא מוכר? אף אחד".

"כיום אני מורה באום בטין. שם כולם לומדים רגיל", אומר שמסאן "רוב הצעירים הולכים לאיבוד בגלל החינוך. אם רוצים להרים את החברה הבדואית, החינוך חשוב. אני תרמתי בצבא, משלם מיסים, במה שונים הילדים שלי מהילדים בתל אביב או במקום אחר?"

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "האחריות למתן שירותי ניקיון, תאורה, מזכירות וסייעות במבני החינוך המיועדים לתלמידי הכפרים מוטלת על ראש הרשות. משרד החינוך הקצה תקציב ייעודי של למעלה מ-18 מיליון שקלים למועצה האזורית אל קסום (במסגרת הסכם הרכש) לצורך מתן מענה לתלמידי המועצה האזורית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!