דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה וחברה

אמהות עובדות / הצעה: תקופת הלידה תוארך בשבוע עד שבועיים

כך המליץ הצוות המייעץ בראשות ח"כ הכנסת רחל עזריה (כולנו)| לטענת האוצר, עלות כל שבוע נוסף של תקופת לידה: כ-230 מיליון שקלים| עזריה: "תהיה כאן בשורה לכל ההורים בישראל" | בנעמ"ת בירכו אך טענו כי יש להוסיף תקופת לידה בתשלום גם לאבות אחרי תום תקופת הלידה של האם

תקופת לידה, אילוסטרציה (צילום: shutterstock)
תקופת לידה, אילוסטרציה (צילום: shutterstock)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

התקדמות משמעותית לקראת הארכת תקופתהלידה, כך נמסר היום (חמישי) מהצוות המייעץ שדן בנושא, בראשות ח"כ רחל עזריה (כולנו). על פי  ההצעה שגיבש הצוות, תוארך התקופה בשבוע עד שבועיים. על פי הערכות משרד האוצר, עלות כל שבוע שיתווסף עומדת על כ-230 מיליון שקלים. זה גם הסכום שהוקצה לנושא, נכון לעכשיו. "תהיה כאן בשורה לכל ההורים בישראל", הצהירה עזריה.

הצוות שדן בנושא כולל נציגים של משרד האוצר, המוסד לביטוח לאומי, מומחה לתחלואת נשים, ומומחית לגיל הרך. עוד לקחה בו חלק אסנת ואתורי מובילת המחאה "תקופת לידה זאת זכות לא הישרדות".

רחל עזריה (התמונה באדיבות המצולמת).
רחל עזריה (התמונה באדיבות המצולמת).

כיום, עומדת תקופת הלידה על 14 שבועות, בהם זכאית לתשלום מלא של דמי הלידה בהתאם להכנסותיה בשלושת החודשים שקדמו ללידה. בנוסף, יכולה האם להאריך את תקופת הלידה ב-12 שבועות נוספים, ללא תשלום, כשלמעסיק אסור לפטר אותה. תקופת הלידה הוארכה בפעם האחרונה בשנת 2007, אז עלתה מ-12 שבועות ל-14.

במהלך דיוני הצוות המייעץ, נבחנו חלופות המוצעות לנשים לאחר לידה אל מול שוק העבודה, כמו גם רפורמה כוללת שתטפל גם בנושא של חלוקת התקופה גם עם האבות – זאת לאור אחוז המיצוי הנמוך של אבות שלוקחים תקופת לידה. עוד נבחן מעמדן של סטודנטיות ועצמאיות, וכיצד ניתן להפחית את חוסר הודאות של המעסיקים בכל הקשור למועד חזרתן של הנשים מתקופת הלידה.

ישראל נמצאת במקום הראשון מבין מדינות ה-OECD בשיעור הלידות, שעומד על 3.2 ילדים בממוצע לעומת כ-1.7 ילדים ב–OECD. בשנת 2015 נולדו בישראל 176 אלף תינוקות, גידול של 2% מהשנה הקודמת. הגיל הממוצע בישראל של לידת ילד הראשון, עומד  כיום על 27.5, בשנת 2004 עמד הגיל הממוצע על  25.6.

נוסף לאלו, שוק העבודה בישראל עובר שינויים בכל הקשור לשילובן של נשים ובדגש על נשים בגיל הפריון. לפי נתוני הלמ"ס בעשרים השנים האחרונות זינק אחוז האימהות לילדים קטנים שיוצאות לעבוד. אחוז תעסוקת הנשים בישראל עומד 71.3% שנת 2015, כאשר אחוז האימהות הנשואות המשתתפות בכוח העבודה הגיע ל- 75%, אימהות לילד אחד שעובדות עומד על  77.5% ואחוז האימהות ל-2 ילדים שעובד עומד על  78.9%. נתון כמעט זהה לשיעור תעסוקת גברים בגילאים האלו.

"מבחינתי זהו יום היסטורי" אמר עזריה, "לראשונה מזה כעשור התכנס צוות שבוחן את השינויים בשוק התעסוקה והתאמתן להורים, ובפרט לנשים היולדות. לא ייתכן שאחוז הילודה בישראל הוא מהגבוהים ב-OECD ואחוז תעסוקת הנשים הוא גם כן מהגבוהים ב- OECD אבל אין לכך שום מענה בחקיקה עד היום וזה הולך להשתנות, אנחנו שמים הן את הילד במרכז והן את ההורה במרכז, תהיה כאן בשורה לכל ההורים ישראל".

יו"ר נעמ"ת גליה וולוך, אמרה בתגובה לדיוני הצוות המייעץ כי "השינוי שצריך להיעשות הוא מתן תקופת לידה לאב מיד אחרי תקופת הלידה של האם. צריך לעודד את זה על ידי מתן תקופת לידה בתשלום גם לאבות ולא על חשבון תקופת הלידה של האישה"

יו"ר נעמת גליה וולוך (צילום: איתמר רותם)
יו"ר נעמת גליה וולוך (צילום: איתמר רותם)

עוד הוסיפה וולוך כי "שבוע תוספת הוא משמעותי, הוא נותן עוד תקופה לאם להיות עם התינוק. בגילאים האלה, בכל שבוע הוא גדל באופן משמעותי, זו אחת הסיבות שלנשים קשה כל כך לחזור לעבוד. אבל אם היא תדע שאחרי חזרתה לעבודה התינוק נמצא עם האבא, היא תהיה הרבה יותר רגועה ויהיה לה יותר קל לחזור לעבוד. כך גם המעסיקים יתייחסו לנשים פחות כמטרד לשוק העבודה שרק לוקח תקופת לידה ואחר כך מאריך אותה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!