דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי ח' באייר תשפ"ד 16.05.24
24.8°תל אביב
  • 24.1°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 22.2°חיפה
  • 25.0°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 32.0°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 21.9°צפת
  • 26.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
החטופים והנעדרים

העצרת למען החטופים: "כמו שהצלנו יהודים מהנאצים, גם העזתים יכולים"

אלפים השתתפו בעצרת בכיכר החטופים תחת הסיסמה "never again is now". בעצרת השתתפו משפחות חסידי אומות העולם שקראו לעולם ולעזתים לפעול להצלת החטופים

עצרת בכיכר החטופים, 27 בינואר 2024 (צילום: אבישי ששוני/Flash90)
עצרת בכיכר החטופים, 27 בינואר 2024 (צילום: אבישי ששוני/Flash90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

אלפים השתתפו הערב (שבת) בעצרת בכיכר החטופים בתל אביב, תחת הסיסמה "never again is now", שבה השתתפו משפחות החטופים לצד ניצולי שואה ודור שני לשואה. בעצרת הוקרנו מסרים מצולמים ממשפחותיהם של חסידי אומות עולם שפונים לתושבי עזה וקוראים להם לפעול להצלת החטופים.

יאנינה רושצ'ישבסקה מקראקוב שמשפחתה הסתירה יהודים בשואה: "בשם חסידי אומות העולם אני מבקשת מהאנשים שמחזיקים בחטופים לשחרר אותם. הם לא עשו שום דבר. אין בהם כל אשם שהם נולדו יהודים, בדיוק כמו שבי אין אשם שנולדתי פולנייה".

נינקה ג'רסמה, נכדתה של הני אסקנס מהולנד שהצילה ילדה יהודייה בתקופת השואה: "מדי שנה אנחנו מעלים את זכרו של הדף השחור הזה (מלחמת העולם השנייה) מן ההיסטוריה, הן כעם והן כמשפחה. החטופים ראויים לתשומת לבנו ותמיכתנו הבלתי פוסקת, בדיוק פי שהיה לסבתי אומץ להציל ילדה, תוך סכנה לחייה ולחיי בתה במהלך מלחמת העולם השנייה".

איגה בינקיינה, בתה של סופיה חסידת אומות העולם הליטאית שהתגוררה קרוב לגטו קובנה שבליטא והציעה ליהודים מקלט זמני בביתה: "בדיוק כפי שעזרנו לאנשים נגד הנאצים, גם תושבי עזה יכולים לעזור ולהציל את החטופים במידע או בכל דרך אחרת. בכל המלחמות והאסונות הטוב תמיד מנצח והרע מפסיד".

"אין סדר עדיפויות, דווקא הגברים אולי מהווים מטרה יותר גדולה"

זיו ברסלבסקי, שאחיו הגדול רום ברסלבסקי נחטף לעזה: "תמיד הוא שם את כולם לפניו. רום אבטח את מסיבת נובה, ולאחר שהתחילה המתקפה, הוא נשאר באזור הסכנה וסייע לפצועים ולכוחות הביטחון. היו לו עשרות הזדמנויות לברוח והוא בחר להישאר ולעזור. רום, אתה חסר לי. תחזירו את אח שלי הביתה עכשיו!"

זיו ברסלבסקי, שאחיו הגדול רום ברסלבסקי נחטף לעזה (צילום מסך: מטה משפחות החטופים והנעדרים)
זיו ברסלבסקי, שאחיו הגדול רום ברסלבסקי נחטף לעזה (צילום מסך: מטה משפחות החטופים והנעדרים)

עלי אזליאדנה, אחיו של החטוף יוסף אלזיאדנה ודודו של החטוף חמזה אלזיאנדה, פנה מקיסריה לראש הממשלה: "תוביל לשחרור כולם, באומץ. מי שיהסס, יוביל לכך שלא יהיה מה להחזיר".

יאיר סמרנו, אחיו של יונתן סמרנו שנרצח והוגדר חטוף: "יונתי אהב לרקוד יותר מהכל, ויונתי ירקוד לנצח. אני קורא לראש הממשלה ולחברי הקבינט: תחזירו את כולם, כולל הישאם א סייד, אברה מנגיסטו, אורון שאול והדר גולדין, אשר נמצאים בשבי כבר שנים ארוכות. אני מבקש מכל עם ישראל: ערבים, דרוזים, בדואים, דתיים, חרדים וחילוניים, צאו לרחובות. בלי קטלוגים מיותרים, לא ביביסטים ולא שמאלנים בוגדים. כולנו עם אחד, עם מטרה אחת, באחדותנו יהיה כוחנו להפקיר את כל החטופים שהופקרו ב-7 באוקטובר".

יעלה דוד, אחותו של אביתר דוד שנחטף ממסיבת הנובה: "אני רוצה לדבר על מה שעוברים שם הגברים הצעירים, כמו אח שלי, כי לאחרונה זה כמעט לא מדובר. באופן טבעי, אנשים מחלקים לקבוצות את מי שנשאר שם, וחושבים שיש סדר עדיפויות להחזרתם.

יעלה דוד, אחותו של החטוף אביתר דוד, בכיכר החטופים. "לעולם לא ארגיש בטוחה בארץ אם לא יחזירו את כל החטופים בחיים" (צילום מסך: מטה משפחות החטופים והנעדרים)
יעלה דוד, אחותו של החטוף אביתר דוד, בכיכר החטופים. "לעולם לא ארגיש בטוחה בארץ אם לא יחזירו את כל החטופים בחיים" (צילום מסך: מטה משפחות החטופים והנעדרים)

"אחרי 113 ימים, אני לא יודע אם יש מישהו עמיד יותר או פחות לתנאים בהם החטופים מוחזקים. יש שם גברים צעירים פצועים וחולים, פיזית ונפשית, ודווקא בגלל היותם גברים, יכול להיות שהם מהווים מטרה יותר גדולה. שומעים עדויות על ההתעללויות הפיזיות והמנטליות, הנסיונות להפוך את האנשים הצעירים האלו לשבר כלי, גם דרך התעללויות מיניות.

"לפי מה שאומרים, ארץ ישראל היא המקום הכי בטוח ליהודים. אביתר נחטף בגלל שהוא חי בישראל. אני לא מרגישה כאן בטוחה יותר, ולא ארגיש כך לעולם אם החטופים לא יחזרו, כולם, חיים".

אבישי, בנה של שורדת אושוויץ יהודית לפנר, בשמה: "אני מבקשת מהקהילה הבינלאומית, בשם כל ניצולי השואה, להשפיע על החמאס להחזיר את כל החטופים עכשיו, כשאני עוד בחיים".

יוסף אנגל, בן לניצולי שואה, סבא של אופיר אנגל שחזר משבי חמאס ואביו של יאיר אנגל, חלל צה״ל שנפל ב-1996:
״השואה לא הייתה נושא מרכזי במורשת שההורים העבירו לנו. גדלנו על בניית מדינת ישראל כמטרה ציונית. ב-1996 נפל בני יאיר עת היה חיל בשייטת 13. מאז התחלתי לחקור את עברו של אבי במהלך השואה והקמנו פרויקט מיוחד לזכרו של יאיר. כששמענו את העדויות על מה שקרה בבארי שאלתי את עצמי האם עברנו שואה שניה?  מישהו נתן לארגון הטרור שחרט על דגלו את השמדת היהודים, להתפתח ולהקים מפלצת טרור אימתנית״.

מטה המשפחות: "אם ימשיכו להרחיק אותנו מבית ראש הממשלה, נקיים עצרת בקיסריה"

כמה מבני משפחות החטופים מפגינים היום (שבת) מחוץ לביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקיסריה, וקראו לאזרחי ישראל להצטרף אליהם. בין הנוכחים במקום אלי שתיוי, אביו של עידן החטוף בעזה; קובי בן עמי, אחיו של אוהד; ענבל צח, בת דודתו של טל שוהם ושיר סיגל, בתו של קית'.

מהמטה נמסר כי משפחות חטופים הורחקו היום מבית ראש הממשלה, וכי הם דורשים לאפשר לזעוק בסמוך למקום. כמו כן נמסר כי "המשפחות קוראות לראש הממשלה לצאת מביתו, לשוחח עם בני המשפחות ולספק תשובות בנוגע לגורל יקיריהם".

מטה משפחות החטופים איים כי "אם לא תופסק הרחקת משפחות החטופים מביתו של ראש הממשלה בקיסריה, בשבת הבאה נקיים את העצרת המרכזית, בהשתתפות עשרות אלפי אזרחים, בקיסריה". לדברי חיים רובינשטיין, דובר המטה, "תושב קיסריה שגר בסמוך לראש הממשלה והציע להזמין את המשפחות לכוס תה בביתו נבלם אף הוא, ורק בסיום דיונים שנמשכו כ-3 שעות הביקור של משפחות החטופים בביתו אושר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!