דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מיסוי דירה שלישית

חוק ההסדרים / עם הטבות לבעלי הבתים: מיסוי דירה שלישית אושר סופית

חברי האופוזיציה נעדרו מישיבת ועדת הכספים במחאה על ההליך החפוז, אבל גם חברי הקואליציה אישרו חוק שאינם תומכים בו. גפני: "החוק מתאים לצפון קוריאה"

בנייני דירות חדשים (צילום: ליאור מזרחי / פלאש 90).
בנייני דירות חדשים (צילום: ליאור מזרחי / פלאש 90).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

אחרי דיון סוער אישרה ועדת הכספים בכנסת את התקנות ליישום חוק מס דירה שלישית. חברי האופוזיציה החרימו את הישיבה בטענה לחוסר תקינות בהליך החקיקה. חברי הקואליציה בוועדה שינו את התקנות כך שייטיבו עם העשירים – המענק למי שימכור את דירתו השלישית הועלה מ-75 ל-85 אלף ש"ח, בתמורה להתחייבות שלא לרכוש דירה נוספת במשך 4 שנים (במקום 5 שנים בהצעת החוק המקורית). זאת בזמן שיש ספק גדול באשר לסיכוי שהחוק אכן ישפיע על מחירי הדיור.

בראשית דרכו של חוק מס על דירה שלישית הוא נראה כחוק לא מזיק ולא מועיל, תוספת לתכניתו רבת השכבות של שר האוצר כחלון למאבק במחירי הדיור הגואים. רבים לא הבינו מדוע שר האוצר שם על החוק הזה את כל כובד משקלו – שהרי החוק לא מוסיף אפילו דירה אחת לשוק, הוא לא צפוי להעשיר את קופת המדינה, ונראה כי מעבר לרעיון הנחמד, יישומו יהיה מורכב שכן יש בו יותר פרצות מחוק. כיצד יעריכו את שווי הדירות? כיצד יימנעו מהעברת חלק מהדירות לילדי הבעלים? ומה תהיה ההצדקה לגבות יותר מס ממי שמחזיק שלוש דירות קטנות בפריפריה לעומת מי שמחזיק שני בתי יוקרה באזורי הביקוש.

ובכל זאת, כחלון לחץ. לקראת ההצבעה על חוק ההסדרים, שחוק מס על דירה שלישית הוא חלק ממנו, התעוררה סערה קטנה שאילצה את יו"ר הכנסת להתערב. היועץ המשפטי של הכנסת והיועצת המשפטית של הועדה הביעו ביקורת קשה על כך שהחוק עבר בוועדת הכספים בהליך חפוז וללא אפשרות לדיון מעמיק. גפני הלך עם כחלון, דחה את הביקורת ואמר כי אם יקבל הנחיה להצביע על החוק מחדש יצטרכו למצוא מישהו אחר שינהל את הישיבה במקומו.

שר האוצר משה כחלון. מה שנראה כעוד חוק שלא ישפיע במיוחד הפך להתעקשות שיצאה מפרופורציות (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
שר האוצר משה כחלון. מה שנראה כעוד חוק שלא ישפיע במיוחד הפך להתעקשות שיצאה מפרופורציות (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

אתמול ההיסטוריה חזרה על עצמה, והפעם כפארסה. לקראת הדיון בוועדת הכספים שנועד לאשר את התקנות ליישום החוק, הודיעו חברי האופוזיציה כי יחרימו את הדיון מאחר והוא נקבע יום קודם בלבד. בהודעתם הם כתבו "זימון הישיבה באופן זה מצביע שוב על זלזול בעבודת חברי הכנסת ופוגע ביכולתם לבצע את תפקידם כמי ששומרים על האינטרס הציבורי". גפני וכחלון התעקשו והדיון התקיים.

גם ללא חברי האופוזיציה הדיון היה סוער, וניכר כי חברי הקואליציה מצביעים בעד חוק שלדעתם אין לו הצדקה ממשית. הראשון לבקר את החוק היה יו"ר הועדה, שאמר על החוק כי יש לו ניחוח קומוניסטי וכי "יישלח את החוק עם ברכה לשליט צפון קוריאה, עם המלצה חמה שיאמץ את החוק שתואם את אופי מדינתו".  חבר הכנסת עודד פורר (ישראל ביתנו) הוסיף לביקורתו של גפני ואמר "אנחנו רואים כאן חקיקת מיסוי שנכתבה ע"י אגף התקציבים באוצר וככה זה נראה. ביקשתי מרופא הכנסת כדור נגד בחילה לזמן ההצבעה. החוק דפוק ועכשיו הביאו תקנות שהן עוד יותר בעייתיות. בתחילה סברתי שרוצים להגביל את המשקיעים ולגרום להם למכור דירות, אבל כאן מקשים על התהליך."

ככל שנפרשו התקנות שביקשו חברי הכנסת להצמיד לחוק נראה כי הם מבקשים דווקא להיטיב עם בעלי הבתים. גפני היה זה שדרש להעלות את סכום המענק שניתן לבעלי דירות שימכרו את דירותיהם בעקבות החלת המס מ-75,000 ל-85,000 שקלים. זאת בנוסף לקופת גמל יעודית ומיטיבה שמתכוונים באוצר להקים לטובת אותם בעלי הדירות כחלופת השקעה. הועדה החליטה להרחיב את הזכאות למענק גם לבעלי שתי דירות (מלבד לדירת מגוריהם) ששווין אינו עולה על 1.15 מליון שקל בלבד, על אף שהמס לא יחול עליהם. בנוסף החליטו כי מקבלי המענק יצטרכו להצהיר שיימנעו מרכישת דירה נוספת לתקופה של ארבע שנים בלבד, במקום חמש שנים על פי הצעת האוצר המקורית.

שינוי נוסף שהיטיב עם בעלי הדירות נעשה לבקשתו של חבר הכנסת דוד ביטן. בהצעה המקורית היה צריך בעל דירה שלישית המוכר אותה להביא הצהרה מהרוכש כי אין בבעלותו דירה נוספת, ונשא באחריות לאמינות ההצהרה של הקונה. חבר הכנסת ביטן ביקש להעביר את האחריות לקונה כך שבמידה ויתברר כי הצהרתו הייתה שקרית, הקונה ייאלץ להחזיר לרשויות המס את המענק שקיבל המוכר.

לבקשת אנשי משרד האוצר אישרה הוועדה שהמענק יינתן למוכר רק על מכירת הדירה השלישית, הרביעית והחמישית. לטענתם, הרחבת ההטבה לדירות נוספות תגרור עלויות גבוהות מדי לאוצר המדינה. חברי הכנסת התנגדו לדרישת האוצר ודרשו כי ההטבה תינתן לכל דירה שתימכר, אך בסופו של דבר אישרו את עמדת פקידי האוצר.

חבר הכנסת מיקי זוהר (ליכוד) העלה חשש נוסף ביחס לנוסחה המחשבת את הערכת שווי הדירות הנכללות בחוק. לטענתו, הנוסחה עלולה להביא להערכת יתר שתפגע בבעלי הדירות ותטיל עליהם מס גבוה מהמס הריאלי שעליהם לשלם. זוהר אמר כי "הנוסחה המוצעת צריכה להשתנות, כיוון שהיא מעלה את הערך של הדירות, מה שיעלה את גובה המס על האזרחים. חייבים נוסחה שתשקף את הערך הריאלי של הדירות. שלא ייווצר מצב שבו אנשים יהיו חייבים במס שהוא גבוה ממס האמת שהם אמורים לשלם ביחס לערך הריאלי של דירותיהם".

לאחר אישור התקנות אמר יו"ר הועדה גפני "כי לאחר שהאוצר ורשות המיסים יוכיחו בשבוע הקרוב, כיצד הנוסחה אינה גורמת להעלאת ערך הדירות, הנושא יהיה מאחורינו. בכל מקרה, אם ניווכח שהנוסחה פוגעת בבעלי הדירות ומעלה את ערכן בחישוב המס, כך שהמס יהיה גבוה יותר ביחס לערכן הריאלי של הדירות, ועדת הכספים תקדם חקיקה שתבטל או תשנה את חוק מיסוי דירה שלישית. הוועדה תעקוב אחר יישום החוק והשלכותיו ומידת השגת המטרה הרצוייה – הגדלת היצע הדירות למכירה".

אם לפני העברת התקנות נראה היה כי הסיכוי שהחוק ישפיע על מחירי הדיור הוא נמוך, אחרי העברת התקנות ניכר כי ספק אם החוק המסובך הזה יחזיק מעמד במבחן המציאות. התסריט בו החוק הזה קורס אל תוך יישומו נראה סביר יותר. מעבר לכך, מהשתדלותם של חברי הקואליציה בועדת הכספים ניכר כי הם בחרו לקדם את האינטרסים של בעלי הדירות ולהגדיל את ההטבות שהחוק נותן לאוכלוסיה מצומצמת ועל פי רוב אמידה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!