דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
26.9°תל אביב
  • 26.7°ירושלים
  • 26.9°תל אביב
  • 20.6°חיפה
  • 23.6°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 31.5°אילת
  • 24.3°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 26.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הממשלה מסרבת לסייע למועצה האזורית אשכול בתשלום חוב על פינוי תושביה למלונות

המועצה פינתה עצמאית את הקיבוצים צאלים, אורים וגבולות, שלא זכו למענה מהמדינה כי הם רחוקים יחסית מהגבול | ראש המועצה, גדי ירקוני, מדווח על חוב של 30 מיליון שקלים: "הבטיחו לנו שיעזרו, ולא עזרו"

גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול (צילום: אורן בן חקון, פלאש 90)
גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול (צילום: אורן בן חקון, פלאש 90)
דוד טברסקי

המועצה האזורית אשכול חייבת 30 מיליון שקלים למלונות באילת וים המלח אליהם פינתה מיוזמתה את תושבי הקיבוצים צאלים, אורים וגבולות – כך מסר ראש המועצה גדי ירקוני. לדבריו, המדינה מסרבת לשפות את הקיבוץ על כך, למרות הבטחות חוזרות ונשנות.

צאלים, אורים וגבולות נמצאים בחלק של המועצה הרחוק יחסית מרצועת עזה. כבר ב-8 באוקטובר, המועצה קיבלה החלטה לפנותם באופן עצמאי. זאת לאחר שהמדינה סירבה לפנותם, בשל היותם מחוץ לטווח 7 קילומטר מהגבול, אותו הגדירו צה"ל ומשרד הביטחון כקריטריון לפינוי. המועצה עשתה זאת בשל חששם של התושבים הנותרים להמשיך לגור בשטחה, ומשום שנסגרו בה מערכות החינוך, הבריאות והשירות לציבור והיא הפכה ברובה לשטח צבאי סגור.

תושבי אורים, גבולות וצאלים גרים היום במלונות ומספר יישובים בנגב, במימון מלא של המועצה. מלבדם, המושבים נווה, אוהד, תלמי אליהו, שדה ניצן וצוחר, שנמצאים בטווח בין 4 ל-7 קילומטר מהגבול, לא נמצאים תחת מתווה הפיצויים של מנהלת תקומה, שנותן מענה ליישובים בטווח 4 קילומטר.

קיבוץ צאלים (צילום: דוד טברסקי)
קיבוץ צאלים (צילום: דוד טברסקי)

באשכול חוששים שהיבטים רבים של השיקום יפלו בין הכיסאות ברמת המדינה, מה שיחייב את המועצה להוצאות נוספות. בשבוע שעבר פורסם שהמועצה מתכוננת לחזרה הדרגתית של מערכת החינוך, לטובתם של כ-400 ילדים ובני נוער שחזרו לגור בה. המהלך זכה לביקורת מצד משפחות שטענו שהמועצה לא ערוכה לקליטה מחדש של תושבים.

"אם היו לי 6,000 מצביעי ליכוד, הייתי מקבל הכול"

"מדינת ישראל לא עוזרת, רק אנשי העסקים שבלעדיהם המועצה הזו תתמוטט" אמר יקרוני אתמול (שני) בוועדת הנגב והגליל בכנסת. לדבריו, למרות מספר הבטחות לשפות את המועצה על החלטה לפנות יישובים שהמדינה לא מממנת את פינויים. הוא טרם קיבל מענה בעניין. "אנחנו 16 יישובים, ואיבדנו 210 תושבים", הוא אמר, "הבטיחו שיעזרו לי ולא עזרו. אם היו לי 6,000 מצביעי ליכוד – הייתי מקבל הכול."

את הועדה בה  ירקוני הציג את המצב הוביל חבר הכנסת מיכאל ביטון (המחנה הממלכתי), שלדבריו דחה את כינוסה מספר פעמים בחודשיים האחרונים, בשל ההבטחות שמשרד ראש הממשלה והאוצר יטפלו בעניין השיפוי. "השארנו את אשכול לבד. זה ביזיון לממשלה ולכנסת" אמר ביטון, "ועדת הכספים חייבת לדרוש מענק חד פעמי גדול לאשכול, ולבחון מענק דומה לשאר מועצות העוטף, לשם פיצוי רטרואקטיבי על ההוצאות".

על פי בכיר במשרד ראש הממשלה, גלבוע זינגר, עד כה לא נבנה מתווה פרטני לשיפוי המועצות בעוטף עבור היישובים שהמועצות החליטו לפנות שלא בהוראת משרד הביטחון. זאת למרות שניתנה הבטחה לגבש מתווה כזה.

ליאורה, תושבת צאלים, פנתה לנציג משרד ראש הממשלה בדמעות: "פונינו מהבית, לא ביקשנו ללכת, ואתם לא רואים אותנו. התשובות ששמעתי פה היום עצובות. אנחנו מועצה אחת וקהילה אחת, מי שמפריע לנו להישאר כך – זה אתם".

ח"כ גלעד קריב. "נראה איזה ח"כ יעז להצביע נגד התושבים" (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
ח"כ גלעד קריב. "נראה איזה ח"כ יעז להצביע נגד התושבים" (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

במשרד האוצר טוענים שהמועצה מקבלת כיום מימון שוטף לכיסוי הוצאותיה. עם זאת, מימון זה לא מכסה את הכספים להם נדרשה המועצה לטובת פינוי צאלים, אורים וגבולות. לטענת האוצר, ההוצאות הנדרשות יועברו בהמשך על ידי מנהלת תקומה למועצות, אך אין כיום מתווה מדויק לאופן בו הכספים יעברו, ואין התחייבות להעברות לתקציב השוטף של המועצות. נכון להיום, הקיבוצים שלא פונו על ידי המדינה לא אמורים לזכות לתמיכת מנהלת תקומה כלל.

ח"כ גלעד קריב (העבודה) קרא להגשת הצעת חוק לפיה כל מועצה אזורית ששני שליש מיישוביה פונו תזכה לפתרונות לכלל הישובים במועצה, כחלק מבסיס התקציב. זהו מהלך שרלוונטי ליישובי העוטף ויישובי הצפון. "ניסינו לקדם את זה ללא חקיקה", אמר קריב, "אבל עכשיו נראה איזה חבר כנסת יעיז להצביע נגד התושבים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!