דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
24.6°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 24.6°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 30.9°טבריה
  • 22.9°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

"עובד ניקיון במלון או במסעדה משתכר 75 ש"ח לשעה, ובשירות הציבורי 30 ש"ח לשעה, אז למה שיבואו?"

הבאת עובדים זרים לענף הניקיון עמדה במוקד הדיון בוועדה המיוחדת לעובדים זרים בכנסת | ארגון חברות הניקיון דורש הקצאה של עובדים זרים בענף, בשל עמדת שירות התעסוקה שלפיה לא ניתן למשוך לענף עובדים בשכר מינימום, בייחוד עבור שירותים במגזר הציבורי שהמכרזים בהם אינם מאפשרים לקבלנים להציע שכר גבוה יותר

עובדי ניקיון במרכז רפואי שיבא ברמת גן (צילום: יוסי זליגר/פלאש90)
עובדי ניקיון במרכז רפואי שיבא ברמת גן (צילום: יוסי זליגר/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

משרד האוצר צריך לבחון מחדש את התעריף שמציעה המדינה עבור שירותי ניקיון, שאינו מאפשר לחברות הניקיון להציע לעובדים שכר גבוה משכר המינימום, כך דרש היום (שלישי) יו"ר הוועדה המיוחדת לעובדים זרים בכנסת ח"כ אליהו רביבו (הליכוד). יו"ר ארגון חברות הניקיון אבי מזרחי אמר בוועדה: "המדינה מכתיבה שהשכר בענף יהיה שכר המינימום. חתמנו על הסכם קיבוצי, והמדינה מסרבת לחתום על צו הרחבה".

הדיון בוועדה נגע לבקשת ארגון חברות הניקיון לקבל הקצאה של עובדים זרים בענף, בשל עמדת שירות התעסוקה שלפיה לא ניתן למשוך לענף עובדים בשכר מינימום, בייחוד עבור שירותים במגזר הציבורי שהמכרזים בהם אינם מאפשרים לקבלנים להציע שכר גבוה יותר. "עובד ניקיון במלונאות או במסעדנות משתכר 75 שקלים לשעה, ובשירות הציבורי – 30 שקל לשעה", אמרה ורוניקה רוזנברג, מנכ"לית ארגון חברות הניקיון. אז למה שיעבדו אצלנו? אתם מכירים מישהו שרוצה לעבוד בניקיון בשכר מינימום? אנחנו לא".

לדברי נציגיהן של חברות הניקיון שדיברו בוועדה, הם מתקשים לקבל הפניות מצד שירות התעסוקה, ומרבית העובדים המגיעים דרך השירות מנסים רק להחתים אותם על טפסים שלפיהם אינם מתאימים לעבודה, כדי שלא לאבד את הזכאות לדמי אבטלה, אך אינם מעוניינים באמת להשתלב בענף.

רביבו הבהיר לנציגי חברות הניקיון שהגיעו לדיון כי העסקת עובדים זרים היא בכל מקרה יקרה יותר משכר מינימום, שכן היא כרוכה גם בהוצאות נוספות להבאתם, לשיכונם, בגין ביטוחים ועוד. לפיכך, קרא לחברות הניקיון לפנות לשירות התעסוקה בניסיון לגייס עובדים בשכר גבוה מ-35 שקלים לשעה, ולעדכן את הוועדה אם הדבר אינו מסתייע לצורך בחינת הצורך בהקצאת עובדים זרים לענף.

רביבו קרא להתאחדות חברות הניקיון לבצע גם עבודת מטה אשר תבחן אם העסקת עובדים זרים בענף ריאלית בכלל, ובאילו היקפים – בשל העלויות הנוספות הנלוות לה. "שכר העובדים הזרים גבוה משכר העובדים הישראלים. הדיון שלנו נועד לבדוק אם יש לכם יכולת העסקה וכדאיות כלכלית. אני צריך לשמוע פה בעל חברת ניקיון שיכול להרשות לעצמו לשלם 40 או 50 שקל לשעה".

מזרחי הבהיר שכבר כיום מוציאות החברות סכומי כסף גדולים עבור היסעים לעובדי ניקיון ממזרח ירושלים ומהמשולש לאזור המרכז, שחסרים בו עובדים. עוד הוסיף כי חלק ממזמיני השירותים, לרבות בחלק מהרשויות המקומיות, מסרבים לקבל עובדים ערבים ממזרח ירושלים, דבר שהעלה את החשש מצד ח"כ ששי גואטה (הליכוד) שהבאת עובדים זרים תשמש להחלפת העובדים המקומיים בענף.

ליטל איילון מאגף משאבי אנוש של בתי החולים הממשלתיים אמרה שגם הם, המעסיקים כיום את עובדי הניקיון העסקה ישירה, נתקלים בקשיי גיוס של עובדי ניקיון, בעיקר באזור המרכז, ומעוניינים לבחון את האפשרות להבאת עובדים זרים. נציגת משרד המשפטים בדיון, עו"ד לינא סאלם, הבהירה כי העסקת עובדים זרים בתור עובדי מדינה מנוגדת לתקנות שירות המדינה, וכי הממשלה לא מיצתה את הדיונים הפנימיים באשר לעמדתה בנדון.

"צריך להביא בחשבון שהגדלת היקפי העובדים הזרים משפיעה לא רק על התחרות על המשרות, אלא גם על היבטים של תקינה בכל הקשור לאכיפה, לווידוא שהם לא משתקעים, לסוגיות של ביטוח בריאות ושל מחויבות לאמנות הבינלאומיות", הוסיפה עו"ד סאלם. "ההשלכות של החלטות כאלה הרות גורל".

יו"ר הוועדה קרא למשרדי הממשלה למצות את השיח בתוך שבועיים, לצורך גיבוש עמדת הממשלה בנוגע לאפשרות להביא עובדים זרים לתחום הניקיון בבתי החולים הממשלתיים, ולקופות החולים להעביר לוועדה את נתוני החוסרים שלהן בעובדים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!