דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 24.6°אילת
  • 24.6°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

שנתיים מאסר בלבד למנהלת גן מקריית אתא שהורשעה בהתעללות בפעוטות; ההורים: "זו בדיחה"

שרית בן חמו, שהורשעה ב-30 עבירות כלפי 14 פעוטות בגן אותו ניהלה, נידונה גם לשני מאסרים על תנאי ולפיצוי הקורבנות | הפרקליטות דרשה 6 עד 8 שנות מאסר, אך השופט קבע: "עוצמת מעשי התקיפה היתה מינורית"

בית המשפט המחוזי חיפה (צילום: ToastieIL / ויקימדיה קומונס)
בית המשפט המחוזי חיפה (צילום: ToastieIL / ויקימדיה קומונס)
הדס יום טוב

שנתיים של מאסר בפועל בלבד ו-80 אלף שקלים בכספי פיצויים נגזרו על שרית בן חמו, מנהלת גן מקרית אתא שהורשעה במעל 30 עבירות התעללות ותקיפה של פעוטות. שופט בית המשפט המחוזי בחיפה, ארז פורת, קבע עונש מקל בהרבה מבקשת הפרקליטות לדון את בן חמו ל-6 עד 8 שנות מאסר על כל העבירות. העונש המירבי הקבוע בחוק על עבירת התעללות בקטין או חסר ישע הוא 7 שנות מאסר.

בן חמו, בת 50, ניהלה בין השנים 2020 ל-2022 את גן "בייבילנד", גן פרטי לגילאי 5 חודשים עד 3 שנים בקרית אתא, שהיה בבעלות בנה. הפרשה נחשפה במרץ 2022, לאחר שבזכות מכשיר הקלטה נחשפו מקרי התעללויות בפעוטות. החשיפה הובילה למעצרה  של בן חמו ולהגשת כתב אישום חמור, שכלל יותר מ-150 סעיפי תקיפה והתעללות, בהם נטען  בין היתר שבן חמו האכילה פעוטות באגרסיביות ממש לכדי האבסה והקאה, צבטה, סטרה, ניערה את הפעוטות והטיחה אותם ברצפה, קשרה פעוטות לכיסא לשעות ארוכות והתעללה נפשית בכ-14 ילדים בגן.

הפרקליטות ביקשה אז לעצור את בן חמו עד לתום ההליכים נגדה, אך בית המשפט קיבל את בקשת עורך דינה לחלופת מעצר, והיא שוהה מאז במעצר בית בבית אחיה בדרום. במהלך המשפט נמחקו כ-120 אישומים, ובאוגוסט האחרון בן חמו הורשעה בעבירות של התעללות בקטין על ידי אחראי, וב-31 עבירות של תקיפת פעוטות מתחת לגיל 3.

השופט ארז פורת דן את בן חמו לשנתיים מאסר בפועל (בניכוי החודש שבו היתה במעצר), ולשני מאסרים על תנאי – שנת מאסר אם תעבור עבירה נוספת של תקיפה או התעללות בקטין חסר ישע, וחצי שנת מאסר אם תעבור עבירה נוספת של תקיפה. עוד קבע פורת שבן חמו תשלם פיצוי לנפגעי העבירה בסך כולל של שמונים אלף ש"ח. הסכום יתחלק כך שאחד הנפגעים יפוצה ב-15 אלף ש"ח ו-13 הנפגעים הנוספים יפוצו ב-5,000 ש"ח כל אחד.

פורת התייחס בפסק הדין לנזקים שנגרמו לפעוטות, בהם אובדן אמון, לנזקים בהאכלה האגרסיבית ולנזק הכבד למשפחות, אך נימק את העונש המקל יחסית בכך ש"רף האלימות במעשי התקיפה עצמם אינו גבוה ולא הביא עמו נזק פיזי, למעט המכאוב הרגעי, לאף פעוט. עוצמת מעשי התקיפה היתה מינורית, ובאה לרוב כתגובה למעשה קודם מצד הפעוטות. ניתן ללמוד מכך שלא הייתה זאת אלימות ספונטנית ואקראית העלולה להקנות מימד של אכזריות למעשים, זאת בשונה ממקרים אחרים שתוארו בפסיקה."

בנוגע לסוגיית ההרתעה בעונש קבע השופט פורת: "לא מצאתי להחמיר בעונשה של הנאשמת משיקולי הרתעה, שכן אני סבור שבנסיבות העניין, העונש המוטל הכולל מאסר ממשי מכביד הינו מרתיע דיו".

נוי ממן דרופבסקי, אמא לילד מהגן, מסרה: "אני אפילו לא יודעת מאיפה להתחיל. אחרי מאבק ממושך של שנתיים, חשבתי שלמרות שהשופט זיכה אותה מרוב האישומים, הוא יעשה צדק עם הילדים שלנו, והוא הוכיח שלא. שנתיים מאסר על מה שהיא עשתה זו בדיחה, היא פגעה לנו בילדים, אנחנו מתמודדים עם ההשלכות של מעשיה יום יום ובית המשפט פשוט צוחק לנו בפנים. אני מקווה מאוד שהפרקליטות תערער על העונש המגוחך הזה ושעונשה יוחמר"

במטה המאבק למען הילדים המלווה את ההורים אמרו בתגובה לגזר הדין: "אנחנו ממש לא מופתעים מגזר הדין של השופט פורת, התרגלנו לכך שהוא פעם אחר פעם מקל עם מי שמתעללות ופוגעות לנו בילדים וכנראה ששנתיים מספיקות מבחינתו. כנראה שצריך להזכיר לשופט שסיימנו מזמן עם ענישה מגוחכת, שיש החמרת ענישה עם מתעללות וראוי שיתיישר גם הוא לפי מגמה זו.

"לשמחתנו חוק החמרת הענישה של יו"ר הקואליציה אופיר כץ חל על כל המקרים מאז חקיקת החוק ושבעתיד תיקים שיובאו בפני השופט פורת יחייבו אותו לעמוד בחוק. לצד זה, חשוב לזכור כי היא עבריינית מורשעת שעתידה להיכנס בשער נווה תרצה ולהצטרף לנבחרת המתעללות שכבר מרצות את עונשן והיא תורחק מהחברה בשל מעשיה. אין ספק שלהורים זה לא מספיק אך הם יוכלו כעת להתחיל ולשקם את הילדים ואת משפחתם, מאחר ואסור לנו לשכוח כי גם אם היא נכנסת לכלא, הילדים עדיין חיים את הטראומה והפגיעה וייקח זמן עד שיתחזקו אם בכלל".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!