דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

ח"כים מקדמים הקלות בחיבור לחשמל לדרוזים וצ'רקסים; ח"כ טיבי: "שיקבלו גם בטייבה"

על פי הצעת החוק שעלתה בוועדת הכלכלה, שר האנרגיה יוכל לאשר חיבור לחשמל של מבנים נטולי היתר | ראש העדה הדרוזית השייח מואפק טריף: "היינו מעדיפים היתרי בנייה, אבל צריך פתרון זמני"

מנהיגי העדה הדרוזית מפגינים בעד חיבור הכפרים הדרוזים לרשת החשמל, 2012 (צילום: לאור מזרחי/פלאש90)
מנהיגי העדה הדרוזית מפגינים בעד חיבור הכפרים הדרוזים לרשת החשמל, 2012 (צילום ארכיון: לאור מזרחי/פלאש90)
יניב שרון

הצעה להתיר אספקת חשמל למבני מגורים ללא היתר בישובים דרוזיים או צ'רקסיים עלתה לדיון היום (שלישי) בוועדת הכלכלה. על פי הצעת החוק, המוגדרת כהוראת שנה התקפה לשנתיים, שר האנרגיה יוכל בהמלצת הרשות המקומית להתיר חיבור לחשמל עבור מבנים שיש בהם את התנאים הפיזיים הנדרשים.

"יותר מ-10,000 בתי מגורים בעדה הדרוזית מחוברים לחשמל באופן פיראטי", אמר בדיון ראש העדה הדרוזית השייח מואפק טריף. "גרים בהם גם לוחמים שנלחמים עתה בעזה או שוכבים במארבים בצפון. מצוקת הבנייה בישובים הדרוזים נמשכת כבר עשורים, ללא פתרונות מעשיים". במהלך הדיון טענו ראשי המועצות הדרוזיות כי הממשלה אשמה במצוקת התכנון והבנייה בישובים.

"ממשלות ישראל כבר הודו במחדל", הוסיף טריף, "ב-2014 נקבע שיש לסיים את התכנון בישובים דרוזים, והוקמה ועדת גורן, אבל עד היום אין התקדמות. היינו מעדיפים היתרי בנייה, אבל זה לא בידינו, צריך פתרון זמני".

חבר הכנסת אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל) טען כי גם הבתים הלא-חוקיים בישובים הערביים זכאים לחיבור לחשמל. "אנחנו רוצים שכל הבתים בישובים הדרוזים יתחברו לחשמל, אבל אני רוצה גם שוויון לכולם. אם הצעת החוק הזאת תעבור, ניאלץ לפנות לבג"ץ על שוויון וברור שנזכה. אבל בואו נלך בדרך המלך, שיקבלו גם בטייבה."

חבר הכנסת אחמד טיבי. "אם ההצעה תעבור, נלך לבג"ץ ונזכה" (צילום: חיים גולדברג/Flash90)
חבר הכנסת אחמד טיבי. "אם ההצעה תעבור, נלך לבג"ץ ונזכה" (צילום: חיים גולדברג/Flash90)

יו"ר הוועדה, חבר הכנסת דוד ביטן (הליכוד), אמר כי יש קדימות לעדה הדרוזית, והציע להתנות את ההצעה רק למבנים שלא הוצא להם צו הריסה.

"אנחנו באים לעזור לעדה הדרוזית והצ'רקסית, אנחנו לא מתביישים, אמר יוזם הצעת החוק, חבר הכנסת אופיר כץ (ליכוד), "הזכות לחשמל נגזרת מהזכות לחיים בכבוד. המדינה לא יכולה להתעלם מהמצוקה, העוול לא יכול להימשך בזמן מלחמה. ההצעה מעודדת את הרשויות המקומיות להגיש תכנית מפורטת."

חברי כנסת נוספים הביעו תמיכה בהצעה. חבר הכנסת חמד עמאר (ישראל ביתנו), בן העדה הדרוזית: "לא יכול להיות שחייל או קצין נלחם ארבעה חודשים בעזה והבית שלו לא מחובר לחשמל". חבר הכנסת ששון גואטה (הליכוד) התייחס להשלכות המצב הקיים: "בגלל שיש חיבורים לא חוקיים, חברת החשמל לא ערוכה לאספקת חשמל נכונה, ואז, בימי חורף יש עומס שגורם להפסקות חשמל ממושכות. כל הכפר סובל מזה, לא רק מי שלא מחובר."

"יש אצלנו בתים עם היתר וטופס 4 שלא מחוברים כי אין תשתיות לחשמל", אמר ראש המועצה המקומית סאג'ור, ג'בר חמוד, "אנחנו לא אחראים על תכנון, הממשלה לא עשתה כלום. אני אומר לכל אזרח דרוזי שיש לו קרקע פרטית, המדינה במשך 50 שנה לא הרחיבה את המתאר – תמשיך לבנות ותעשה חשמל סולארי ותתחבר באופן פיראטי."

ביטן הגיב לחמוד: "אנחנו לא מתכוונים לעודד בנייה בלתי חוקית. באנו לפתור בעיה אחת ולא לעודד בעיה אחרת. אתם צריכים לדאוג לתושבים שלכם ולא להאשים כל הזמן את הממשלה, גם לכם יש אחריות".

נציג הייעוץ המשפטי בחברת החשמל, גרשון ברקוביץ, שלא קיבל את רשות הדיון, התפרץ: "כרגע החוק הוא בבחינת אות מתה ולא ניתן יהיה לבצע אותו. נסו לחבר בית אחד עם החוק הזה. לא תצליחו. אנחנו בעד אבל רוצים שיהיה ישים". ח"כ ביטן לא איפשר לו להשלים את דבריו ולהסביר את הסיבות להסתייגות שלו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!