דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ט' באייר תשפ"ד 17.05.24
28.5°תל אביב
  • 28.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 24.1°חיפה
  • 27.5°אשדוד
  • 33.2°באר שבע
  • 36.0°אילת
  • 33.4°טבריה
  • 26.1°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

62% מאזרחי ישראל מעידים שהכנסותיהם נפגעו בעקבות המלחמה

לפי סקר של ארגון פעמונים, 36% ממשפחות המילואימניקים נמנעות מצריכת מוצרים בסיסיים עקב חשש כלכלי, ו35% ממשפחות המפונים נכנסו למינוס בחשבון הבנק | מנהלת ההסברה של הארגון: "הסקר מראה שהמלחמה פוגעת ברוב משקי הבית"

יריד תעסוקה למפונים בקניון ים המלח (צילום: הדס יום טוב)
יריד תעסוקה למפונים בקניון ים המלח (צילום: הדס יום טוב)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

62% מאזרחי ישראל חוו פגיעה בהכנסות בעקבות מלחמת חרבות ברזל, כך עולה מסקר שערך ארגון פעמונים שבדק את השפעת המלחמה על משקי הבית בישראל. הסקר מצביע על צניחה בתחושת הביטחון הכלכלי והחוסן התעסוקתי. 36% ממשפחות המגוייסים למילואים נמנעות מצריכת מוצרים בסיסיים על רקע החשש הכלכלי. 

על פי נתוני הסקר, 35% מהמשפחות שהתפנו בעקבות הלחימה, מדרום ומצפון, נכנסו למינוס בחשבון הבנק. כמו כן, 56% מתושבי הדרום העידו על גידול בהוצאות שלהם בעקבות הלחימה, וכך גם 54% מכלל המפונים שהתפנו מבתיהם. כל זאת לצד העובדה כי 40% מהנשאלים כלל אינם בטוחים שיכולו לאתר ולממש את הזכויות אשר מגיעות להן מטעם המדינה.

על פי הסקר, המלחמה לא פגעה רק במצבם הכלכלי של תושבי עוטף עזה ותושבי הצפון, אלא גם במשפחות רבות נוספות. על פי הסקר, שנערך בחודש נובמבר באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה, 62% מאזרחי ישראל חוו פגיעה בהכנסותיהם ו-6% מהמשיבים איבדו לחלוטין את מקור ההכנסה שלהם. כמו כן, 80% מהנסקרים העצמאיים דיווחו על פגיעה בהכנסות שלהם, וכך גם 77% מהמפונים מבתיהם. בנוסף, 50% מהנשאלים העידו על הרעה במאזן השוטף מתחילת הלחימה, כולל 18% מתוכם המעידים כי נכנסו למינוס בשל כך.

פגיעה בהכנסות משקי בית בעקבות מלחמת חרבות ברזל (לפי נתוני הסקר של אירגון פעמונים)
פגיעה בהכנסות משקי בית בעקבות מלחמת חרבות ברזל (לפי נתוני הסקר של אירגון פעמונים)

נתוני הסקר מצביעים גם על צניחה בביטחון הכלכלי של אזרחי ישראל. 30% ממשיבי הסקר ציינו כי הם אינם חשים ביטחון ביכולתם לנהל בהצלחה את ענייניהם הכלכליים המשפחתיים. מדובר בעלייה של פי 2 ביחס לנתונים שעלו בסקר הקודם שערכו בארגון בינואר 2023. בנוסף, ישנה פגיעה משמעותית גם בתחושת החוסן התעסוקתי: 45% מהמשיבים חוששים שלא יוכלו למצוא בקלות הכנסה חדשה מתעסוקה, במקרה של איבוד הכנסתם הנוכחית. גם במקרה זה, מדובר בזינוק משמעותי ביחס לסקר הקודם, שפורסם בשנה שעברה אז עמדו המספרים על 26% מהנשאלים. 

עוד עולה מהסקר כי הפגיעה הכלכלית מביאה לכך שמשפחות רבות נמנעות מצריכת מוצרים בסיסיים, בהם גם תרופות ומזון חיוני. הנתון הזה גדול אף יותר כאשר מדובר על משקי בית בהם לפחות אחד מהמפרנסים גויס למילואים. על פי הנתונים, 24% מהמשיבים נמנעו מצריכת מוצרי יסוד בסיסי ותרופות, ו-36% במשפחות המגויסים למילואים. 27% מהמשיבים ציינו כי הם אינם יודעים כמה זמן הם עוד יוכלו להתנהל מבלי לקחת הלוואה, לפדות חיסכון או למכור נכסים, בעוד 30% מציינים שיוכלו להתנהל כך לכל היותר עוד חודשיים נוספים בלבד. 

נתונים מדאיגים נוספים מראים שמחצית מהמשיבים חוששים שהמלחמה תפגע בהם כלכלית, כאשר רק 14% מהמשיבים מאמינים שהמדינה תפצה אותם בעקבות הפגיעה הכלכלית. נתון זה מצטרף גם לחוסר הביטחון ביכולת למצות את הזכויות המגיעות להם מצד המדינה. 40% מהנשאלים כלל אינם בטוחים ביכולתם לאתר את הזכויות המגיעות להם ולממש אותן.  

הסקר נערך באמצעות רשת האינטרנט בקרב 504 משיבים ומשיבות בגילאי 21 ומעלה והמהווים, לדברי פעמונים, מדגם מייצג של גולשי האינטרנט מקרב האוכלוסייה הבוגרת בישראל. 

מנהלת ההסברה של ארגון פעמונים, שרון לוין, אומרת בתגובה כי הנתונים שעולים מהסקר מדאיגים מאוד מכמה היבטים: "נתוני הסקר מראים כי השלכות המלחמה פוגעות ברוב גדול של משקי הבית בישראל. אנו רואים צניחה בתחושת הביטחון של אזרחים לנהל את העניינים הכלכליים, זאת לצד הנתון שחצי מהאוכלוסייה מעידה על הרעה במאזן הכלכלי, וכמובן רואים פגיעה משמעותית בתחום התעסוקה ובעיקר פגיעה של העצמאיים. המשמעות היא שמשפחות רבות צריכות כעת לחשב את צעדיהם מחדש, להבין על מה מוציאים את הכסף, לוודא שיש מספיק כסף לשלם את מה שצריך ולתכנן היטב את התקופה הקרובה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!