דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
19.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 21.1°אשדוד
  • 20.9°באר שבע
  • 26.6°אילת
  • 20.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מגזין דבר

שותים ומתעמתים

תה אנגלי (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
תה אנגלי. הממלכה רותחת (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

התה אנגלי קיבל טוויסט מסעיר; המרק הצרפתי גויס למאבק החקלאים; האלכוהול עושה היסטוריה בסעודיה; ובדנמרק אפשר לשתות הכול, כל עוד הספל נשלח לשימוש חוזר | בעולם השבוע

אוריאל לוי

קורט מלח בספל התה עורר מחלוקת דיפלומטית; חנות אלכוהול ראשונה תיפתח במדינה השמרנית; שירות מהפכני של כוסות רב-פעמיות ישמור על הרחובות נקיים; וקערת מרק על ראש המונה ליזה: משקאות תמיד עמדו בבסיס התרבות האנושית, השבוע הם נכנסו גם למאבקים פוליטיים – בריטניה נגד ארה"ב, הדיפלומטים הלא מוסלמים בסעודיה, שימוש חוזר בטייק אווי בדנמרק, וציור אחד במוזיאון הלובר שנמאס לו לספוג מזונות. על פוליטיקה ושתייה בעולם השבוע.

1. בריטניה: סערה בכוס תה

שגרירות ארה"ב בלונדון הביעה השבוע תמיכה חד-משמעית בתה הבריטי, ודחתה את הצעתה של מדענית אמריקאית להוסיף קורט מלח לתה כדי לעדן את מרירותו.

מישל פרנקל, פרופסור לכימיה מקולג' ברין מואר בפנסילבניה, פרסמה השבוע ספר חדש על "הכימיה של התה", והציגה בו כמה ממצאים לגבי אופן ההכנה של תה, כמו חימום מוקדם של הספל או של התיון, שימוש בתיון פעם אחת בלבד והוספת החלב אחרי המים החמים.

פרנקל מציעה בספרה לחמם את החלב לפני שמוזגים אותו לתה, ולמזוג אותו רק לאחר המים; לסחוט לימון בכמות קטנה ולא להכניס את פלח הלימון לתוך ספל התה; לא לעשות שימוש חוזר באותו התיון, ולא להשאיר את התיון בספל בזמן השתייה. אחת ההצעות בספר עוררה מחלוקת פוליטית: להוסיף קמצוץ של מלח לתה להפחתת המרירות. בלונדון הגיבו להצעותיה בבוז.

מגישת הטלוויזיה הבריטית שרלוט הוקינס קראה להצעתה של פרנקל "טירוף מוחלט" בתוכנית הבוקר הפופולרית Good Morning Britain. "אל תתעסקו עם ספל התה", אמרה. "אתם לא יכולים להוסיף מלח ולחמם את החלב. אני לא יודעת מה היא חושבת לעצמה". המגישה סוזנה רייד אמרה שפרנקל אמריקנית, ולכן לא יכולה להיות מומחית לתה.

שגרירות ארה"ב בלונדון התפנתה מעיסוקיה החשובים, הכוללים בין היתר את תיאום המתקפות המשותפות לשני הצבאות נגד החות'ים בתימן, כדי להתנער מדברי פרנקל. "אנחנו לא יכולים לשבת בשקט לנוכח הצעה שערורייתית כזו, שמאיימת על היסוד של היחסים המיוחדים שלנו", כתבה השגרירות בהודעה רשמית. "על כן, אנחנו רוצים להבטיח לאנשים הטובים של בריטניה שהתחושה הבלתי מתקבלת על הדעת של הוספת מלח למשקה הלאומי שלהם אינה מדיניות רשמית של ארה"ב, ולעולם לא תהיה".

פרנקל מסבירה בספרה את ההשפעות של הכנת תה במיקרוגל על התוצר (היווצרות קצף לבן), והציע להוסיף לימון כדי למנוע זאת. שגרירות ארה"ב התייחסה לכך בהומור, ובסיכום הודעתה נכתב שעובדיה האמריקאים ימשיכו "להכין תה באופן הראוי – במיקרוגל".

פרנקל התייחסה לסערה וכתבה בחשבון הטוויטר שלה: "אני לא כועסת אם זה מה שנדרש כדי לחשוף את חשיבותה של הכימיה. תוסיפו קורט מלח לתה, ותחממו אותו במיקרוגל, ותראו מה תהיה התוצאה!"

2. ערב הסעודית: אלכוהול לדיפלומטים

ערב הסעודית מתכוננת לפתיחת חנות האלכוהול הראשונה במדינה שתשרת רק דיפלומטים, ותסייע למאבק בסחר הבלתי חוקי באלכוהול, כך פרסמה השבוע סוכנות הידיעות רויטרס. החנות צפויה להיפתח כבר בשבועות הקרובים, ואחרי פתיחתה תיאסר הספקת אלכוהול בדואר דיפלומטי.

כדי להיכנס לחנות, שתיפתח בבירה ריאד, יידרשו הלקוחות להירשם באמצעות אפליקציה לנייד, לקבל אישור ממשרד החוץ הסעודי, ולרכוש את המשקאות בהגבלה של מכסה חודשית לכל לקוח, לפי מסמך רשמי שהגיע לידי רויטרס.

החנות החדשה תמוקם ברובע הדיפלומטי של ריאד, שכונה שמתגוררים בה עובדי השגרירויות והדיפלומטים, ומוסלמים – גם זרים – לא יורשו להיכנס אליה. לא ברור מהמסמך אם עובדים זרים שאינם מוסלמים ואינם דיפלומטים יורשו להיכנס לחנות. בסעודיה חיים מיליוני עובדים זרים, רובם מוסלמים מאסיה וממצרים.

המהלך הוא חלק מתוכנית 'חזון 2030' – תוכנית שאפתנית שמוביל יורש העצר מוחמד בן סלמאן, שאמורה להכין את הכלכלה הסעודית לעידן שלאחר כלכלת הנפט. גורמים סעודים מתארים את פתיחת החנות בתור אבן דרך במאמצי הממלכה לפתוח את המדינה המוסלמית האולטרה-שמרנית לתיירות ולאנשי עסקים.

ריאד, בירת ערב הסעודית. בקרוב ישיקו בה כוסות (צילום: REUTERS)
ריאד, בירת ערב הסעודית. בקרוב ישיקו בה כוסות (צילום: REUTERS)

אלכוהול הוכנס לערב הסעודית עד כה רק באמצעות מבריחים שסיכנו את עצמם בעונשים מחמירים שיכולים להגיע גם לגזר דין מוות, או בדואר דיפלומטי מיוחד. הסעודים סבורים כי שתייה חריפה שהגיעה בדואר דיפלומטי עשתה את דרכה לשוק השחור. העונשים על שתיית אלכוהול בסעודיה הם מהמחמירים בעולם, וכוללים בין היתר הצלפות, מאסרים, קנסות ואף גירוש מהמדינה.

הממשלה הסעודית אישרה השבוע את הדיווחים בתקשורת שהיא צפויה להטיל הגבלות חדשות על יבוא אלכוהול במשלוחים דיפלומטיים. המרכז הממשלתי לתקשורת בינלאומית (CIC) אמר כי התקנות החדשות נועדו להתמודד עם הסחר הבלתי חוקי של מוצרי אלכוהול ומוצרים ששלחו נציגויות דיפלומטיות.

"הרפורמה תבטיח שלכל הדיפלומטים הלא מוסלמים תהיה גישה למוצרים אלה במכסות מוגדרות", הודיע ה-CIC לרויטרס. התגובה לא כללה כל התייחסות לחנות האלכוהול המתוכננת, אך נאמר בה כי המסגרת החדשה תכבד את האמנות הדיפלומטיות הבינלאומיות.

ערב הסעודית, שהייתה סגורה יחסית במשך עשרות שנים, הפחיתה בשנים האחרונות נורמות נוקשות כמו הפרדת גברים ונשים במקומות ציבוריים ודרישה מנשים ללבוש עבאיות שחורות המכסות את כל גופן ופניהן. האחיזה המתהדקת של יורש העצר מוחמד בן סלמאן בשלטון לוותה בשינויים שכללו את פתיחת המדינה לתיירות לא דתית, הופעות מוזיקה והיתר נהיגה לנשים. יורש העצר לא הפסיק את דיכוים האכזרי של יריביו הפוליטיים. תוכנית 'חזון 2030' כוללת בין היתר פיתוח של תעשיות מקומיות ומרכזים לוגיסטיים, ומטרתו להוסיף מאות אלפי משרות שאינן במגזר האנרגיה לאזרחים סעודים.

3. צרפת: מרק מונה ליזה

במוזיאון הלובר בפריז שפכו השבוע מפגינות מרק על המונה ליזה. בסרטון שפורסם נראות שתי מפגינות דורשות את הזכות לאוכל "בריא ובר קיימא" ואומרות ש"החקלאות שלנו חולה". הציור של לאונרדו דה וינצ'י, שנחשב לאחד היקרים והמפורסמים בעולם, מוגן באמצעות זכוכית חסינת כדורים, ולא נפגע מהמרק שהושלך לכיוונו. בניגוד למצופה, אנשי האבטחה המאיישים את החדר שמוצג בו הציור לא הסתערו על המפגינות, אלא מיהרו להציב קלונסאות שיסתירו את הציור ואת מופע המחאה.

התנהגותם המאופקת של המאבטחים הסגירה את שינויי הנהלים בלובר. בעבר נתבע המוזיאון בגין פגיעה אלימה במפגינים שהשליכו מזון על המונה ליזה. במאי 2022 צעיר מחופש לאישה בכיסא גלגלים נכנס ללובר ומרח עוגה על הציור. לאחר מכן, הצעיר קם מכיסא הגלגלים, פיזר ורדים סביבו וצעק: "חשבו על כדור הארץ". צוות האבטחה של המוזיאון מיהר לכתר אותו ולפנות אותו בכוח מהמוזיאון.

פעולת המחאה בלובר היא חלק מגל הפגנות חקלאים ששוטף את צרפת. הניו יורק טיימס דיווח כי סיסמת המאבק היא "הסוף שלנו = הרעב שלכם". מובילי המחאה הם איגודי החקלאים, המפגינים נגד עליית מחירי הדלק ולמען הקלות ברגולציה. החקלאים משתמשים באמצעים מגוונים למשוך את תשומת הלב של הציבור הצרפתי: בכמה מקומות שרפו המפגינים ערימות חציר במרכזי ערים, מחוץ לבניין העירייה בניס הם שפכו צואת פרות. בעיירה הדרום-מערבית אגן תלו המפגינים חזיר בר מחוץ למשרד המקומי של אגף הפיקוח החקלאי. ביום שישי שעבר חסמו רבבות חקלאים באמצעות טרקטורים ומכונות חקלאיות כבישים בכניסה לפריז, במעבר הראשי לספרד ובעשרות צמתים אסטרטגיים ברשת הכבישים המהירים של צרפת. יותר מ-40 אלף טרקטורים שיבשו את התנועה ברחבי המדינה ויצרו פקקי ענק.

הפגנת חקלאים בשטרסבורג, צרפת. על השלטים, מימין לשמאל: "כשאגדל אשמח להיות כמו אבא, אבל לא ככה!", "ואנחנו? מה יהיה העתיד שלנו?" ו"ילדי החלום" (צילום: מארק לוי)
הפגנת חקלאים בשטרסבורג, צרפת. על השלטים, מימין לשמאל: "כשאגדל אשמח להיות כמו אבא, אבל לא ככה!", "ואנחנו? מה יהיה העתיד שלנו?" ו"ילדי החלום" (צילום: מארק לוי)

ראש ממשלת צרפת הטרי גבריאל אטל ביקר השבוע בדרום-מערב צרפת ונפגש עם מנהיגי החקלאים באזור. "בלי החקלאים שלנו, אנחנו כבר לא צרפת", הכריז אטל בחוות בקר במונטסטרוק-דה-סאליס במחוז גארון. הוא ניסה לשכנע את קהל החקלאים שהמסר הזועם שלהם התקבל. אטל הבטיח שהממשלה תבטל את התוכניות להפחתת הסובסידיות על הסולר. הוא גם הבטיח שהממשלה תפחית מאוד את התקנות הביורוקרטיות המסורבלות שגוזלות זמן מהחקלאים, בהן 14 תקנות שונות שעוסקות בהקמת גדרות – שימוזגו לתקנה אחת.

אטל גם הודיע כי הרשויות יאכפו בקפדנות את החוקים שמגינים על שכר החקלאים במשא ומתן על מחירים עם רשתות הקמעונאות. הוא הבטיח שסיוע חירום לחקלאים יגיע מהר יותר, כולל עבור חקלאים שהבקר שלהם חלה. אטל הוסיף שהנשיא עמנואל מקרון יפעל לקבל החרגות מכמה חוקים חדשים של האיחוד האירופי, והודיע שיעביר סיוע של 150 מיליון אירו בשנה לחקלאים של משקי החי, ויעגן בחקיקה את העיקרון של "ריבנות המזון". עוד הבטיח שצרפת לא תאכוף תקנות חמורות יותר מתקנות האיחוד בתחום החקלאי, וכי הממשלה לא תסכים להסכם סחר חופשי עם מדינות מרקוסור באמריקה הדרומית. בעקבות זאת, מנהיגי המחאה הודיעו על הסרת החסימות.

עם זאת, מנהיגי החקלאים הבהירו כי אם הצעדים לא ייושמו עד יוני, הם מוכנים לפתוח מחדש במחאה. מנהיג איגוד החקלאים הגדול במדינה הודה לאטאל על "האוזן הקשבת", וביקר את "החירשות של אירופה".

4. דנמרק: אדם ניכר בכוסו

במקום להשתמש בכוס חד-פעמית, תושבי אוֹרהוס, העיר השנייה בגודלה בדנמרק, יוכלו לרכוש את הקפה שלהם בספל בתוספת פיקדון של 5 קרונות (כ-2.5 שקלים) ולקבל אותן בחזרה עם השבת הספל למתקן ייעודי. עד כה פוזרו 25 מתקני איסוף לספלים בעיר בת 330 אלף התושבים. היתרון של המערכת הוא בזריזות שניתן להחזיר בה את הספל למתקן האיסוף, ולקבל בחזרה את הפיקדון בלי להוציא את הארנק מהכיס. אוֹרהוס היא העיר הראשונה בעולם המשתמשת במערכת זו, שפיתחה במיוחד החברה הדנית TOMRA, שזכתה במכרז והקימה את מערכת השימוש החוזר. בחברה מקווים להפיץ את השיטה הזו לערים נוספות.

"שנה שעברה ניקינו את הנהר שזורם בעיר והוצאנו מתוכו כ-100 אלף כוסות חד-פעמיות", אמר לרשת יורוניוז ניקולאי בנג, הממונה על הפרויקט מטעם העירייה. "שימוש בכוסות רב-פעמיות ישפיע על איך שהעיר נראית, ובטווח הרחוק יפחית את המיקרו-פלסטיק שחודר למי השתייה, לאוויר ולמזון שלנו ומסכן את בריאות הציבור".

העיר החליטה להפעיל את שירות הכוסות הרב-פעמיות לתקופת ניסיון של שלוש שנים, ובינתיים כבר יותר מ-40 בתי קפה, מסעדות וברים משתתפים בפיילוט. בנג מספר שהשלב הבא הוא להרחיב את המערכת לכלי אוכל נוספים, כמו מגשי פיצה ומארזי טייקאווי אחרים. לדבריו,  המערכת כוללת כיום 40 אלף ספלים, והם מפוזרים בין עסקי המזון שביקשו להשתתף במיזם. ממתקני האיסוף, חברת TOMRA מעבירה את הספלים למרכז הלוגיסטי שלה, מנקה, מחטאת ומשיבה אותם לעסקי המזון.

"אנשים צריכים להתרגל לשימוש חוזר", אמר ליורוניוז תושב העיר סיגן סויברג הוז'לט. "אין לנו עתיד אחר. או שנתקדם למערכות כאלה, או שנלך לפח".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!