דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.9°באר שבע
  • 26.0°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 14.2°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

נציגי המכינות ותנועות הנוער בכנסת: "אנחנו לא יכולים לגרום למדריכים לנטוש את המשימות שלהם באמצע השנה"

הנציגים נכחו בדיון של ועדת המשנה למשאבי אנוש בצה"ל בנושא הקדמת גיוסם של 1,300 חניכי שנות שירות ומכינות קדם צבאיות ותלמידי ישיבות הסדר | חניך מכינה: "החודשים הנוספים שלנו במסגרת יכולים לשנות את החיים של אלה שאנחנו עובדים איתם"

טיולי פסח בתנועת הנוער המחנות העולים (צילום: המחנות העולים)
טיולי פסח בתנועת הנוער המחנות העולים (צילום: המחנות העולים)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

ועדת המשנה בכנסת למשאבי אנוש בצה"ל קיימה היום (חמישי) דיון בנוגע להחלטת צה"ל להקדים את גיוסם של 1,300 לחניכי שנות שירות, מכינות קדם צבאיות ותלמידי ישיבת ההסדר. הסיבה להחלטה היא מחסור חמור בכוח אדם בעקבות המלחמה. בעקבות ההחלטה, 850 חניכי שנת שירות ומכינות ו-450 תלמידי ישיבת הסדר שהיו אמורים להתגייס באוגוסט, צפויים להתגייס כבר במרץ.

תנועות הנוער, המפעילות העיקריות של שנות השירות והמכינות, מתנגדות להחלטה. בתחילת השבוע שלחה מועצת תנועות הנוער מכתב לשר הביטחון יואב גלנט וקראו לו לחזור בו מההחלטה.

"אנחנו משמשים עמוד תווך לקהילות בישראל", אמרה חניכה במכינה בדיון. "יש צו השעה גם בחזית וגם בעורף. אנחנו לא יכולים לגרום להם לנטוש את המשימות שלהם באמצע השנה. אנחנו מגויסים, ובתום השנה ניתן את כל מה שיש לנו למדינה". חניך מכינה אחרת אמר: "אנחנו לא רק סטטיסטיקה, המרקם החברתי שלנו נפגע והחודשים הנוספים שלנו במסגרת יכולים לשנות את החיים של אלה שאנחנו עובדים איתם. אנחנו מרגישים שצה"ל לוקח אותנו כמובן מאליו".

עיקר הביקורת  היה על חלוקה לא שוויונית בין חניכי שנות השירות והמכינות לבין תלמידי ישיבות ההסדר. "השקיפות ותחושת ההוגנות הן חלק ממרכיבי העוצמה של צה"ל", אמר ח"כ גלעד קריב (העבודה). "המספרים הם חזות הכול. במכינות ובשנות השירות, מסלולים שיש בהם רק שנה א', אנחנו מדברים על 850 הקדמות גיוס מתוך 4,200, זה 20%. בישיבות מדובר על 450 מתוך 5,500, וזה 8%".

ראש חטיבת תכנון ומנהל כוח האדם, תא״ל שי טייב, אמר בסוף הדיון: "אנחנו מייחסים חשיבות גבוהה למכינות, לשנות השירות ולישיבות, אנחנו רואים שהתפוקות שלהן במיצוי ללחימה ולפיקוד גבוהות ואילו שיעור הנשר נמוך, ויש לנו אינטרס לאומי וצבאי להמשיך את המפעלים הללו. לראיה, היקף המכסות גדל בשנים האחרונות באופן חסר תקדים.

"יש חילוקי דעות ביחס לחלוקה, אבל יש שיח, תיקונים והעמקות, וגם החלטה להקדים גיוסים ביחס למשימות ולאופי של המסלולים. אני יכול להבטיח שנעשה תהליך עמוק. בשורה התחתונה, המטרה הייתה להגיע למתווה מאוזן ולשיעור הקדמות נמוך, כפי שניתן לראות.

"הדיון הזה נעשה בהקשר המלחמה ותמונת המצב של היחידות בסדיר ובמילואים. הדברים הוצגו ואנחנו צריכים לאייש את השורות ולבנות את היחידות ואת שדרת הפיקוד בכוח אדם איכותי, ומהר. אנחנו נדרשים לכ-1,300 הקדמות גיוס למי שיש להם דחיות. איפה שהיינו צריכים לדייק, עשינו זאת, וצמצמנו במעט את ההיקף. עם זאת, יצרנו שותפות של כלל הגופים במשימה. הגישה ככלל היא להקדים את גיוסו של מי שהיה אמור להתגייס בשנת הגיוס ממילא".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!