דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון י"א באייר תשפ"ד 19.05.24
23.6°תל אביב
  • 20.8°ירושלים
  • 23.6°תל אביב
  • 23.7°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 24.7°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 23.8°צפת
  • 23.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
החטופים והנעדרים

אשתו של עמרי מירן שנחטף מניר עוז: "עד שהאחרון חוזר אין תקומה ושיקום"

שלושה דוברי צה"ל לשעבר נשאו דברים בכיכר החטופים | כמאה בני משפחות ופעילים הפגינו מול בית רה"מ בקיסריה, קבוצה נוספת צעדה בירושלים | משפחות חטופים חסמו ל-20 דקות את איילון דרום

  • כרמית פלטי-קציר, אחותו של החטוף אלעד קציר (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)
    כרמית פלטי-קציר, אחותו של החטוף אלעד קציר (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)
  • מפגינים בעצרת החטופים (צילום: אורן דגן)
    מפגינים בעצרת החטופים (צילום: אורן דגן)
  • שיירת רכבים בהובלת משפחות חטופים חוסמת את איילון דרום (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)
    שיירת רכבים בהובלת משפחות חטופים חוסמת את איילון דרום (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)
  • שיר סיגל, שאביה קית' סיגל חטוף בעזה, נושאת דברים בקיסריה (צילום: ללא קרדיט)
    שיר סיגל, שאביה קית' סיגל חטוף בעזה, נושאת דברים בקיסריה (צילום: ללא קרדיט)
  • מפגינים בכיכר החטופים (צילום: מרים אלסטר, Flasho90)
    מפגינים בכיכר החטופים (צילום: מרים אלסטר, Flasho90)
אורן דגן

עשרות אלפים השתתפו הערב בעצרת בכיכר החטופים תחת הכותרת '120 ימים מתחת לאדמה – החטופים בסכנת מוות', כך העריכו במטה משפחות החטופים והנעדרים.

מפגינות בעצרת קוראות להשבת רומי גונן ויתר החטופים (צילום: אורן דגן)
מפגינות בעצרת קוראות להשבת רומי גונן ויתר החטופים (צילום: אורן דגן)

"ממשלת ישראל הנכבדה, יותר מ-20 שנה הפקרתם אותנו תושבי העוטף, ב-7 באוקטובר הפקרתם אותנו, ועכשיו ההפקרה ממשיכה", אמרה לישי מור-לביא, אשתו של עמרי מירן שנחטף מביתו שבקיבוץ נחל עוז, "136 גברים, נשים, ילד ותינוק עדיין בעזה, ואתם מדברים על תקומה, על חזרה לשגרה, השתגעתם? עד שעמרי לא חוזר, עד שאחרון החטופים לא חוזר, אין תקומה, אין חזרה, אין שיקום!"

"לא מוסרי לדבר במונחים של 'עסקה טובה' על אחים ואחיות"

שלושה דוברי צה"ל לשעבר נשאו דברים בעצרת: רונן מנליס, רות ירון ואבי בנהו. מנליס: "מוזר לדבר על אחים ואחיות במונחים של 'עסקה טובה', אפילו בלתי מוסרי. אלו מילים שלקוחות מעולמות הנדל"ן והעסקים. השבתכם הביתה היא לא עסקה, היא חובה מוסרית עליונה של מדינה שהפקירה אתכם. הפרנו את החוזה הבסיסי ביותר בין מדינה לאזרחיה, אם לא נחזיר אתכם זה יהיה אות קין שני".

ירון: "האמון שבין אזרחים למדינה, הוא המסד לביטחון הלאומי של מדינת ישראל, בלעדיו לא נוכל להמשיך כחברה אוהבת אדם וחפצת חיים. הממשלה וקבינט המלחמה חייבים לתקן ולהביאם לכאן, עכשיו!" בניהו: "אל תעשו את החלוקה בין דורשי הביטחון לדורשי החזרת החטופים. אפשר וצריך להגיע לעסקה שתוציא אותם מהמנהרות".

בעצרת הוקרנה עדות של הילה רותם שושני, בת ה-13 ששוחררה משבי חמאס לאחר 50 יום. אמה רעיה וחברתה אמילי הנד נחטפו איתה.

שושני: "מזל שהיה לי את אמילי, דיברנו קצת בלחישות. אבל אין אוכל, אין מים, אין אור יום, אם היינו מדברים בקול חזק היו לוקחים אותנו מהחדר שהיינו בו בתור עונש. זה נורא שכל רגע החיים של החטופים שם בסכנה. בסוף לא יישאר את מי להציל משם יותר".

עוד הוקרנה עדותה של ליאת אצילי, שחזרה מהשבי בעזה: "מחסור במזון, בתרופות, תנאים היגייניים נוראיים. הילדים שלי במשך כל התקופה לא ידעו מה קורה, לא עם אבא שלהם ולא עם אמא שלהם. הדבר היותר קשה זה האובדן של אביב". אביב אצילי, בעלה, הוגדר כנעדר מאז 7 באוקטובר, ויממה לאחר שחזרה מהשבי היא התבשרה כי הוא נרצח.

בעצרת הוקרן גם סרטון של בכירי מערכת הביטחון הקוראים לשחרר את החטופים. יוסי כהן, ראש המוסד לשעבר: "הצורך המוחלט שלנו לשחרר את כולם לא סותר את הצורך להילחם צבאית בחמאס". יובל דיסקין, ראש השב"כ לשעבר: "אם זה אומר לשחרר את כל האסירים בשביל החטופים – אני אומר כן".

בין הדוברים הנוספים: הדסה לזר, אחותו של שלמה מנצור בן ה-86, שנחטף מביתו בקיבוץ כיסופים; כרמית פלטי קציר, אחותו של אלעד קציר, שנחטף מביתו בקיבוץ ניר עוז; ברית ישראלי, בת דודתו של איתי חן שנחטף לעזה; ושרון שרעבי, אחיהם של יוסי ז״ל ואלי. העצרת כללה גם שירים שביצעו הזמרים ישי ריבו ונורית גלרון.

משפחות חטופים חסמו כביש עם כתובת אש: "help"

שיירת רכבים של בני משפחות חטופים ופעילים חסמה את איילון דרום בחיבור לכביש 1  במשך כ-20 דקות ליד מחלף קיבוץ גלויות. בני המשפחות והפעילים הציגו כתובת אש עם הכיתוב "Help" ושלטים המופנים לממשלה, בהם "חיי הממשלה לא על חשבון חיי החטופים" ו"עסקה בכל מחיר פוליטי". לפי מטה משפחות החטופים והנעדרים, את השיירה הובילה בני המשפחות מצגר, קלדרון, אור, ופלטי-קציר.

המשטרה מסרה כי היא פיזרה קבוצת מפגינים "שאינה נמנית עם משפחות החטופים",  אשר חסמה כביש לשני הכיוונים סמוך למתחם שרונה. המפגינים, מתנגדי הממשלה, צעדו לרחוב קפלן. לפי המשטרה, קצין הכריז כי מדובר בהפגנה לא חוקית, ומשלא נשמעו המפגינים להוראותיהם, הם פיזרו את ההפגנה תוך שימוש בפרשים. השוטרים עצרו 5 מהמפגינים, 4 בחשד להפרת הסדר ואחד בחשד לתקיפת שוטרים.

משפחות ופעילים בקיסריה, צעדה בירושלים

עשרות הפגינו מול בית ראש הממשלה בקיסריה, בגשם ובקור. אליה דנציג, נכדתו של אלכס החטוף אלכס דנציג: "כל החיים שלו הוא מתעסק בהיסטוריה, בשואה, זה נכנס לכם הגיוני שדור אחר דור עובר שואה? צריך להחזיר אותם עכשיו".

אליה דנציג נושאת דברים בקיסריה (צילום: ללא קרדיט)
אליה דנציג נושאת דברים בקיסריה (צילום: ללא קרדיט)
מפגינים בקיסריה: "ההפקרת וגם נטשת?" (צילום: ללא קרדיט)
מפגינים בקיסריה: "ההפקרת וגם נטשת?" (צילום: ללא קרדיט)

אנשי המחאה בעד הדחת ראש הממשלה נתניהו הגיעו לאירוע, והפעילו רמקולים בזמן שנציגי המשפחות נשאו דברים. הם התבקשו "להשאיר את המחאה למען החטופים", ועברו להפגין בנפרד בצד. אלוף במיל' עמירם לוין הגיב: "אין ימין ושמאל, אין ביבי ולא ביבי". לוין נשא דברים: "הניצחון הוא להחזיר את החטופים, רק אז נתפנה להשלים את הלחימה ולהחזיר את יישובי עוטף עזה לגבול".

בירושלים, משפחות חטופים צעדו מבית הנשיא אל המאהל שהוקם מול מעון ראש הממשלה. יוסף אבי יאיר (ג'וחא) אנגל, אב שכול וסבו של אופיר אנגל בן ה-17 שחזר משבי חמאס, קרא לנתניהו לפרוש: "אתה עומד בראש, כאחראי על שואת 7 באוקטובר. אתה מנסה לברוח מאחריות ולחפש אשמים. לך ותן לאחראים ממך להנהיג אותנו, העם ראוי להרבה יותר".

הפגנות למען השבת החטופים התקיימו גם במוקדים נוספים ברחבי הארץ.

מפגינים בכפר סבא קוראים לעסקה (צילום: ללא קרדיט)
מפגינים בכפר סבא קוראים לעסקה (צילום: ללא קרדיט)
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!