דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
23.2°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 21.3°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 24.8°טבריה
  • 19.5°צפת
  • 22.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

הממשלה יוזמת תיקון שיגביר את כוחה במוסדות התכנון על חשבון גורמים אזרחיים

התיקון מבקש להוסיף שני נציגי ממשלה במוסדות התכנון ולהגדיל את מספר חברי הממשלה במועצה הארצית מ-11 ל-13 | החברה להגנת הטבע: "השינוי יפר את האיזון בין הממשלה לנציגי השלטון המקומי. מי שיפסידו מכך, יהיו האזרחים והסביבה"

בנייה בחיפה (צילום: דוד טברסקי)
בנייה בחיפה (צילום: דוד טברסקי)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מחר (שני) תדון ועדת הפנים והסביבה בהצעת חוק לשינוי הרכב מוסדות התכנון, ביחד עם הוספת נציג להתאחדות הקבלנים במעמד של ממלא מקום, במועצה הארצית לתכנון ובנייה.

לפי הצעת החוק, הממשלה מבקשת להוסיף שני נציגי ממשלה במוסדות התכנון ולהגדיל את מספר חברי הממשלה במועצה הארצית לתכנון ובנייה מ-11 ל-13. כך יתווספו למועצה נציג שרת ההתיישבות ונציג שר החקלאות, שהוחלף עם כינונה של הממשלה על ידי נציג השר לפיתוח הנגב, הגליל והחוסן הלאומי.

בחברה להגנת הטבע מוטרדים מהשינוי, שמחליש את האיזונים בין גורמים אזרחיים לממשלתיים, ומחזק גורמי פיתוח על פני גורמי שימור. הם מתנגדים להצעה לאפשר לשר הפנים לבחור את הנציג שייצג את המוסדות האקדמיים שעוסקים בתכנון ערים, אדריכלות והנדסה, וכן למנות שני נציגים כראות עיניו מבני האוכלוסיה החרדית והאכולוסיה הערבית, כמעט ללא מגבלות של תנאי כשירות. נוסף על כך, ההצעה מאפשרת להכניס לראשונה את נציג הקבלנים כממלא מקום במועצה הארצית, ו"בכך לראשונה נכנס גורם בעל אינטרס כלכלי הנגזר ישירות מפעילותה".

שינויים דומים מוצעים גם בהרכבי מוסדות התכנון האחרים: בוועדה לתשתיות לאומיות, הוועדה למתחמים מועדפים לדיור, הוועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים, הוועדה לשמירה על הסביבה החופית והוועדות המחוזיות, כאשר בחלקם יש תוספת של נציג ממשלתי אחד ובחלקם תוספת של שני נציגי ממשלה, המייצגים משרדים מוטי פיתוח.

החשש הוא ששינוי כזה יקל, למשל, על פיתוח יישובים חדשים צמודי קרקע, שם רווחיות הבנייה משמעותית, במקום חיזוק יישובים וותיקים וקידום התחדשות עירונית משמעותית.

מהחברה להגנת הטבע נמסר: "מדובר בשינויים הפוגעים קשות באיזונים הנהוגים והנחוצים בתהליכי התכנון והבנייה בישראל. כתוצאה מכך, יופר לחלוטין האיזון במוסדות התכנון, בין גורמים מוטי פיתוח, לגורמים מוטי שימור ובין הממשלה, לבין נציגי השלטון המקומי והחברה האזרחית ומי שיפסידו מכך, יהיו האזרחים, הסביבה והטבע של כולנו. זאת בדיוק הסיבה, שההצעה זכתה בדיון הקודם להתנגדות נרחבת, מקיר לקיר. החברה להגנת הטבע, ביחד עם ארגוני החברה האזרחית, ימשיכו לפעול על מנת להבטיח ששינויים בהרכב מוסדות התכנון, אם ייעשו, ישמרו על האיזונים הנדרשים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!