דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

למרות העיכובים יועמ"שית הכנסת מתעקשת: "יש לאפשר 30 יום לדיונים בתקציב"

דחיית הממשלה את אישור התקציב משאירה שבועיים וחצי של דיונים עד שיחול קיצוץ רוחבי אוטומטי בתקציב | יועמ"שית הכנסת שגית אפיק דורשת זמן מינימלי לדיונים על התקציב ומבהירה: הקיצוץ רוחבי באחריות הממשלה

עו"ד שגית אפיק בועדת הכנסת על פיצול חוק ההסדרים (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
עו"ד שגית אפיק בוועדת הכנסת (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

יועמ"שית הכנסת שגית אפיק דורשת לאפשר דיון של 30 יום בחוק התקציב, כפי שקובע החוק, למרות האיום בקיצוץ רוחבי. "ככל שהממשלה או משרד האוצר ימצאו לנכון לבצע את ההפחתה הרוחבית במועד ולא להמתין לסיום עבודת הכנסת יהיה הדבר באחריותם" קובעת אפיק, במכתב תשובה שנשלח היום (ראשון) לחברי ועדת הכספים מהאופוזיציה.

אחרי 16 ימים של הפרת חוק יסוד, צפויה הממשלה להגיש מחר את הצעת תקציב המדינה המתוקן לשנת 2024 לכנסת. האיחור יגביל מאוד את יכולתה של הכנסת לדון בהצעת התקציב, בשל סד הזמנים שמטיל על הכנסת מנגנון ההתכנסות בתקציב.

במכתב הממוען לח"כ אפרת רייטן (העבודה) וח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד), שוטחת אפיק את מסכת הדחיות והעיכובים של הממשלה בהגשת התקציב. לדבריה יועמ"ש משרד האוצר אסי מסינג טען שלאישור התקציב מספיקים פחות מ-30 ימים של דיון בכנסת, עמדה ש"אין בידיה לקבל". "עמדה זו שמוצאת לנכון לדחוק את עבודת הכנסת ללוחות זמנים מזלזלים במיוחד, מפליאה מאוד שעה שהממשלה לא צלחה את מועדיה" עוקצת אפיק.

העיכוב התרחש בשל הקצב של החלטות הממשלה לגבי התקציב, הזמן שלקח לאוצר להטמיע את כלל השינויים וכיום, לטענת מקורות באוצר, להיענות לבקשת שר האוצר בצלאל סמוטריץ (הציונות הדתית) להטמיע כמה שיותר כספים קואליציוניים בבסיס התקציב, מה שיקל על תקצובם מדי שנה.

במקביל, קיימת עתירה תלויה לבג"ץ, שהגישו מספר חברי כנסת מהאופוזיציה וקרן ברל כצנלסון, על הגשה לקויה של התקציב המתוקן לשנת 2023. לטענת חברי הכנסת, התקציב הוגש ברמת פירוט נמוכה מהדרוש בחוק, ללא הסברים מילוליים וללא תכנית תקציבית רב-שנתית.

הכנסת תומכת חלקית בעתירה, לפיה יש להגיש את התקציב בפירוט המלא.

ביום רביעי שעבר התראיין שר האוצר סמוטריץ' לעיתונאית קרן מרציאנו בערוץ 12, והודה שהגשת התקציב באיחור היא הפרה של החוק. "הפרת חוק יסוד זה לא בסדר", אמר השר. "אני נעניתי לפניית היועצת המשפטית של הכנסת כדי לדחות את המועדים והיועצת המשפטית לממשלה סירבה".

לדבריו, מדובר בתקציב מתוקן באמצע מלחמה וזהו "אירוע מורכב. אני פוגע בכולם בצורה שווה ולכן זה לוקח עוד כמה ימים". השר הוסיף שהתגלו בעיות בתקצוב תכנית "מגן הצפון" ובמימון הרשויות הקולטות והרשויות המפונות, וכן ויכוח שנפתח מחדש על גודל תקציב הביטחון שמגיע למיליארדי שקלים. לטענתו, "ביום שהתקציב יעבור, גם אם זה בשבוע שבוע וחצי איחור, כל משרד יקבל את כל הכסף שלו".

נוסח החלטות הממשלה לגבי התקציב מקשה גם על מומחי כלכלה להבין מה בדיוק החליטה הממשלה לקצץ בתקציב ואילו סעיפים יוגדלו ובכמה. רק פרסום מלא של הצעת התקציב המפורטת, יאפשר ביצוע של השוואה בין תקציב 2024 המאושר לבין התקציב הנוסף שמציעה הממשלה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!