דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 24.6°אילת
  • 24.6°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משק במלחמה

נשות מילואימניקים: "הכנסתן של 86% מהעצמאיות שבינינו נפגעה; עד עכשיו לא קיבלנו תשובות"

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה בפיצויים של מילואימניקים עצמאים ונשות מילואימניקים עצמאיות | יו"ר הוועדה דוד ביטן קרא להקים ועדת חריגים למסלולי הפיצויים הקיימים: "ברור שזה יעלה כסף, אבל זה דבר שצריך לטפל בו"

יו״ר ועדת הכלכלה דוד ביטן (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יו״ר ועדת הכלכלה דוד ביטן (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

כ-17,200 בני ובנות זוג למשרתי מילואים הם עצמאים, כך סיפרה היום (ראשון) נציגת פורום נשות המילואים, שגית בכנר, בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת. "עשינו סקר ומצאנו ש-74% מהם מדווחים שאינם יכולים להמשיך לעבוד באותו היקף של שעות", אמרה. "95% הן אימהות, 89% לילדים מתחת לגיל 13. ב-45% מהמקרים מדובר בנשים שהקימו עסק ב-5-1 השנים האחרונות, כלומר עסקים בצמיחה, שהמתווים הקיימים לא רלוונטיים לגביהם. ב-85% מהמקרים מדובר בעובדות שנמצאות בעסק לבד ואין מי שיגבה אותם. 86% דיווחו על ירידה בהכנסות העסק, ובינתיים אנחנו לא נכנסים לשום מתווה. לא קיבלנו עד עכשיו תשובות".

"אני עצמאית עם עסק בן שנתיים שממש צמח, ואני לא יודעת איך אפשר להשוות בין השנים", אמרה מלכה ארליך, אשת מילואימניק בדיון. "הרווחתי בספטמבר בשנה שעברה 10,000 שקלים, ובספטמבר הזה 20 אלף שקלים, אבל ברור שאם משווים את אוקטובר השנה לאוקטובר שעבר נפגעתי בהכנסתי. התחום שלי הוא רגשי אז יש לי לקוחות, אבל אין לי מי שישמור על שתי הבנות שלי, אז אני לא יכולה לקחת עוד קליינטים".

יו"ר הוועדה דוד ביטן קרא להקים ועדת חריגים שתבחן את האפשרות לפצות מילואימניקים עצמאים ובני זוג עצמאים של מילואימניקים, שמסלולי הפיצויים הקיימים לא נותנים להם מענה.

"אנחנו לא מתכוונים לתת פיצוי מלא לאנשים, המדינה לא יכולה לתת פיצויים לכל העולם", אמר, וטען שמדובר בפיצויים בגין תקופה קצרה בלבד. "צמיחה של עסק זה דבר טוב, אבל כרגע אנחנו צריכים שהעסקים יצופו מעל המים. צריך לתת פיצוי כך שלא יהיה הפסד והרווח יהיה סביר, וצריך להגיד את הדברים בבירור ולא ללכת מסביב.

"ברור שזה יעלה כסף. מאיפה זה יבוא? לא מעניין אותי. אבל זה דבר שצריך לטפל בו, ואם צריך לתקן את התקנות – נתקן אותן". ביטן זעם על משרד האוצר, שלדבריו חילק את 9 מיליארד השקלים לפיצוי המילואימניקים בהחלטת הממשלה, ללא דיון בכנסת.

גל ברנס מאגף התקציבים באוצר הסביר ששני כלי הסיוע העיקריים הם המענקים שכוללים את כלל המחזור והרווח של העסק בין אוקטובר לדצמבר, כמו המענקים שניתנו לעסקים בעוטף ובצפון, וקרן ההלוואות בערבות המדינה שניתנת דרך החשב הכללי. לדבריו, בין אוקטובר לדצמבר רשות המסים והביטוח הלאומי נותנים את המענקים, ומינואר, כפוף להעברת התקציב, משרד הביטחון יעביר אותם.

באשר לקריאת יו"ר הועדה ביטן להקים ועדת חריגים השיב ברנס כי הנושא מצוי בסמכות משרד הביטחון. "אנחנו לא אלה שמחלקים את הכסף ולא יודעים לבדוק את האירועים – יש אנשים שהרחיבו את העסק, עשו שיפוץ בשנה שעברה וכו'. רשות המסים נותנת לזה כבר מענה ולא צריך לזה מענה מיוחד".

נציגי המילואימניקים ונשות המילואימניקים התלוננו על הקושי לממש את מסלולי הסיוע. סא"ל במיל' זיו שלומי, בעל חברת ביטוח עם ארבעה עובדים, סיפר כי נאלץ לשלם בונוסים לעובדים שנותרו, שעובדים במקומו כשהוא במילואים. "יש לי עובדת משלומי שפונתה ונתתי לה בונוסים שתוכל לרכוש דירה סמוך למשרד ולהמשיך לעבוד", אמר. "מספרים לנו על מסלולים, ובפועל אנחנו מתקשים לממש אותם".

אופיר תעל מהעמותה למען משרתי המילואים ציין שהתקציב אושר לכאורה, ונמצא בידי משרד הביטחון. לדבריו, נדרש לגבש נוהל למתווה אדום לפיצוי מלא, כמו במתווה הפיצויים לעצמאים מיישובים שפונו, אך פרסום הנוהל מתעכב.

"יש עכשיו עשרות אלפי משרתי מילואים שמחרפים את נפשם בשבילנו", אמר נשיא לשכת העצמאים להב עו"ד רועי כהן. "חלקם לא חזר. זה החוסן הלאומי שלנו. איך אתם רוצים שהם ילכו עכשיו לעוד קו באיו"ש? איפה המענה על עלויות השכירות, על המלאי, על ההלוואות? אנחנו מקבלים רק הצהרות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!