דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
23.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 23.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 34.3°אילת
  • 27.2°טבריה
  • 22.8°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

סבסוד דירות בגבול הצפון, מכסות לעובדים זרים: תוכנית הדיור להתמודדות עם המלחמה

תקציבה הכולל של התוכנית יהיה 2 מיליארד שקלים, והיא תכלול קידום של התחדשות עירונית בפריפריה, תגבור של ענף הבנייה בעובדים זרים וישראלים ופיתוח טכנולוגיות בנייה חדשות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר השיכון יצחק גולדקנופף מציגים את תוכנית הדיור ל-2024 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר השיכון יצחק גולדקנופף מציגים את תוכנית הדיור ל-2024 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90)
דוד טברסקי

"נחזיר את שוק הנדל"ן להיקפי פעילותו לפני המלחמה": שר השיכון יצחק גולדקנופף ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' הציגו אתמול (ראשון) לממשלה את תוכנית הדיור ל-2024. היקף התכנית הוא כ-2 מיליארד שקלים, ומטרתה, בין היתר, להתמודד עם הפגיעה בענף הבניין בעקבות המלחמה.

סעיפי התוכנית:

  1. 1 מילארד שקלים לתוכנית דיור מוזל בפריפריה: סבסוד עלויות פיתוח ליישובים בפריפריה ב-50-40 אלף שקלים לדירה, כדי להפוך את מכרזי השיווק לפרויקטים למגורים חדשים אטרקטיביים יותר – וכך למשוך יזמים. השר גולדקנופף הבטיח שהמהלך יקדם את בנייתן של כ-10,000 דירות חדשות במחיר של 800 אלף שקלים בתוכנית מטרה שתיועד בעיקר למשרתי המילואים. נוסף על כך, עשרות יישובים עד 9 ק"מ מהגבול עם לבנון ועם סוריה ישודרגו לרמת הסבסוד הגבוהה ביותר (50 אלף שקלים לדירה), מה שאמור לתמרץ בנייה בקריית שמונה, בשלומי, בחצור ובקצרין.
  1. 462 מיליון שקלים לקידום התחדשות עירונית בפריפריה: מתן מענק ליישובים על בסיס יכולתם לקדם היתרים להתחדשות עירונית, באופן שעובד בו מודל אשקלון לחיזוק מבנים לא ממוגנים – העירייה מקבלת כסף לתמרץ קבלנים לגשת לתוכניות התחדשות עירונית באמצעות פיתוח והענקת סבסוד ומענקים, כדי שעלות הפרויקטים תהיה נמוכה יותר, וכך יהפכו לאטרקטיביים.
  1. 300 מיליון שקלים למענקים ליישובים שיצליחו להוציא היתרי בנייה: כל יישוב שיוציא יותר מ-500 היתרי בנייה יקבל מענק מיוחד. המענקים יעברו לרשויות באמצעות הסכמי מסגרת חדשים בין המדינה ליישובים. בתוך כך, המדינה תקדם שנית את יישומה של קרן הארנונה, שנועדה להעביר רווחי ארנונה מיישובים עתירי הכנסות מעסקים ליישובים עם מיעוט הכנסות מארנונה, תמורת קידום היתרי בנייה.
  1. 50 מיליון שקלים לערבויות מדינה לצורכי המימון של קבלנים: הכסף יעבור לבנקים ולגופים המממנים של קבלנים כדי לאפשר לקבלנים לקבל הלוואות לצורך בנייה רוויה. הערבות תהיה רק מימון מרכיב התחלת הבנייה (Pre-sale) של הקבלנים, שלרוב דורש לבצע מכירה מוקדמת של דירות או להעמיד הון עצמי גבוה יותר. לטענת האוצר, שקידם את הפעולה, הערבות תאפשר לבנקים להפחית את מספר הדירות שהם דורשים מהקבלנים למכור במכירות המוקדמות, ותאפשר גישה חופשית יותר להלוואות. הערבות תמומש רק עם הפרויקט יגיע לחדלות פירעון.
  1. 9 מיליון שקלים להבאת עובדים זרים: הממשלה תגדיל את מכסת העובדים הזרים ל-65 אלף עובדים. המכסה תיכנס לתוקף כשבישראל יועסקו כ-45 אלף עובדים זרים בתחום הבניין, אך תופחת אם יחזרו לישראל יותר מ-20 אלף עובדים פלסטינים. עוד כ-10,000 עובדים זרים פוטנציאליים יוכלו להגיע בהמשך כחלק מהבאתן של חברות בנייה זרות לישראל.
  1. 50 מיליון שקלים לפיתוח טכנולוגיות בנייה חדשות: הכסף יועבר למשרד השיכון והכלכלה לצורך קידום מפעלים מתקדמים לבנייה מהירה והכשרת תוכניות להתפתחות טכנולוגית.
  1. 30 מיליון שקלים לקידום העסקתם של עובדים ישראלים בתעשיית הבניין: מענקים לעובדים חדשים וקידום הכשרות.

התוכנית מציעה גם להאריך את שעות העבודה של אתרי הבנייה, לדחות תשלומים של יזמים לרשות מקרקעי ישראל ולהעניק הנחות בתשלומי מס ליזמים בתחום השכרה לטווח הארוך.

על פי מצגת של משרד השיכון, בישראל יש כיום יותר מ-62 אלף דירות חדשות שטרם נקנו, וברבעון האחרון של 2023 נרשם שפל ברכישת הדירות, עם 7,280 דירות בלבד, ירידה של 76% לעומת הרבעון המקביל ב-2022.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!