דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ו' באייר תשפ"ד 14.05.24
20.7°תל אביב
  • 15.6°ירושלים
  • 20.7°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 17.9°באר שבע
  • 26.2°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 15.8°צפת
  • 20.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

פרסום ראשון / המדינה מתכוונת להפחית את הסיוע למפונים במרחק 7-4 ק"מ מהגבול מתחילת מרץ

בפגישה עם ראשי הרשויות הביעו נציגי האוצר כוונה להפסיק את מימון השהות במלונות ולהפחית מענקים לשבים לביתם ביישובים אלה | ברשויות דורשים להמשיך את הסיוע לכל היישובים עד יוני

שדרות (צילום: דוד טברסקי)
שדרות (צילום: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

לראשי רשויות בעוטף בעזה נודע שהמדינה מתכוונת להפסיק את מימון השהות במלונות למפונים מ-4 עד 7 ק"מ החל ממתחילת חודש מרץ, ולהוריד את גובה מענק השיבה לתושבים החוזרים.

בפגישה שהתקיימה אתמול (ראשון) בין ראשי יישובי העוטף לממשלה, התגלו פערים בין הבטחות שניתנו על ידי ראשי הממשלה על מענק החזרה לתושבים השבים ותאריך השהות במלונות. על פי מידע שהגיע ל'דבר' – המדינה מבקשת להוריד את מענקי השיבה למשפחות שיחזרו לבתים החל ממרץ הקרוב, ובמקביל לבטל את מימון מתווה המלונות.

נכון לכרגע, מדובר בשינוי במדיניות המכוון רק עבור תושבי 4 עד 7 ק"מ מהגבול. בסוף השבוע הקודם פיקוד העורף הנחה את הרשויות להיערך לחזרה הדרגתית של מערכת החינוך ביישובים בתווך הזה, כולל העיר שדרות, אך כרגע הרשויות עצמן לא יצאו בהודעה רשמית על חזרת הלימודים. המדיניות לגבי היישובים במרחק עד 4 ק"מ מהגבול לא צפויה להשתנות בקרוב.

לפי שני גורמים שנכחו בדיונים, האוצר מתעקש להוריד את גובה מענקי השיבה לתושבים שיחזרו החל ממרץ, העומד על כ-18 אלף שח בחודש למשפחה, בטענה שהחזרה אינה דורשת יותר תמיכה כלכלית כה רחבה. ראשי הרשויות מתנגדים נחרצות למהלך.

בפגישה, דרשו ראשי הרשויות מהמדינה שתאפשר את המשך תשלומי מענקי הפינוי לכל התושבים של העוטף מ 0 עד 7 ק"מ מהרצועה עד לפחות סוף חודש יוני, בלי הפרדה בין היישובים הקרובים לרחוקים, וזאת מהסיבה שרבים מהתושבים עוד לא מוכנים לחזור לבתים ושרבים משירותי המועצה קשורים בכל היישובים יחדיו ויישום המדיניות בהפרדה בין היישובים, שנוצרה על ידי משרד הביטחון, מקשה על תהליכי השיקום.

נכון לתחילת פברואר, כל היישובים המפונים מהעוטף שנמצאים במרחק עד 7 ק"מ זכאים למימון מלא בפינוי – על ידי מתן אפשרות לשהות במלונות או באכלוס עצמי שמשולם כמענק דרך הביטוח הלאומי. המימון הנוכחי אושר עד סוף החודש הנוכחי ואמור להתחדש בסוף החודש, אך כעת נראה שהמדינה מנסה ללחוץ על התושבים המרוחקים יותר לחזור לבתיהם על ידי סיום מימון השהות במלונות למפונים המרוחקים יותר.

בסוף דצמבר 2023 המדינה פרסמה לראשונה את מתווה השיבה, שנועד לתת גב כלכלי ותמרוץ למשפחות שרוצות לחזור ליישובים. לפי המתווה על כל יום שבו תשוב משפחה לביתה בעוטף מ ה-1 לינואר ועד ה-29 לפברואר – היא תקבל 200 שקלים ליום למבוגר ו-100 שקלים ליום על ילד', בדומה לגובה מענק האכלוס למשפחות שבחרו לעזוב את המלון ולשכור דירה. כיום, ישנם מעל 5,000 תושבים בכל העוטף שמקבלים את המענק אך רוב התושבים, טרם חזרו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!