דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
30.4°תל אביב
  • 29.8°ירושלים
  • 30.4°תל אביב
  • 27.6°חיפה
  • 28.6°אשדוד
  • 35.6°באר שבע
  • 39.6°אילת
  • 36.1°טבריה
  • 28.4°צפת
  • 32.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

5% מהתלמידים המפונים בחינוך העל-יסודי נשרו מהלימודים; מנהל בית ספר בת"א שקלט מפונים: "אין לי מספיק מורים"

15,502 תלמידים בעל-יסודי פונו מבתיהם | נציגת הנהגת ההורים משער הנגב התנגדה בוועדת החינוך של הכנסת לחזרה ללימודים: "אנחנו לא שפני ניסיונות ולא פיילוט של אף מערכת. יש תחושה שהמדינה לא התחילה להבין את מה שקרה בעוטף"

יו״ר ועדת החינוך, התרבות והספורט יוסף טייב (ש״ס) ושר החינוך יואב קיש (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
יו״ר ועדת החינוך, התרבות והספורט יוסף טייב (ש״ס) ושר החינוך יואב קיש (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

815 תלמידים, 5% מתלמידי החינוך העל-יסודי ביישובים שפונו מבתיהם, לא מגיעים למסגרות הלימוד. מספר התלמידים המפונים בעל-יסודי עומד על 15,502 תלמידים. ועדת החינוך של הכנסת דנה בנשירת תלמידים מפונים. נתוני משרד החינוך נוגעים לנשירה הגלויה, כלומר תלמידים שהפסיקו להגיע למסגרות החינוך כליל. למשרד אין נתונים על נשירה סמויה של תלמידים מפונים, שלא משתתפים בשיעורים או לא מגיעים סדיר למסגרת החינוכית. הסיבות שניתנו לנשירה הגלויה, מלבד מצבם הרגשי של התלמידים, הן סירובם של ההורים לשלוח למסגרת החינוכית או הימצאות ברשימת המתנה למסגרת לימודית אחרת.

כיום התלמידים המפונים לומדים במסגרות חינוך ייעודיות או במסגרות חינוך ברשויות המקומיות הקולטות אותן. על כל מנהל בית ספר לדווח באופן יום-יומי על כלל התלמידים המפונים. משרד החינוך העמיד פתרונות כמו הקמת מרכזי יחד במלונות, מסגרת חינוכית ל-40 בני נוער שלא מצאו את מקומם במסגרות החינוכיות, הצבת מדריכי נוער במוקדי הפינוי השונים ותגבור השירות הפסיכולוגי.

"אני חייב לציין לטובה את מחוז תל אביב שעשה מעל ומעבר, אבל הקושי הכי גדול הוא המחסור במורים", אמר מנהל בית הספר התיכון 'דנציגר', עופר זפרני, שמנהל שלוחה של מרכז חינוכי לתלמידי א'-י"ב בגלילות, שלא מגיעים אליה 150 מתוך 600 תלמידים. "גם אין לי מספיק צוות בשביל שיעקוב אחרי תלמידי בית הספר שאינם לומדים כאן, ואין לי מספיק צוות חינוכי ללמד את המקצועות שהתלמידים צריכים, מה שמשפיע על הגעתם לבית הספר".

נציגת הנהגת ההורים קארן הלפרין משער הנגב ביקרה בחריפות את ההחלטה לחזור ללימודים בעוטף בעוד שבועיים: "עם מי בדיוק? אנחנו לא שפני ניסיונות ולא פיילוט של אף מערכת. אנשי החינוך מהעוטף היו זקוקים לטיפול בעצמם. גם המטפלים שלהם מפונים, והמשפחה שלהם עברה טראומה. לנו, ההורים בעוטף, יש תחושה שהמדינה לא התחילה להבין את מה שקרה בעוטף. יש ילדים שהתחילו את כיתה א' שלוש פעמים השנה, בכל פעם במקום אחר. בבקשה מכם, אל תחזירו ילדים למקום שאינו מוכן".

ח"כ משה טור פז (יש עתיד) אמר שהנתונים אינם כוללים את התלמידים שנמצאים בקו העימות ולא מפונים. הסיבה לכך היא שהם נחשבים במסלול הירוק, כלומר חזרו ללמידה מלאה, כמו בשאר הארץ, אף שהלמידה לא סדירה.

ח"כ יאסר חוג'יראת (רע"ם) תיאר בפני הוועדה את מצבו של ערב אל-עראמשה, היישוב הבדואי בצפון שפונה למלון בנצרת, וחלק גדול מתושביו חזרו לביתם למרות האיסור. "יש 50-20 תלמידי יסודי ללא מסגרת".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!