דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
23.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 23.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 34.3°אילת
  • 27.2°טבריה
  • 22.8°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

חיות, תיפוף וקסדה חדשנית: מרכז לטיפול בלוחמים עם פוסט-טראומה נפתח בירושלים

אגף הפסיכיאטריה במרכז הרפואי הרצוג ינהל את הפעילות במרכז החדש | המנהל פרופ' פנחס דנון: "הטיפול הוא התנהגותי, קוגנטיבי ותרופתי וממוקד בטראומה וכן בקושי נפשי, אם קיים, שהתפרץ בעקבות הפוסט-טראומה"

המרכז הרפואי הרצוג (צילום: דוברות המרכז)
המרכז הרפואי הרצוג (צילום: דוברות המרכז)
הדס יום טוב

מרכז חדש לטיפול ביוצאי כוחות הביטחון עם פוסט-טראומה נפתח אתמול (שני) במרכז הרפואי הרצוג, בית החולים הגריאטרי-פסיכיאטרי בירושלים. זה המרכז השני לטיפול בפוסט-טראומה ביוצאי כוחות הביטחון שנפתח בארץ.

במאי 2021 אישרה הממשלה את השלב הראשון ברפורמת "נפש אחת", והועברו כ-300 מיליון שקלים לאגף השיקום לצורכי הטיפול בנכי צה"ל ומערכת הביטחון, בדגש על נפגעי פוסט-טראומה. מאז חלה עלייה של 300% בבקשות של פגועי נפש, ובהמשך עלייה משמעותית במספר הבקשות שהתקבלו.

ב-2022 טיפל אגף השיקום בכ-15 אלף יוצאי מערכת הביטחון הסובלים מפגיעת ראש, מפגיעה נפשית או מהפרעת דחק פוסט-טראומטית. על פי הערכות משרד הביטחון, 8%-12% מיוצאי היחידות הקרביות מתמודדים עם תגובת קרב כזו או אחרת. מתחילת המלחמה, מעריכים במערכת ש-9,000 חיילים נזקקו לטיפול נפשי עקב פגיעת דחק, שעלולה להתפתח לפוסט-טראומה.

אגף הפסיכיאטריה בהרצוג מנהל את הפעילות במרכז החדש, והיא מתבססת על מרכז מטי"ב (המרכז הישראלי הוותיק לפסיכו-טראומה), שמטופלים בו כבר כיום אזרחים עם פוסט-טראומה, והוא נחשב למוביל בתחומו בעולם. צוות המרכז החדש כולל פסיכיאטרים, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים ואנשי מקצוע טיפוליים פרה-רפואיים, כמו ריפוי בעיסוק, מטפלים באמנות ובדרמה ואחרים.

המרכז לטיפול בנפגעי פוסט-טראומה יוצאי כוחות הביטחון בבית החולים שיבא בתל השומר לא הצליח להתמודד עם מספר המטופלים העולם, והתורים לטיפול בו ארוכים. 100 מטופלים ראשונים כבר התקבלו במרכז החדש בהרצוג בשבועיים האחרונים, וזכאים יופנו לטיפול במרכז דרך אגף השיקום. תחילה, הטיפול במרכז יינתן למטופלים שיופנו במרחב ירושלים (כולל בית שמש ומושבי הסביבה), ובהמשך יינתן מענה במרכז גם למטופלים באזורים נוספים, ואף מתוכננים להיפתח מרכזי טיפול נוספים ברחבי הארץ.

תמר גליל, מנהלת מחוז ירושלים באגף השיקום של משרד הביטחון, אמרה כי המהלך הוא תוצאה של רפורמת 'נפש אחת'. "המרכז החדש במרחב ירושלים מרחיב את המענה באזור, ומסייע בקליטת הנכים החדשים של 'חרבות ברזל' ושל רבים שעוד יגיעו אחריהם. אנו באגף מבינים את הצורך במרכז כזה שהפך אקוטי מאז פרוץ המלחמה, ומשום כך, עודדנו את הנהלת הרצוג להזדרז בהיערכות למתן השירותים, ואנו מודים להם על כך".

ד"ר קובי חביב, מנהל המרכז הרפואי הרצוג: "הקמנו מרכז חדש ופורץ דרך מבחינת הגישה הטיפולית בנפש והראייה המערכתית והאינטגרטיבית. המרפאה ממוקמת בבניין המרפאות החדש אצלנו, שבנייתו הושלמה בשנה שעברה, ויש בו תנאים מצוינים".

מודל חדשני לטיפול בפוסט-טראומה

הטיפול במרכז ניתן במודל חדש. בשלב ראשון מתקיימת במרכז הערכת מצבו הנפשי של המטופל ונבנית עבורו תוכנית טיפול אישית, מותאמת ורב-מערכתית, שיכולה לכלול גם טיפולים "לא שגרתיים" כמו טיפול בבעלי חיים, קבוצת תיפוף ועוד, וכן טיפול בקסדת "בריינסווי" – טיפול חדשני במתמודדי נפש שפותח בישראל, ומאפשר גרייה מוחית באמצעות אלקטרודות.

הבסיס לפעילות המרכז החדש הוא הפעילות של מטי"ב, שהקים פרופ' דני ברום, יו"ר הקואליציה הישראלית לטראומה, במרכז הרפואי הרצוג לפני 35 שנה. מטי"ב הוקם כדי לתת מענה טיפולי לאזרחים בני 17 ומעלה שחוו טראומה נפשית או אובדן, וכן טראומות נפשיות באירועי טרור ואיבה. מלבד מתן מענה טיפולי, מטי"ב עוסק גם בהכשרה מקצועית, במחקר ובהעלאת המודעות לתחום הטראומה הנפשית.

"הרעיון הוא לאפשר התערבויות פרטניות למטופלים, וגם טיפולים זוגיים, או קבוצתיים", מסביר פרופ' פנחס דנון, מנהל אגף הפסיכיאטריה בהרצוג ומנהל המרכז החדש. "הטיפול הוא התנהגותי, קוגנטיבי ותרופתי וממוקד בטראומה וכן בקושי נפשי, אם קיים, שהתפרץ בעקבות הפוסט-טראומה. התחלנו לאבחן במרפאה את המטופלים ולבצע הערכות מצב, שנבנות על בסיסן תוכניות טיפול ושיקום. אנחנו עומדים בקשר מקצועי עם מומחים בנוירולוגיה, בהפרעות שינה, בתחום השיקום המיני ומומחים אחרים ככל שנדרש. החזון שלנו הוא לספק ליוצאי כוחות הביטחון איכות גבוהה של רפואת הנפש, מגע אישי ושירות גמיש ומעולה".

פרופ' ברום: "אנחנו מטפלים כבר שנים בהלומי קרב. ייחודו של ההסדר החדש עם אגף השיקום במשרד הביטחון הוא באפשרות לתת מעטפת טיפולית רצינית, עמוקה ואיכותית, הן בהיבטים אישיים, הן בזוגיות או בטיפול קבוצתי, והאפשרות לתת גם תמיכה פסיכיאטרית. משרד הביטחון עושה כאן צעד גדול וחשוב להרחבת הפריזמה הטיפולית, ונותן מענה לצורכי הפוסט-טראומטים, בהם מנעד רחב של ויסות הרגשות, שיקום ותחזוקת מערכות אישיות (בעבודה, בזוגיות, במשפחה, בחברויות). אנחנו גם מקווים ומאמינים שהמרכז החדש שקם כעת יהפוך למודל טיפולי שהוא מגדלור בתחום".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!