דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ו' באייר תשפ"ד 14.05.24
23.8°תל אביב
  • 20.5°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 22.3°חיפה
  • 24.9°אשדוד
  • 25.4°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 27.5°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 25.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה במלחמה

נציגי הממשלה סיכמו עם ראשי הרשויות בעוטף: מימון המלונות יוארך עד יוני

הארכת המימון כפופה עדיין להחלטת ממשלה | נציגי הממשלה לא הסכימו לוותר על הקטנת מענקי השיבה ומענקי האכלוס | ההסכמות הושגו לאחר שראשי רשויות בעוטף ישנו הלילה (בין שני לשלישי) מול משרד ראש הממשלה, במחאה על הכוונה להפסיק את מימון השהות במלונות

מפונים מעוטף עזה במלון בים המלח (צילום: יוסי זמיר/ פלאש90)
מפונים מעוטף עזה במלון בים המלח (צילום: יוסי זמיר/ פלאש90)
דוד טברסקי

נציגי הממשלה סיכמו עם ראשי הרשויות בעוטף עזה על הארכה של מימון המלונות למפונים עד יוני, כפוף להחלטת ממשלה. הצדדים לא הסכימו לגבי מענקי השיבה ומענקי האכלוס, שהממשלה רוצה להפחית. ראשי הרשויות הסכימו להיפגש עם ראש הממשלה, והם דורשים שראש הממשלה ושר הביטחון יתחייבו בקולם שהחזרה ליישובים היא בטוחה.

"למרות התסכול הרב ומתוקף אחריותנו ומחויבותנו לתושבים, לכלכלתם ולביטחונם, נענינו לפניית משרד ראש הממשלה ונגיע לפגישה עם ראש הממשלה", הודיעו ראשי הרשויות, "אנו דורשים כי בפגישה ישתתף שר הביטחון ונציג הצבא על מנת שיצהירו בפנינו ובהמשך באזני התושבים, כי נכון ובטוח לשוב לישובים. אנו מקווים כי הממשלה תפנים את עוצמת האירוע ואת היקף האתגר, ותעמיד פתרונות ולא מצגות."

ההסכמות התקבלו לאחר שראשי הרשויות מהעוטף ישנו אתמול (שני) בלילה על ספות מול משרד ראש הממשלה בירושלים במחאה על כוונת הממשלה להפסיק את מימון המלונות ואת מענקי השיבה למפוני הדרום כבר במרץ. "אנחנו דורשים אמירה ברורה מראש הממשלה ושר הביטחון שבטוח לחזור לאזור", אמר ראש מועצת שדות נגב, תמיר עידאן. "עד אז – לא זזים מכאן". עידאן מחה בלילה עם ראש עיריית שדרות אלון דוידי, ראש מועצת חוף אשקלון תמיר רביבו ומ"מ ראש מועצת שער הנגב יוסי קרן.

ראשי הרשויות מהעוטף מול משרד ראש הממשלה בירושלים: אלון דוידי ראש עיריית שדרות (מימין); איתמר רביבו ראש מועצת חוף אשקלון; ותמיר עידאן ראש מועצת שדות נגב (צילומים: מתוך רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
ראשי הרשויות מהעוטף מול משרד ראש הממשלה בירושלים: אלון דוידי ראש עיריית שדרות (מימין); איתמר רביבו ראש מועצת חוף אשקלון; ותמיר עידאן ראש מועצת שדות נגב (צילומים: מתוך רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

"אני אחרי לילה בלשכת ראש הממשלה עם חבריי ראשי המועצות ועם ראש העיר שדרות", אמר רביבו. "החלטנו לעשות כאן את הלילה לאחר ישיבה נוספת שהתפוצצה עם המנכ"לים של משרדי ראש הממשלה והאוצר. לצד מתווה כלכלי וחברתי סביר והוגן למשפחות, אנו דורשים התחייבות ביטחונית רישמית ופומבית של נתניהו וגלנט שרמת הביטחון מאפשרת חזרה מלאה.

"אז נכון שהביאו לנו שוטר ומאבטחים שניסו לפנות אותנו, אבל ממבט פניהם ועיניהם של המאבטחים היה ניתן להבין שהם מעריכים ומבינים אותנו יותר מהאנשים שהם מאבטחים. אני מקווה שנגיע להבנות והסכמות בהקדם. מעריך ומודה על החוסן והלכידות, על הסבלנות והמאמצים".

לראשי הרשויות נודע שהמדינה מתכוונת להפסיק את מימון השהות במלונות למפונים מ-4 עד 7 ק"מ מתחילת מרץ, ולהוריד את גובה מענק השיבה לתושבים החוזרים.

בפגישה שהתקיימה ביום ראשון בין ראשי נציגי היישובים לממשלה, התגלו פערים בין הבטחות שניתנו על ידי ראשי הממשלה על מענק החזרה לתושבים השבים ותאריך השהות במלונות. על פי מידע שהגיע ל'דבר' – המדינה מבקשת להוריד את מענקי השיבה למשפחות שיחזרו לבתים החל ממרץ הקרוב, ובמקביל לבטל את מימון מתווה המלונות.

נכון לכרגע, מדובר בשינוי במדיניות המכוון רק עבור תושבי 4 עד 7 ק"מ מהגבול. בסוף השבוע הקודם פיקוד העורף הנחה את הרשויות להיערך לחזרה הדרגתית של מערכת החינוך ביישובים בתווך הזה, כולל העיר שדרות, אך כרגע הרשויות עצמן לא יצאו בהודעה רשמית על חזרת הלימודים. המדיניות לגבי היישובים במרחק עד 4 ק"מ מהגבול לא צפויה להשתנות בקרוב.

בפגישה, דרשו ראשי הרשויות מהמדינה שתאפשר את המשך תשלומי מענקי הפינוי לכל התושבים של העוטף עד 7 ק"מ מהרצועה עד לפחות סוף חודש יוני, בלי הפרדה בין היישובים הקרובים לרחוקים, וזאת מהסיבה שרבים מהתושבים עוד לא מוכנים לחזור לבתים ושרבים משירותי המועצה קשורים בכל היישובים יחדיו ויישום המדיניות בהפרדה בין היישובים, שנוצרה על ידי משרד הביטחון, מקשה על תהליכי השיקום.

נכון לתחילת פברואר, כל היישובים המפונים מהעוטף שנמצאים במרחק עד 7 ק"מ זכאים למימון מלא בפינוי – על ידי מתן אפשרות לשהות במלונות או באכלוס עצמי שמשולם כמענק דרך הביטוח הלאומי. המימון הנוכחי אושר עד סוף החודש הנוכחי ואמור להתחדש בסוף החודש, אך כעת נראה שהמדינה מנסה ללחוץ על התושבים המרוחקים יותר לחזור לבתיהם על ידי סיום מימון השהות במלונות למפונים המרוחקים יותר.

בסוף דצמבר 2023 המדינה פרסמה לראשונה את מתווה השיבה, שנועד לתת גב כלכלי ותמרוץ למשפחות שרוצות לחזור ליישובים. לפי המתווה על כל יום שבו תשוב משפחה לביתה בעוטף מ ה-1 לינואר ועד ה-29 לפברואר – היא תקבל 200 שקלים ליום למבוגר ו-100 שקלים ליום על ילד', בדומה לגובה מענק האכלוס למשפחות שבחרו לעזוב את המלון ולשכור דירה. כיום, ישנם מעל 5,000 תושבים בכל העוטף שמקבלים את המענק אך רוב התושבים, טרם חזרו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!