דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2023

מבקר המדינה: "מפלגות מנצלות לרעה את הלוואות המדינה - החובות זינקו פי חמישה"

דוח המבקר על חשבונות הסיעות ורשימות המועמדים שהשתתפו בבחירות לכנסת ה-25 קובע כי שש סיעות לא פעלו על פי החוק | החל מהפרת חוק הבחירות (הליכוד), דרך אי מסירת דוח כספי (הבית היהודי), ועד פעילות שלא לפי הוראות חוק מיסוי תשלומים (המחנה הממלכתי)

שלטי בחירות (צילום: פלאש 90)
שלטי בחירות 2023. הפרה של חובת ההזדהות בפרסומים (צילום: פלאש 90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם היום (שלישי) את דוח הביקורת על חשבונות הסיעות ורשימות המועמדים שהשתתפו בבחירות לכנסת ה-25 ועל החשבונות השוטפים של הסיעות בכנסת ה-24, וקובע בו כי מפלגות מנצלות לרעה את הלוואות המדינה, כך שחובותיהן גדלו פי חמישה במערכת הבחירות האחרונה.
"חובות המפלגות זינקו מ-35 מיליון שקלים ל-189 מיליון שקלים. על הכנסת לדרוש ערבויות טרם מתן הלוואות מהמדינה למפלגות", קובע המבקר.

הכנסת ה-25: מימון נשלל משש סיעות 

בביקורת שקיים מבקר המדינה על הרשימות שהיו זכאיות למימון ממלכתי בשל תוצאות הבחירות, ושל הרשימות שהוגשו מטעם מפלגות שהיו מיוצגות בכנסת ה-24, ניתן ל-11 מתוך 17 סיעות דוח חיובי.
לגבי שש מהסיעות שהדוח בעניינן לא היה חיובי, קבע מבקר המדינה כי יישלל מהן מימון  בסכום כולל של 470 אלף שקלים.

כך מצא המבקר כי סיעת הבית היהודי בראשות איילת שקד לא מסרה דוח כספי למבקר המדינה לתקופת הבחירות ונקבע כי הרשימה אינה זכאית למימון ממלכתי שוטף.
הליכוד, כך המבקר, הפר הוראות חוק הבחירות (דרכי תעמולה), התשי"ט-1959, וחויב בהוצאות בשל כך; בנוסף, במפלגה פעלו שלא לפי הוראות חוק מיסוי תשלומים בתקופת בחירות, התשנ"ו-1996 בכך שלא שילמו ולא דיווחו על מס שנוכה לרשות המיסים במועד. המימון שנשלל מהמפלגה עקב כך הוא בגובה 140 אלף שקלים.

גם במחנה הממלכתי, כך קובע המבקר, פעלו שלא לפי הוראות חוק מיסוי תשלומים בתקופת בחירות, התשנ"ו-1996 בכך שלא שילמו ולא דיווחו על מס שנוכה לרשות המיסים במועד, ונשלל מהמפלגה מימון בגובה 100 אלף שקלים.

לגבי מפלגת חזית יהודית לאומית, קובע המבקר כי הוציאה הוצאות בלתי תקינות בגין העסקת מועמד הסיעה בתקופת הבחירות ללא תיעוד מספק ושלא לפי החלטת יו"ר ועדת הבחירות. בעקבות זאת נשלל ממנה מימון בגובה 15 אלף שקלים.

עוד נמצא כי מפלגת יש עתיד הפרה את הוראות חוק הבחירות, וחויבה ב-15 אלף שקלים.

אצל מפלגת רע"מ נמצאה חריגה מתקרת ההוצאות בסך כ-2.5 מיליון ש"ח (כ-16% מהתקרה) וכן פעילות שלא לפי הוראות חוק מיסוי תשלומים בתקופת בחירות, התשנ"ו-1996 בכך שלא שילמה ולא דיווחה במועד על מס שנוכה לרשות המיסים, ונשלל ממנה מימון בגובה 200 אלף שקלים.

על פי המבקר, הכנסות הסיעות למימון מערכת הבחירות הסתכמו בכ-195.2 מיליון שקלים. בכלל זה 194.6 מיליון שקלים ממימון ממלכתי, ורבע מיליון שקלים מתרומות.
הוצאות הסיעות במערכת הבחירות הסתכמו בכ-251.3 מיליון שקלים.
על פי הביקורת, בחשבונותיהן של סיעות הליכוד ויש עתיד נכללו הוצאות שאינן תקינות בגין תעמולה שלא בהתאם להוראות חוק הבחירות.

בחשבונותיה של סיעת חזית יהודית לאומית נכללו הוצאות בלתי תקינות בגין העסקת מועמד הסיעה בתקופת הבחירות ללא תיעוד מספק ושלא בהתאם להחלטת יו"ר ועדת הבחירות.
עוד נמצא כי הוצאותיה של סיעת רע"מ חרגו בכ-16% מתקרת ההוצאות שנקבעה – תקרת ההוצאות של רע"מ הייתה 16 מיליון שקלים, והוצאותיה חרגו מהתקרה בכ-2.5 מיליון שקלים.

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן. "על הכנסת לדרוש ערבויות טרם מתן הלוואות מהמדינה למפלגות" (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90)
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן. "על הכנסת לדרוש ערבויות טרם מתן הלוואות מהמדינה למפלגות" (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90)

בהיבטי תוצאות הפעילות הכספית, גירעונות או עודפים, עלה בביקורת כי בתום התקופה סיימו 14 מהסיעות שהתמודדו בבחירות בגירעונות בסך של כמה עשרות אלפי שקלים עד כ-12.4 מיליון שקלים, וסכומם הכולל של הגירעונות עמד על כ-59.4 מיליון שקלים. רק לשתי סיעות נותרו עודפים בסך מצטבר של כ-3.2 מיליון שקלים. יתרות אלו (הגירעונות / העודפים) הועברו לחשבונות השוטפים של הסיעות.

שתי רשימות נוספות שהיו זכאיות למימון ממלכתי – בל"ד – אלתג'מוע אלווטני אלדמוקרטי בראשות סמי אבו שחאדה, והרשימה המשותפת חד"ש-תע"ל בראשות איימן עודה ואחמד טיבי, הגישו באיחור ניכר את דוחותיהן הכספיים למבקר המדינה, לאחר תום הארכה שאושרה להן על ידי ועדת הכספים של הכנסת, וכן נקנסו על כך בשלילת חלק מהמימון השוטף. נוכח לוחות הזמנים שנקבעו למסירת דוח מבקר המדינה, תוצאות הביקורת בעניינן יפורסמו לציבור במועד מאוחר יותר.

כספי המימון משמשים לכיסוי גרעונות עבר

המבקר אנגלמן ציין כי נסיון העבר מלמד שהסיעות עושות שימוש חוזר ונשנה בכספי המימון הממלכתי השוטף לצורך כיסוי גירעונות שמקורם במערכות בחירות קודמות, ובין היתר הן נוטלות הלוואות מהכנסת כדי לכסות את הגרעונות שנוצרו להן במהלך הבחירות.
החוק מבחין בין הוצאות בתקופת בחירות לבין הוצאות שוטפות של סיעה, ומקצה מימון נפרד לכל אחד מסוגי ההוצאות האמורים.

כפי שכבר צוין בדוחות קודמים, כאשר המימון הממלכתי השוטף משמש בפועל לכיסוי הגרעונות שנוצרו לסיעות במערכות בחירות, משתמע מכך כי למעשה נפגעת יכולתן של סיעות להשתמש בכספי המימון הממלכתי השוטף למטרה שלשמה הם יועדו לפי החוק – כלומר קיום קשר רעיוני וארגוני עם הציבור בין בחירות לבחירות.

על פי המבקר, שימוש בכספי ציבור בסכומים הגבוהים מהמימון שהוקצה להוצאות בחירות יש בו משום פגיעה בעקרון השוויון, למול רשימות מועמדים שהוגשו מטעם מפלגות שאינן מיוצגות בכנסת ואינן זכאיות למימון ממלכתי שוטף, והוא הקורא לסיעות לנהוג בזהירות בבואן לקבוע את תקציב הבחירות שלהן ואת מקורות המימון הצפויים, ולהשכיל לפעול במסגרת תקציבן.

הכנסת ה-24: חמש סיעות ללא דוח חיובי

בהקשר של חשבונות הסיעות השוטפים בכנסת ה-24, מצא המבקר כי מתוך 18 הסיעות שקיבלו מימון ממלכתי לכיסוי הוצאותיהן בתקופה השוטפת, קיבלו 13 סיעות דוח חיובי. לחמש סיעות לא ניתן דוח חיובי, ובעניינן קבע מבקר המדינה כי יישלל מהן מימון.
כך, מצא המבקר כי סיעת דרך ארץ שחדלה להתקיים לא החזירה הלוואה בסך של כ-3 מיליון שקלים לאוצר המדינה.

מפלגת הליכוד פעלה על פי המבקר שלא לפי הוראות חוק מיסוי תשלומים בתקופת בחירות, התשנ"ו-1996 בכך שלא שילמה ולא דיוחחה במועד למוסד לביטוח לאומי, וכן הוציאה הוצאות בלתי תקינות עבור העסקת מועמדי הסיעה בתקופה השוטפת ללא תיעוד מספק ושלא לפי קביעות מבקר המדינה בעבר. סכום המימון שנשלל מהמפלגה – 150 אלף שקלים.
לגבי מפלגת מרצ, מצא המבקר כי לא החזירה הלוואה ומקדמה בסך מצטבר של כ-15.8 מיליון שקלים לאוצר המדינה ולאחר שחדלה להתקיים אינה זכאית למימון ממלכתי שוטף.

עוד נמצא כי סיעת צל"ש לא מסרה דוח כספי למבקר המדינה לתקופה השוטפת ולא החזירה הלוואה ומקדמה בסך מצטבר של כ-15.1 מיליון שקלים לאוצר המדינה. הסיעה, שחדלה להתקיים, אינה זכאית למימון ממלכתי שוטף.
מפלגת רע"מ, כך המבקר, פעלה שלא לפי הוראות חוק מיסוי תשלומים בתקופת בחירות, בכך שלא שילמה ולא דיווחה במועד למוסד לביטוח לאומי, והוציאה הוצאות בלתי תקינות בגין העסקת מועמדת הסיעה בתקופה השוטפת ללא תיעוד מספק ושלא לפי קביעות מבקר המדינה בעבר. על כך נשלל ממנה מימון בגובה 100 אלף שקלים.

הכנסות הסיעות בתקופה השוטפת הסתכמו ב-240.8 מיליון שקלים. בכלל זה 208.2 מיליון שקלים מקורם במימון ממלכתי ו-17.9 מיליון שקלים מדמי חבר.
הוצאות הסיעות בתקופה השוטפת הסתכמו בכ-199 מיליון שקלים.

הסיבה לגרעונות: ריבוי מערכות הבחירות

יתרת ההלוואות שניטלו מתאגידים בנקאיים קודם לתיקון 33 לחוק, נכון לדצמבר 2014, הסתכמה בכ-35 מיליון שקלים, ולעומת זאת נכון ל-30 בנובמבר 2022 (סוף התקופה השוטפת הנוכחית) יתרת ההלוואות לכנסת מסתכמת בכ-189 מיליון שקלים, גידול של כ-440% בסכום יתרות החוב של הסיעות בגין הלוואות.
המבקר אנגלמן מסר כי בכוונתו לעקוב אחרי פירעון ההתחייבויות האמורות במסגרת הביקורת על התקופות השוטפות הבאות.

בין היתר צוין בביקורת כי נוכח ריבוי מערכות הבחירות בשנים האחרונות, נוצר מצב שבו הכנסת מסיימת את כהונתה מוקדם מהצפוי כך שהסיעות נותרות חייבות לכנסת סכומים גבוהים שאין ביכולתן להחזיר לאוצר המדינה.
המבקר מצא שהסיעות אינן מקפידות לפעול בחסכנות וביעילות ואינן מקפידות על אמצעי בקרה שיבטיחו שימוש ראוי והולם בכספי המימון הממלכתי. כפועל יוצא מכך, הוצאות הבחירות שלהן עולות על ההכנסות שהתקבלו לשם כך מכספי המימון הממלכתי, ורוב רובן של הסיעות מסיימות את מערכת הבחירות בגרעונות ניכרים.

עוד מבהיר המבקר, כי תכליתו העיקרית של התיקון לחוק הייתה ניתוק תלותן של הסיעות במערכת הבנקאית, אך המצב המשפטי מאפשר לסיעות ליטול מאוצר המדינה הלוואות בתנאים מקלים ובסכומים גבוהים אשר יקשה עליהן להחזירם.
המבקר מציע בהקשר זה לקבוע כי על הכנסת לבחון את מצבה הכספי של כל סיעה, לרבות סכום ההתחייבויות שנותרו לה, קודם שתאשר הלוואה מאוצר המדינה, ולהימנע ממתן האפשרות לדחיית החזרי ההלוואות לאחר תום כהונת הכנסת שבה התקבלו. המבקר אף קורא למחוקק לשקול דרישת ערבות בנקאית, על מנת להבטיח את החזרת כספי ההלוואות לאוצר המדינה.

לגבי יתרות החוב של המפלגות שחדלו להתקיים כסיעות בכנסת – ההלוואות שנטלו ועודפי מקדמות שקיבלו הסתכמו בכ-44.6 מיליון ש"ח נכון ל-30 בנובמבר 2022.
כפי שצוין בדוח לתקופה השוטפת הקודמת, שלוש מפלגות – הבית היהודי, התנועה הירוקה המפלגה הסביבתית חברתית (להלן – התנועה הירוקה) ועצמאות עדיין לא השיבו לאוצר המדינה יתרות של הלוואות שקיבלו בסכום מצטבר של כ-10.4 מיליון שקלים.

המפלגות דרך ארץ ומרצ צברו גרעונות בסכומים ניכרים, ואין ביכולתן לפרוע הלוואות ועודפי מקדמות שקיבלו מהכנסת בתקופה השוטפת. עוד על פי נתוני חשבות הכנסת, המפלגות בל"ד וצל"ש, אשר נתוניהן הכספיים אינם נכללים בדוח, טרם פרעו הלוואות ועודפי מקדמות שקיבלו מהכנסת.

מאחר שהמפלגות דרך ארץ, הבית היהודי, התנועה הירוקה, מרצ, עצמאות וצל"ש לא השיבו את חובותיהן לאוצר המדינה, המבקר קובע שהדוחות על חשבונותיהן בגין התקופות השוטפות שבהן כיהנו בכנסת אינם חיוביים. תוצאות הביקורת בעניינה של בל"ד, שלא מסרה במועד את חשבונותיה ואת הדוח הכספי לתקופה השוטפת, יפורסמו לציבור במועד מאוחר יותר.

מפלגות דרך ארץ, התנועה הירוקה ומרצ חתמו (בנפרד) עם הכנסת על הסכם להחזר עתידי של יתרות החוב, ולפיו כל אחת מהמפלגות התחייבה להעביר לידי הכנסת 30% מכל סכום כסף שיגיע לידה ו-80% ממימון המפלגות או מכל סכום אחר שתקבל מהכנסת, אם רשימת מועמדים מטעמה תזכה לייצוג בכנסת, או תקבל מימון מפלגות בקשר להתמודדות בבחירות המקומיות. ואולם, עד כה מפלגת דרך ארץ טרם השיבה את ההלוואה לאוצר המדינה; התנועה הירוקה השיבה סכום של 700 אלף שקלים בלבד ונותרה בחוב של 3.2 מיליון שקלים לקרן ההלוואה של אוצר המדינה; מרצ השיבה סכום של 386 אלף שקלים בלבד ונותרה בחוב של 15.8 מיליון שקלים לאוצר המדינה (10.7 מיליון שקלים בגין הלוואה ו-5.1 מיליון שקלים בגין יתרת מקדמה שקיבלה).

הדבר, כך המבקר, אינו עולה בקנה אחד עם הוראות סעיף 7ג(ח) לחוק ועם הדרישה הבסיסית ולפיה משאבי ציבור שניתנו כהלוואה צריכים להיות מוחזרים לאוצר המדינה.

עוד מציין המבקר, כי מפלגות הבית היהודי וצל"ש לא מסרו דוחות כספיים. נוסף על כך, וממידע שהתקבל מחשבות הכנסת, יתרת קרן ההלוואה שקיבלה הבית היהודי מאוצר המדינה הסתכמה בכ-3.2 מיליון שקלים; יתרת קרן ההלוואה שקיבלה צל"ש מאוצר המדינה הסתכמה בכ-8.9 מיליון שקלים, זאת נוסף על יתרת חוב עודפי מקדמה שקיבלה בסך של כ-6.2 מיליון שקלים, באופן שסך החוב לאוצר המדינה הסתכם בכ-15.1 מיליון שקלים. שתי המפלגות טרם החזירו את חובן לאוצר המדינה.

למפלגת כולנו עודף נצבר בסך כ-5.8 מיליון שקלים. פרט להחזר סך של כ-3.5 מיליון שקלים לכנסת; למפלגת תל"ם נצבר עודף בסך כ- 4.6 מיליון שקלים. עד כה שתי המפלגות טרם החזירו את מלוא הכספים שבידיהן, והדבר אינו עולה בקנה אחד עם הוראות סעיף 13ה לחוק.

למפלגת עצמאות יתרת קרן ההלוואה שקיבלה המפלגה מאוצר המדינה הסתכמה בכ-4 מיליון שקלים. המפלגה חתמה עם הכנסת על הסכם להחזר עתידי של יתרות החוב ולפיו היא התחייבה להעביר לכנסת כל סכום כסף שיגיע לידיה, זאת עד לפירעון החוב במלואו. ואולם, עד כה המפלגה טרם השיבה את ההלוואה לאוצר המדינה.

המבקר אנגלמן שב וקורא למחוקק לשקול פתרונות אפשריים, כגון דרישת ערבות בנקאית על מנת להבטיח את החזרת כספי ההלוואות לאוצר המדינה ולמנוע הישנות מקרים כגון אלה בעתיד. כן ממליץ המבקר לבחון מחדש את סכום התרומה המותרת לסיעות שחדלו להתקיים לשם כיסוי חובותיהן, ואת משך הזמן המותר לקבלתה, על מנת להבטיח את החזרת כספי ההלוואות לאוצר המדינה.
עוד המליץ כי הכנסת תבחן את תנאי ההסכמים להחזר ההלוואות שעליהם היא חותמת למול סיעות שחדלו להתקיים בדרך שתביא להשבת ההלוואות בהקדם האפשרי.

החובה להשיב יתרות כספים לא מולאה

לגבי עודפי מימון, בהמשך הדוח מציין המבקר כי המפלגות כולנו בראשות משה כחלון, ותל"ם בראשות משה בוגי יעלון לא השיבו לאוצר המדינה יתרות כספים שנותרו לטענתן בידיהן בסך של כ-1.4 וכ-2.3 מיליון שקלים בהתאמה. לפיכך, קובע המבקר שהדוחות על חשבונותיהן בגין התקופה השוטפת האחרונה שבה כיהנו בתור סיעות בכנסת אינם חיוביים.

המבקר שב וממליץ כי הכנסת, כמי שהעבירה למפלגות הללו כספים, תפעל לכך שיובא לידיעתן, בסמוך למועד שבו הן חדלות מהיות סיעה, דבר חובתן להשיב את יתרות הכספים שבידיהן לאוצר המדינה מכוח סעיף 13ה לחוק. זאת על מנת שאותן מפלגות לא ישתמשו בכספים אלה לאחר שחדלו להתקיים. אם ההודעות ששלחה הכנסת לסיעות שחדלו להתקיים לא ייענו ולא יושבו העודפים לאוצר המדינה, המליץ המבקר כי הכנסת תודיע על כך לגורמים הרלוונטיים במשרד האוצר ובמשרד המשפטים, לצורך נקיטת הפעולות הנדרשות להשבת העודפים. המבקר מדגיש כי על סיעה שחדלה להתקיים ואשר נותרו לה עודפים, להשלים את השבת העודפים שנותרו בידיה.

העסקת מועמדים ללא היקף משרה

עוד עולה מהביקורת כי סיעת חזית יהודית לאומית כללה בחשבונותיה לתקופת הבחירות הוצאות שכר עבור מועמד שנכלל ברשימת המועמדים של הסיעה בבחירות לכנסת, וכי שתי סיעות נוספות – הליכוד ורע"מ – כללו בחשבונותיהן לתקופה השוטפת הוצאות שכר בגין העסקה של ארבעה מועמדים, שהתמודדו בבחירות לכנסת ה-25 מטעמן. זאת בלא שהוצגו אסמכתאות שיש בהן כדי להבהיר את היקף העסקתם, את אופן קביעת התמורה ואת מומחיותם המקצועית הנטענת.

המבקר קובע כי נוכח החשש שהעסקה בשכר של מועמדים ובעלי זיקה לסיעה עלולה לפגוע בעקרון השוויון, ועל מנת להימנע מניגוד עניינים ולו למראית עין, מכאן ולהבא על הסיעות להימנע מהעסקה בשכר של מועמדים, הן לתפקיד חבר הכנסת והן לתפקיד יושב ראש המפלגה ושל בעלי זיקה למפלגה. איסור זה חל על העסקה כאמור בין במישרין ובין בעקיפין, בין כעובדים ובין כנותני שירות, בין בתקופת הבחירות ובין בתקופה השוטפת. כמו כן, על הסיעות להימנע מהעסקת בני משפחה מדרגה ראשונה של בעלי תפקידים ושל מועמדים במפלגה, בין במישרין בין בעקיפין, וכל העסקה מעין זו תיחשב להוצאה בלתי תקינה.

בביקורת לתקופת הבחירות לכנסת ה-25 נמצא כי סיעת הליכוד שילמה לתשעה עובדים, המועסקים בה באופן רגיל, שכר נוסף לתקופת הבחירות בסכום כולל של 464 אלף שקלים, וכי שישה מאותם עובדים קיבלו תוספות שכר בסך של משכורת חודשית למשך כל חודש בתקופת הבחירות.

הסיעה מסרה לצוות הביקורת כי מדובר בעובדים שהועסקו בתפקידים משמעותיים במשך שעות רבות ועומס העבודה שהוטל עליהם היה גדול. בעקבות הביקורת היא המציאה מכתבים מאת אותם העובדים המפרטים את היקף פעילותם בתקופת הבחירות, לרבות את מספר שעות עבודתם בתקופה זו.
בהקשר זה קורא המבקר לסיעות לקבוע מראש מנגנון סדור לתשלום שכר עבור שעות נוספות ולתעד בכתב את הבקרה על ביצוען.

המס לא שולם במועד

בביקורת הנוכחית הועלה כי שלוש סיעות – הליכוד, המחנה הממלכתי ורע"מ – לא דיווחו ולא העבירו במועד לרשות המיסים את סכומי המס המיוחד בשיעור 25% שהן ניכו משכר חברי ועדות קלפי ופעילים שהעסיקו. סכומי המס שניכו הסיעות (הליכוד – כ-6.2 מיליון ש"ח; המחנה הממלכתי – כ-2 מיליון ש"ח; ורע"מ – כ-1.5 מיליון ש"ח) שולמו לרשות המיסים באיחור של שבעה עד 11 חודשים מיום הבחירות.

הסיעות האמורות דיווחו לרשות המיסים על ניכוי המס המיוחד משכר הפעילים וחברי ועדות הקלפי לאחר המועד שנקבע לכך בחוק המיסוי והתקנות, ובכך לא עמדו בחובתן החוקית לדיווח על הניכוי ולתשלומו במועד הקבוע בחוק, ולמעשה הותירו בידיהן כספים לא להן. הסיעות מסרו לצוות הביקורת כי חל בתשלום עיכוב של כמה חודשים, אשר נבע ממורכבות התשלום לפעילים ולחברי ועדות קלפי. יצוין כי במועד סיום הביקורת שלוש הסיעות כבר השלימו את דיווחיהן לרשות המיסים ושילמו את חובותיהן.

המבקר אנגלמן קבע לפיכך כי הדוח על חשבונותיהן של הסיעות האמורות אינו חיובי, וציין כי בהתחשב בכך שהמימון של הסיעות מקורו בעיקר בכספי הציבור, ובהיותן גופים בעלי מאפיינים ציבוריים מובהקים, עליהן לפעול כדין ולהקפיד על התנהלות ראויה מול רשויות המדינה, ובפרט רשות המיסים. עוד הוא מציע כי רשות המיסים תפעיל את הכלים החוקיים העומדים לרשותה על מנת לצמצם ואף למנוע את התופעה, לרבות בחינת מנגנון של ניכוי במקור מראש מתשלומי המימון הממלכתי.

הפרת חוק הבחירות – דרכי תעמולה, והמחיר

שתי סיעות – הליכוד ויש עתיד – כך קובע המבקר, הפרו את הוראות חוק הבחירות, ועקב כך הן נדרשו לשלם הוצאות משפטיות, על פי החלטות יו"ר ועדת הבחירות לכנסת, בעקבות עתירות שהוגשו נגדן.

אחת הסיעות חויבה בהוצאות משפטיות לאחר שנקבע מפורשות כי היא חזרה והפרה את חובת ההזדהות בפרסומיה והוראות נוספות של חוק דרכי תעמולה האוסרות על שימוש בסמל המדינה, בילדים ובצה"ל במסגרת תעמולת הבחירות. הסיעה הנוספת חויבה בהוצאות משפטיות לאחר שנקבע כי הפרה הוראה של חוק דרכי תעמולה האוסרת שימוש בצה"ל כחלק מתעמולת הבחירות.

המבקר קבע כי הדוח בעניינן של שתי הסיעות האמורות אינו חיובי. בקביעת גובה שלילת המימון מאותן הסיעות הביא המבקר בחשבון את טיעוניהן.

מסירת דוחות למבקר המדינה באיחור ניכר

בשל המלחמה שפרצה מאז ב-7 באוקטובר ובשל הגיוס הנרחב למילואים, פנו למבקר המדינה נציגי סיעות והודיעו כי יתקשו למסור למשרדו את תגובותיהן בתוך הזמן שהוקצב להן, ולכן הן ביקשו את אישורו למתן ארכה למסירת תגובותיהן על טיוטות ממצאי הביקורת שנשלחו אליהן.

נוכח זאת, ועל מנת לאפשר את השלמת הליכי הביקורת, תוך מתן הזדמנות נאותה לנציגי הסיעות למסירת התייחסותם, פנה המבקר לוועדת הכספים של הכנסת, וזו קבעה בהחלטתה מ-17 באוקטובר 2023 כי המועד למסירת דוח הביקורת על חשבונות הסיעות והרשימות לתקופת הבחירות לכנסת ה-25 ולתקופה השוטפת יידחה ל-31 בדצמבר 2023; במועד האמור נמסרו תוצאות הביקורת כנדרש.

סיעת בל"ד, ושתי סיעות נוספות, חד"ש ותע"ל שהתמודדו בבחירות לכנסת ה-25 במסגרת הרשימה המשותפת חד"ש תע"ל בראשות איימן עודה ואחמד טיבי, פנו לוועדת הכספים של הכנסת בבקשה לדחיית מועד ההגשה של דוחותיהן הכספיים. בהחלטת ועדת הכספים של הכנסת מ-5 ביוני 2023 נקבע כי דוחותיהן הכספיים של שלוש הסיעות בל"ד, חד"ש ותע"ל לתקופת הבחירות ולתקופה השוטפת יימסרו למבקר המדינה עד 30 ביוני 2023.

על אף האמור, החשבונות והדוחות הכספיים של הרשימה המשותפת האמורה ושל סיעת בל"ד לתקופת הבחירות לכנסת ה-25 והחשבונות והדוחות הכספיים של הסיעות בל"ד, חד"ש ותע"ל לתקופה השוטפת לא נמסרו למבקר במועד שקבעה ועדת הכספים של הכנסת.

נוכח האמור, הודיע המבקר בתחילת אוגוסט 2023 ליושב ראש הכנסת כי הסיעות תע"ל וחד"ש לא מסרו את הדוחות הכספיים למשרדו כנקבע בחוק, וכי אין הצדקה סבירה למחדלן, ובעקבות כך ובתוקף סמכותו, הוא הורה שלא לשלם לשתי הסיעות את המימון הממלכתי שהן זכאיות לו לצורך מימון הוצאותיהן השוטפות לפי חוק זה. סיעת בל"ד אינה מיוצגת בכנסת ה-25, ולפיכך אינה זכאית לקבל מאוצר המדינה מימון של הוצאותיה השוטפות.

בסוף אוגוסט 2023 ובתחילת ספטמבר 2023 מסרו שתי הסיעות האמורות למבקר המדינה את דוחותיהן הכספיים לתקופה השוטפת ואת הדוח הכספי של הרשימה המשותפת שבמסגרתה הן התמודדו בבחירות לכנסת ה-25. המבקר הודיע על כך ליו"ר הכנסת והמליץ, בתוקף סמכותו לפי סעיף 10(ג) לחוק, כי יישלל מכל אחת משתי הסיעות 5% מהתשלום שלא שולם להן בשל אי-מסירת דוחותיהן למשרד מבקר המדינה במועד.
עם השלמת הביקורת על חשבונות הרשימה המשותפת האמורה לתקופת הבחירות ועל חשבונות חד"ש ותע"ל לתקופה השוטפת, יפורסמו תוצאותיה לציבור בדוח נפרד.
סיעת בל"ד מסרה את דוחותיה הכספיים לתקופת הבחירות ולתקופה השוטפת בדצמבר 2023. תוצאות הביקורת על חשבונותיה של סיעה זו יפורסמו לציבור במועד מאוחר יותר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!