דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

מפרוץ המלחמה: 116 תיקים על אלימות כלפי נשים וקטינים במלונות המפונים

מאיה אוברבאום מ'איגוד מרכזי הסיוע': "יש דיווחים על פגיעות מיניות במסגרות חינוכיות" | ראש מערך המפונים במשרד רה"מ: "הלחץ גדול, הכניסו בעל ואישה לאותו מתחם למרות שלבעל היה צו הרחקה"

מפונים במלון לאונרדו בים המלח (צילום: הדס יום טוב)
מפונים במלון לאונרדו בים המלח. המצולמים אינם קשורים לכתבה (צילום: הדס יום טוב)
הדס יום טוב

עשרות מקרי פגיעה מינית ופיזית בנשים וקטינים התרחשו במלונות מפונים בארבעה החודשים האחרונים, כך חשפה היום (שלישי) המשטרה. הנתונים נחשפו במהלך דיון בנושא מניעת אלימות במקומות ריכוז של מפונים שהתקיים בוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי. במהלך הדיון ארגוני סיוע הציגו גם תלונות על אונס, הטרדות מיניות ופגיעות חמורות.

מאז שהחל פינוי יישובי הגבול נפתחו 116 תיקים על אלימות כלפי נשים וקטינים במלונות מפונים ברחבי הארץ, מתוכם 40 תיקים על אלימות במשפחה ו-64 תיקי אלימות עם זיקה משפחתית, הכוללים גם הפרות צווי הרחקה ועבירות איומים. את הנתונים הציגה בדיון סנ"צ מירב שץ ממשלט המפונים.

"תושב מפונה חשף את עצמו והשתין מול ילדים בפתח מלון", אמרה מאיה אוברבאום מ'איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית' כשהציגה חלק מהתלונות שהגיעו לאיגוד, "תושב מפונה מבוגר פגע בילדה צעירה במעלית והוא הועבר למלון אחר בתל אביב. מפונה התקשרה וסיפרה שנאנסה על ידי גבר שמפונה איתה במלון. ילדה סיפרה כי נפגעה על ידי בן 15. נערה דיווחה שמישהו חשף את עצמו בפניה במעלית. יש דיווחים על פגיעות מיניות במסגרות חינוכיות וקיבלנו תלונה על מאבטח שהטריד ילדה. בני מכינות נפגעו מינית על ידי מפונים".

מנהלת תחום הרווחה במלונות מפונים בירושלים מירי פרנק אמרה כי יש בעיות מוגנות בקרב בני נוער מפונים, וסיפרה כי צעירים פגעו מינית בנערות. "היה גבר בן 23 שהיה בקשר עם ילדה בת 13, ואמא שלה בכלל לא הייתה מודעת, כי היא הייתה בתוך הכאוס של הפינוי". ליאת גל כהן מהמרכז לשלטון אזורי הוסיפה כי במקרה שנתגלה אמש, אם סיפרה שבתה בת השלוש הופשטה על ידי ילד בן שמונה: "אנו מתמודדים עם מפגשים של גברים בני 40 ו-50 עם נשים יותר צעירות".

כ-56 אלף מפונים נמצאים כיום במלונות באילת, ים המלח, ירושלים, תל אביב, טבריה ועוד. "מדובר על אוכלוסיות שלמות שנמצאות שם בניגוד לרצונן, בתנאים לא תנאים", אמר סגן ראש המערך הממשלתי למפוני חרבות ברזל במשרד ראש הממשלה שי כהאן, "הלחץ במלונות גדול, וזה מעלה את האלימות".

"אנחנו מכירים מקרים שהכניסו בעל ואישה לאותו מתחם למרות שלבעל היה צו הרחקה. יש מאבקים בין הנהלות המלון למפונים שעוברים על כללי האירוח של המלון. יש תופעה של ילדים שקמים בבוקר ולא הולכים לבית הספר, וההורים מיואשים מכך. האחריות שלנו היא לוודא שמשרדי הממשלה מגיעים לכל המפונים עם סל השירותים שקיימים. אם צריך שירותים נוספים, אנחנו יודעים להביא את המשאבים".

כהאן לא הציג מידע מדויק על היקף הפגיעות. יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי פנינה תמנו (המחנה הממלכתי), קראה לנציגי משרדי הממשלה והמשטרה להביא נתונים מפורטים יותר: "אתם חייבים לדעת מה תמונת המצב המדויקת בכל מלון. אם אתם לא יודעים כמה תלונות יש ואיפה האקלים האלים שצריך לטפל בו, אז לא נוכל להתקדם לשום מקום. אם תראו נורה אדומה במרכז מסוים, תוכלו לתת טיפול מדויק. בואו לדיון נוסף בעוד שבועיים עם נתונים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!