מכון הייצוא פותח מחדש את ענף הגפן והיין, שמייצא יין בשווי 66 מיליון שקלים בשנה, וימנה ראש ענף במשרה מלאה. צופים גידול משמעותי במכירות של יינות פרימיום ישראליים בסין ובארה"ב.
בפגישה שקיימו היום יו"ר המכון אבי בלשניקוב, מנכ"לית מכון הייצוא נילי שלו ומנכ"ל מועצת הגפן והיין בישראל צחי דותן, הם סיכמו על חידוש הפעילות המשותפת שדעכה בעקבות מגפת הקורונה.
התוכנית: לחזק את מעמד היין הישראלי בשוק הגלובלי
השלושה דנו בדרכים ליצירת שיתוף פעולה רחב וממושך בין שני הגופים, במטרה לקדם את ההכרה ביינות ישראליים ולחזק את מעמדם בתעשייה העולמית. בין היתר דנו באסטרטגיות לקידום תעשיית הגפן והיין הישראלית בשווקים בינלאומיים ולשילוב יצרני היין הישראלים בתערוכות בכירות ברחבי העולם.
הפגישה נערכה במסגרת תוכניתו של בלשניקוב לחזק את נוכחותה של תעשיית היין הישראלית בשוק הגלובלי. "אנו מאמינים שהחיבור החדש הזה יביא לשינוי חיובי ויחזק את תעשיית היין הישראלית, תוך הצגתה בבמות הבינלאומיות החשובות ביותר", אמר בלשניקוב, "אנו מתחייבים לעבודה משותפת שתקדם את המטרות שהצבנו".
ענף היין במכון הייצוא פעל בעצימות מוגברת עד לשנת 2020. בענף תוכנן גם קמפיין בשוק האמריקאי במימון משותף עם משרד הכלכלה, משרד החקלאות והיקבים. בעקבות הקורונה נעצר הקמפיין, ומאז פעילות המכון בתחום הצטמצמה. ההחלטה לחזק את תחום הגפן והיין התקבלה עם כניסת בלשניקוב לתפקיד יו"ר מכון הייצוא בחודש שעבר.
זוכים להערכה עולמית בזכות המחקר והפיתוח
שווי תעשיית היין הישראלית מוערך ביותר ממיליארד שקלים בשנה. כ-90% מהיין המיוצר הוא כשר וכ-50% מהייצור נמכר בחגי תשרי ופסח. כ-20% מכלל הייצור מיוצא לחו"ל, מרביתו לשווקים הכשרים.
היין הישראלי זוכה להערכה והוקרה בעולם בזכות השימוש בטכנולוגיות חקלאיות חדשניות, צורות הגידול המגוונות ואיכות הבציר. בעשורים האחרונים בולטת גם ההשקעה הרבה במחקר ופיתוח של זנים מקומיים. "ליין הישראלי יתרונות רבים מעבר להיותו ענף ייצוא", אמרה שלו המנכ"לית. "יתרונות אלו מחזקים את התדמית הישראלית בעולמות היין והקולינריה ומייצרים אימפקט חיובי על ישראל, במיוחד בימים אלו".
ייצוא היין מישראל נמצא במגמת עלייה בשנים האחרונות. יעדי הייצוא המובילים הם בריטניה, גרמניה וארצות הברית, שבה בולטת העדפה ליינות פרימיום בהשוואה ליתר המדינות. בעשור האחרון הוכפל ייצוא היין מישראל בזכות העלייה בביקוש מארה"ב, והגיע ל-66 מיליון דולר בשנת 2022. בשנת 2023 הוערך הייצוא ב-58 מיליון דולר.
עתיד הייצוא של תעשיית היין הישראלית נראה מבטיח. בשנת 2024 צופים במכון הייצוא גידול משמעותי בכמות הנמכרת של יינות פרימיום בסין (כ-60%) ובארה"ב (כ-26%). עד שנת 2027 צפוי גידול משמעותי של שוק היין הישראלי באוסטרליה, בריטניה וגרמניה.