דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות ומורשת

הקרב על גבעת התחמושת נמשך: הנהלת האתר הודיעה על סגירתו בגלל קיצוץ בתקציב

ההחלטה לסגור את האתר התקבלה לאחר שהממשלה קיצצה 50% מתקציב המוזיאון. יו"ר המרכז, מנחם לנדאו: "האתר שייך לשלושת החטיבות שלחמו על ירושלים, ולוחמות כעת בעזה. לסגור להם את הבית בזמן מלחמה בגלל 2.5 מיליון שקלים זה מעשה שפל"

הכניסה למוזיאון בגבעת התחמושת בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
הכניסה למוזיאון בגבעת התחמושת בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
אוריאל לוי

"ב-1 במרץ נוריד את הדגלים הנישאים מעל גבעת התחמושת, נכבה את השאלטר, ננעל את הדלתות, ונסגור את גבעת התחמושת" אומר ל'דבר' מנחם לנדאו, יו"ר המרכז למורשת מלחמת ששת הימים בגבעת התחמושת. "אין לנו ברירה. נשאר בקופה כסף לחודש נוסף בלבד. אני לא יכול לפתוח את האתר בלי שיש לי מאיפה לשלם משכורת לעשרת העובדים בו."

ההחלטה לסגור את האתר התקבלה אתמול (שלישי) על ידי הנהלת האתר לאחר שנודע כי הממשלה קיצצה 50% מתקציב המוזיאון שמלכתחילה עמד על חמישה מיליון שקלים בלבד. האתר פועל מתוקף חוק גבעת התחמושת ומשמש כמרכז ההנצחה הממשלתי היחיד למלחמת ששת הימים.

מנחם לנדאו: "לא יכול לפתוח את האתר בלי שיש לי מאיפה לשלם משכורת לעשרת העובדים בו" (צילום: יוסי אלוני)
מנחם לנדאו: "לא יכול לפתוח את האתר בלי שיש לי מאיפה לשלם משכורת לעשרת העובדים בו" (צילום: יוסי אלוני)

"בימים כתיקונם עוברים במוזיאון אלפים מדי חודש", אומר לנדאו. "אנחנו עורכים סדנאות מנהיגות, טקסים ליחידות בצבא, הדרכות למבקרים מכל בית ישראל. הכול הולך לטמיון בגלל שניים וחצי מיליון שקלים"

המוזיאון הוא האתר המרכזי בישראל שעוסק במורשת מלחמת ששת הימים, אחת משלוש המלחמות הכי חשובות בהיסטוריה של הציונות. "אנחנו מראיינים לוחמים, מתעדים אותם, אוספים מסמכים. זו לא איזה יוזמה שלקחנו, זה משהו שמוטל עלינו לפי חוק גבעת התחמושת מ-2017."

גבעת התחמושת בירושלים (צילום: נתי שוחט, פלאש90)
גבעת התחמושת בירושלים (צילום: נתי שוחט, פלאש90)

לדבריו, מאז שהפך המוזיאון להיות תאגיד ממשלתי הוא פעל תחת המשרד לענייני ירושלים ומורשת. "כשהיו בעיות עם הכספים הייתי הולך יחד עם השר למשרד האוצר ודופק על השולחן." אלא שעם הקמת הממשלה הנוכחית פוצלו המשרדים למשרד ירושלים ומשרד המורשת, וכל אחד מהשרים דרש שגבעת התחמושת תהיה תחתיו.

"שנה אני רודף אחרי משרד ראש הממשלה"

"ראש הממשלה לא רצה לריב עם אף אחד אז הוא החליט להעביר את המוזיאון למשרד ראש הממשלה" אומר לנדאו, ומוסיף, "משרד ראש הממשלה לא בנוי לזה. פתאום גילינו שאין לנו שר. אין לנו מי שילחם עלינו. כשהסברנו לאנשי המשרד שאין לנו כסף לשלם משכורות, וביקשנו מקדמה אז סרבו לנו באוצר, כי מי שחתום על הבקשה לתקציב זה מועצת המנהלים שפג תוקף המינוי שלה. המינוי הסתיים פני שנה וחצי. למעשה כבר שנה שאני רודף אחרי אנשי משרד ראש הממשלה שיאריכו את המינוי והם גוררים רגליים."

אנדרטת הזיכרון לחללי הצנחנים על גבעת התחמושת בירושלים (צילום ארכיון 10במאי 1968: ארכיון התמונות הלאומי)
אנדרטת הזיכרון לחללי הצנחנים על גבעת התחמושת בירושלים (צילום ארכיון 10במאי 1968: ארכיון התמונות הלאומי)

לנדאו מסביר כי העיכוב במינוי הדירקטוריון כשלעצמו הוא עבירה על החוק (חוק המרכז למורשת מלחמת ששת הימים, שחרור ירושלים ואיחודה, בגבעת התחמושת, התשע"ז-2017)  ובעקבות אי מינוי הדירקטוריון לא ניתן להעביר אפילו את הכסף שכבר תוקצב לאתר. הדירקטוריון מורכב מנציגי משפחות השכולות, נציגי שלושת חטיבות הלוחמים, נציג עיריית ירושלים ונציגי הממשלה.

הנהלת האתר הביעה את תודתה לשר לירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש, על הירתמותו לטובת המשך קיומו של המרכז. לנדאו אומר שלא ברור מתי הכספים שפורוש הבטיח להעביר ממשרדו יגיעו, וכי הם יספיקו לכל היותר לארבע חודשים.

"כדי לשמור על האתר פתוח אנחנו צריכים שיועבר מיד כסף לקופה כדי שנוכל לשלם משכורות, וגם שיבוטל הקיצוץ – אחרת נאלץ לסגור את האתר" מסכם לנדאו. "זה יהיה עצוב מאוד. האתר הזה שייך לשלושת החטיבות שלחמו על ירושלים, ולוחמות כעת בעזה. זה הבית שלהם. אין לחטיבות האלה בית אחר. לסגור להם את הבית בזמן מלחמה בגלל 2.5 מיליון שקלים זה מעשה שפל."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!