דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

בדיקת 'דבר' / תקציב משרד הרווחה יעלה בכ-707.6 מיליון ש"ח, אך שירותים לאוכלוסיות נתמכות יקוצצו

תוספת התקציב היא כמחצית מהסכום שדרש המשרד לצרכי המלחמה | 201.7 מיליון ש"ח יקוצצו ממגוון סעיפים, בהם שירותים חברתיים וטיפול באנשים עם מוגבלויות | התקציבים שיגדלו: טיפול חוץ ביתי לאנשים עם מוגבלות, כוח אדם ורווחה ברשויות המקומיות

שר הרווחה והביטחון החברתי, יעקב מרגי (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90
שר הרווחה והביטחון החברתי, יעקב מרגי (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90
הדס יום טוב

תקציב משרד הרווחה יעמוד על 11.54 מיליארד שקלים בהצעה לקריאה ראשונה שצפויה לעבור היום (רביעי) בכנסת. תקציב המשרד הכולל עלה ב- 707.6 מיליון שקלים ביחס לתקציב 2024 שעבר בממשלה במאי האחרון, בניגוד לעמדת משרד הרווחה, שדרש תוספת של מיליארד וחצי שקלים עקב המלחמה והכריז בתום ישיבת הממשלה שתקציבו גדל ב"יותר ממיליארד שקלים".

חלק מרכזי מתוספת התקציב יופנה לשירותי רווחה שונים שנדרשים עקב המלחמה, ולעלייה בהיקף המטופלים. עם זאת, מבדיקת 'דבר' עולה שהתקציב המעודכן כולל קיצוצים של 201.7 מיליון שקלים בחלק מאגפי המשרד ובשירותים לציבור, בהם שירותים לאנשים עם מוגבלויות, אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ושירותים לאוכלוסיות שנתמכות על ידי שירותי הרווחה.

יקוצצו: טיפול קהילתי לאנשים עם מוגבלות, טיפול באנשים עם מוגבלות שכלית

התקציב כולל קיצוץ בשורת סעיפים, ובהם: 72 מיליון שקלים בטיפול קהילתי באנשים עם מוגבלויות; 57 מיליון שקלים בטיפול באנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית; 27 מיליון שקלים בשירותים הקהילתיים לאזרחים ותיקים ו-6 מיליון שקלים בתקציב פיתוח, בינוי ושיפוצים במוסדות רווחה ולשכות הרווחה בעיריות.

38.3 מיליון שקלים נוספים הופחתו מסעיף שנקרא "שירותים אישיים וחברתיים", תקציב שמחולק בתמיכות לגופים שונים עבור מתן שירותים חברתיים ושירותי קהילה לקבוצות נתמכות רווחה שונות. תקציב זה מועבר בעיקר לרשויות מקומיות, עבור שירותים לאוכלוסיות נתמכות כמו תכניות לעידוד תעסוקה, מרכזים למניעת אלימות במשפחה והפעלת תכניות לילדים בסיכון; וכן לפנימיות ומרכזי נוער; לעמותות התומכות בנפגעי פעולות איבה וטרור; למרכזי סיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית ואונס; ולעמותות התומכות במשפחות נזקקות.

במסגרת התקציב קוצצו גם 15 תקנים ממטה המשרד, חלק מקיצוץ נרחב של כוח אדם במשרדי הממשלה. כך, בעיצומו של המשבר בעקבות המלחמה, המשרד יתקשה לאייש תקנים שעמדו לרשותו לפני המלחמה.

התוספות: טיפול חוץ ביתי לאנשים עם מוגבלות, כוח אדם ורווחה ברשויות המקומיות

לצד זאת, סך הגידול בסעיפי התקציב השונים של המשרד עומד על 909 מיליון שקלים. ניתנו תוספות תקציב של 462 מיליון שקלים לטיפול חוץ ביתי לאנשים עם מוגבלויות; 259.4 מיליון שקלים לכוח אדם במטה המשרד ולשירותי משרד מרכזיים; 77 מיליון לרשויות המקומיות. בסעיף 'תקון וסיוע לבתי משפט' נוספו 40 מיליון שקלים, וסעיף הרזרבה גדל ב-71 מיליון שקלים.

האוצר מציג קיצוץ נמוך יותר

בחוברת התקציב של האוצר מציגים את התוספות והקיצוצים בתקציב המשרד בצורה שונה מהטבלאות בחוק התקציב. לפי האוצר, תקציב המשרד הוגדל ב-805 מיליון שקלים, וצומצם ב-97 מיליון שקלים. תיאור התוספות והקיצוצים בחוברת הוא כללי ברובו, ואינו מתייחס לסעיפי תקציב ספציפיים, אלא לשורה של תוספות או קיצוצים בסעיפי משנה שונים, שאינם מפורטים בהצעת התקציב שפורסמה.

לפי האוצר, מבין 805 מיליון שקלים שנוספו לתקציב, 345 מיליון שקלים מוקדשים למימון מעני רווחה הקשורים לנזקים ישירים של המלחמה, כגון הקמת מסגרות רווחה במרכזי הקליטה למפונים, הרחבת היקף כוח האדם במסגרות, במחלקות לשירותים חברתיים ובמרכזי הקליטה, סיוע חומרי לאנשים הנזקקים לכך וטיפול בנפגעות ונפגעי תקיפה מינית. 460 מיליון שקלים נוספים יוקדשו למימון גידול בהיקף המטופלים ולשיפור השירות, בין היתר להקמת תפקיד תומך אדם עם מוגבלות ולהעלאת תעריפים לשיפור המענה הניתן למטופלים במסגרות.

עוד לפי האוצר, מהמשרד יקוצצו 97 מיליון שקלים. מתוכם 85 מיליון יקוצצו מתקציבי הפעולות של המשרד, הגדרה כללית ורחבה מאוד. כ-6 מיליון שקלים הופחתו מתקציבי התמיכות בכלל העמותות שנתמכות על ידי המשרד. זהו קיצוץ משמעותי מכיוון ששירותים רבים של המשרד ניתנים בפועל דרך תמיכה בעמותות, כמו חלוקת סלי מזון לנזקקים והפעלת בתי תמחוי, הפעלת מסגרות ומועדונים לקשישים ולאנשים עם מוגבלויות. כ-6 מיליון שקלים נוספים הופחתו מתקציבי הפרסום, הייעוץ וההדרכה של המשרד, מה שיקשה עליו לפרסם את שירותיו ולעודד אנשים במצוקה לפנות לעזרה.

במשרד הרווחה דרשו יותר

לפני הנחת התקציב המעודכן על שולחן הכנסת, דרש משרד הרווחה שתקציבו יוגדל במיליארד וחצי שקלים עקב המלחמה. בהודעה שפרסם המשרד עם אישור התקציב בממשלה נכתב שתקציבו יוגדל ב"יותר ממיליארד שקלים". אך בסופו של דבר התקציב הוגדל רק במחצית מהסכום שהמשרד דרש, וב-300 מיליון שקלים פחות ממה שהמשרד פרסם. במשרד קיוו שהקיצוץ הרוחבי במשרדי הממשלה לא יחול עליו, אך בהצעה שהוגשה הוא לא הוחרג וספג את הקיצוץ כמו יתר המשרדים.

גם פרויקט תלושי המזון לנזקקים שהובילה מפלגת ש"ס, שמתוקצב דרך משרד הפנים, יספוג קיצוץ משמעותי של 300 מיליון שקלים בשנת 2024 – כמחצית מהסכום שיועד לו בתקציב 2024 המקורי. הפרויקט, שמקור מימונו הוא תקציב תוספתי של כספים קואליציוניים, כולל חלוקת תלושי מזון למשפחות שזכאיות להנחה בארנונה או לקצבאות שונות במשך 3 פעמים בשנה. פעימה אחת כבר חולקה במהלך חגי תשרי, והפעימות הנוספות היו צפויות ל-2024. בעקבות עתירה לבג"ץ משרד הרווחה תיקן את תבחיני הזכאות, ונקבע שהם ייבחנו מחדש לקראת 2024.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!