דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקציב 2024

20% מתקציב תנועות הנוער יקוצץ ב-2024: "לא נוכל להמשיך לפעול"

תקציב תנועות הנוער יקטן ב-22 מיליון שקלים | הצופים: "יגרום לביטול גרעינים לשיקום הדרום והצפון" | יו"ר 'המחנות העולים' מחה בכנס הוקרה של הכנסת לגופים אזרחיים שפעלו במלחמה

מתנדבי שנת שירות בתנועות נוער (צילום: דוברות הנוער העובד והלומד)
מתנדבי שנת שירות בתנועות נוער (צילום: דוברות הנוער העובד והלומד)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

תקציב תנועות הנוער יקוצץ ב-20% בתקציב 2024. ב-2023 תנועות הנוער תוקצבו ב-110 מיליון שקלים, ואילו בתקציב הנוכחי הן יתוקצבו ב-88 מיליון שקלים. תנועות הנוער מוחות על הקיצוץ, ומתריעות כי הוא יוביל לפגיעה משמעותית בפעילותן.

תנועות הנוער מתוקצבות בעיקר דרך תקנות של משרד החינוך. ההחלטה על הקיצוץ קשורה לשתי החלטות רוחביות הנוגעות לתקציב: קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה, וקיצוץ בתקנות. הפגיעה היחסית בכל תנועות נוער תהיה זהה, משום שהתקציב מחולק בין התנועות השונות לפי גודלן.

"אם הקיצוצים יעבור כפי שהם, אנחנו לא נוכל להמשיך לפעול", אמר יו"ר תנועת המחנות העולים אילן גזית בכנסת, "ואני מדבר על תנועות הנוער, על שנת השירות, על קבוצות המחנכים. הגופים שפה יצאו מגדרם מ-7 באוקטובר, התגייסו בלי לשאול שאלות כש-30% מהצוות במילואים". הוא סיפר שבימים אלו התנועה פועלת עם המפונים מיישובי הגבול במוקדים רבים.

גזית אמר את הדברים אתמול (שלישי) בכנס הוקרה שערכה הכנסת לגופים אזרחיים שפעלו לאורך המלחמה. לדבריו, "אני יושב פה בתחושות מעורבות, מצד אחד הרבה כאב, התרגשות מהסיפורים, גאווה על העשייה של כולם, ומצד שני כעס על הקיצוצים. אני מצפה מחברי הכנסת של האופוזיציה והקואליציה לשתף פעולה על מנת לשנות את רוע הגזרה".

במקביל, תנועת הצופים שלחה מכתב לשר החינוך יואב קיש ולשר האוצר בצלאל סמוטריץ, בו מתואר הפגיעה בפעילות התנועה: "הקיצוץ יגרום לסגירת פעילות בעשרות שבטים בעיקר בפריפריה ובעוטף ישראל (הכוונה לעוטף עזה, מ.מ.), סגירת קומונות שנת שירות, ביטול גרעינים שיועדו לשיקום הדרום והצפון, פגיעה בתוכניות חינוכיות, ביטול תוכניות חוסן, פגיעה בתוכניות הכנה לצה"ל ועוד. בניית חוסן בקרב בני הנוער וחיזוק בני הנוער בפריפריה החברתית והגיאוגרפית בפרט היא צו השעה. קיצוץ כזה לא יאפשר לנו את להמשיך לחנך את בני הנוער ולסייע בתקומת מדינת ישראל".

המכתב התייחס לחניכי שנות השירות שהקיצוץ יפגע בפעילותם. "חברי שנת השירות פעילים בכל החזיתות החברתיות הנדרשות היום. קיצוץ בתקציביהם יגרור סגירת קומונות, הפועלות בעיקר בפריפריה. בשנה זו הצורך במתנדבים גדל עשרות מונים, ומן הראוי היה להגדיל את תקציב שנות השירות, ובוודאי שלא לקצצו.

"בוגרי תנועות הנוער הם המובילים באחוזי הגיוס לצה"ל, משרתים ביחידות מובחרות ויוצאים לפיקוד וקצונה. פגיעה בהם ובתוכניות ההכנה לצה"ל שמפעילות התנועות בעת הזו יפגע במישרין בחוזקו של צה"ל בשנים הקרובות".

הקיצוץ בתקציב תנועות הנוער הוא פגיעה נוספת בתנועות הנוער, לאחר שצה"ל החליט להקדים למרץ את גיוסם את גיוסם למרץ של 850 חניכים מתנועות הנוער והמכינות, ובכך לקטוע את פעילותם החינוכית ואת תהליך ההכנה שלהם לשירות משמעותי בצה"ל ולמשימות לאומיות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!