דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ורווחה

הדיור הציבורי: משרד השיכון התחייב לרכוש 1,700 דירות ורכש עד כה רק 100

המשרד יצטרך לשלש את קצב הרכישות בדיור הציבורי כדי לממש את כל תקציב 2024 | ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן) הגיש שאילתה בנושא לשר השיכון יצחק גולדקנופף: "משרד ששכח את הדיור הציבורי, שמפקיר אותו"

מבני דיור ציבורי בירושלים (צילום: מיכאל יעקובסון)
מבני דיור ציבורי בירושלים. "גורמי המקצוע עושים את המיטב כדי להגדיל את המלאי" (צילום: מיכאל יעקובסון)
דוד טברסקי

חשש לאיבוד תקציב שנועד לרכישת דירות עבור זכאי הדיור הציבורי: משרד השיכון בראשות השר יצחק גולדקנופף אינו יודע להבטיח את מימושו המלא של תקציב המיועד ל-1,600 דירות דיור ציבורי, שתוקפו אמור להסתיים עד סוף שנת 2024. כך עולה מבדיקת 'דבר', שהראתה שלמשרד אין תוכנית לרכישה של לפחות 1,100 דירות מביניהן, שהתקציב לרכישתן יסתיים בסוף השנה.

ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן) הגיש היום (רביעי) שאילתה במליאת הכנסת לשר גולדקנופף, בדרישה להבין מה יקרה במידה ולא יירכשו כלל הדירות שהמשרד התחייב לרכוש, בעוד שעד כה נרכשו רק 100 מתוך 1,700 דירות שהובטחו. השר ציין, שהמשרד פועל נמרצות לביצוע הרכישה, אך לא ידע להשיב מה יקרה אם לא יירכשו כלל הדירות שצריכות להירכש עד סוף השנה הנוכחית.

ח"כ מיכאל ביטון. "מבטא את היחס לחלשים ביותר בחברה" (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
ח"כ מיכאל ביטון. "מבטא את היחס לחלשים ביותר בחברה" (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

"המשרד פועל ביתר שאת ומאיץ את הסיוע באופן חסר תקדים", אמר גולדקנופף במליאת הכנסת. "אנחנו מבצעים רכש דירות בהיקפים שטרם נראו. משרד השיכון רכש כ-560 דירות בשנת 2023, כפול מסך הרכישות בשנה הקודמת, ואחת משנות הרכישה הגדולות בעשור האחרון".

בהישען על התקדים הזה, גולדקנופף טען ש"גורמי המקצוע עושים את המיטב כדי להגדיל את המלאי". אך מסך כל הדירות שנרכשו בשנתיים האלה, כאמור רק 100 נרכשו מכספים שמשרד האוצר התחייב להעביר. כדי לרכוש בשנה אחת 1,600 דירות – המשרד יצטרך לשלש את קצב הרכישה.

התקציב שנמצא בסכנה אושר בשנת 2021 על ידי שר השיכון לשעבר, זאב אלקין, שקידם את רכישתן של 1,700 דירות בהיקף של כ-2.2 מיליארד שקלים. בסיכום בין משרד האוצר למשרד השיכון הוחלט שהכסף יסומן כהתחייבות מוגבלת לשלוש שנים, בהן משרד האוצר יהיה אחראי למצוא מקור תקציבי לרכישת הדירות. בתקופה הזו משרד השיכון הגביר משמעותית את קצב רכישת הדירות, אך את רובן המוחלט רכש מכספי קרן הדיור הציבורי, בעוד נציגי האוצר דרשו ממנו למצות עד תום את כספי הקרן לפני שיעבירו לו את התקציב שהובטח לו. במידה והכסף שהובטח לא ימומש עד סוף שנת 2024, משרד האוצר לא יהיה מחויב להמשיך להעביר את הכספים, ונכון להיום אין תכנון להמשיך ולהעניק את ההרשאה הלאה לשנת 2025.

על פי הנתונים שהובאו על ידי אגף הנכסים במשרד השיכון בוועדת העלייה לפני שבועיים, המשרד מתכנן לרכוש בשנה הקרובה כ-800 דירות דיור ציבורי. 300 מתוכן מכספי קרן הדיור הציבורי, שמחזיקה כספים ממכירת דירות דיור ציבורי בהנחה לדיירים, ועוד כ-500 דירות באמצעות כספים מתקציב משרד האוצר. במידה והמשרד יעמוד בתוכנית שלו – מתוך תקציב ל-1,700 דירות, יירכשו רק 600, כלומר 100 שכבר נרכשו בשנתיים האחרונות ועוד 500 מתוכננות.

"משרד ששכח את הדיור הציבורי, שמפקיר אותו, שלא מוכן לתת תשובות ומספרים, שמסתיר מידע – מבטא למעשה את היחס שלו ושל השר לחלשים ביותר בחברה", מסר ביטון ל'דבר', כמי ששימש ראש ועדת הכלכלה בכנסת הקודמת, והיה מהגורמים המרכזיים שהעבירו את התקציב לדיור הציבורי שכעת עומד בסכנה. "נמשיך במאבק הזה שעוד תידרש בו התמדה רבה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!