דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הת-חדשות ניוזלטר פברואר 2024

שומרים על העובדים במלחמה, מצטרפים למשימות התשתית המבצעיות: ריאיון עם יו"ר ועד נתיבי ישראל

גל ויסמן (צילום: ניצן צבי כהן)
גל ויסמן. "אנחנו יודעים לעבוד עם ההנהלה כתף אל כתף, ולנגד עינינו המטרה המשותפת שהיא לקדם ולדאוג הן לעובדים והן לחברה, ולתת שירות לציבור בישראל" (צילום: אלבום פרטי)

תחת אש, תוך מחויבות לציבור ודאגה לעובדים, נתיבי ישראל ממשיכה להוביל את מיזמי התשתיות ברחבי הארץ, גם בשעת מלחמה | יו"ר הוועד גל ויסמן: "העובדים שלנו יצאו לעבוד בכל מקום שהייתה פגיעה בכבישים או בכלי רכב, כדי לאפשר רציפות תנועתית בכל רחבי הארץ – ובפרט עבור כוחות הביטחון והצבא שיוכלו להגיע לכל מקום שצריך"

ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

המלחמה תפסה את גל ויסמן בביתו באשקלון, והוא מיהר כבר ב-7 באוקטובר לעבודתו, בזמן שמשפחתו ישבה בממ"ד באשקלון המופגזת, במטרה לסייע בהירתמות נתיבי ישראל למשימות שנדרשו ממנה בימי המלחמה. "העובדים שלנו יצאו לעבוד גם תחת אש בכל מקום שהייתה פגיעה בכבישים או בכלי רכב, כדי לאפשר רציפות תנועתית בכל רחבי הארץ – ובפרט עבור כוחות הביטחון והצבא שיוכלו להגיע לכל מקום שצריך", מספר ויסמן, בן 49, יו"ר ועד עובדי החברה. "אני בתור יו"ר וידאתי עם הנהלת החברה שהכול מתקיים תוך דאגה ושמירה על זכויות העובדים ועל ביטחונם. החברה מונתה להוביל במצבי חירום את כל חברות התשתית בישראל, ובכל יום אני משתתף בישיבת הערכת מצב יומית בהובלת מנכ"ל החברה עם כלל חברות התשתית האחרות שפועלות במדינה".

החברה והעובדים נרתמו גם למשימות מבצעיות שאינן בתחום העיסוק הרגיל, כמו פינוי כלי הרכב הפגועים והשרופים מכביש 232 ומחניון המסיבה ברעים בהובלת עובדי מרחב דרום ומרכז בניהולו של אלון פלג. "לצערי, העובדים שלנו נחשפו במהלך העבודה הזו למראות קשים מאוד, והוועד בשיתוף פעולה עם ההנהלה הוביל מתן ליווי פסיכולוגי צמוד לכל עובד שהיה זקוק ומעוניין בכך, וגם לבני משפחתו".

"אנחנו עומדים בקשר רציף הן עם אנשי המילואים שלנו מהחברה, ועם עובדים שהם בני ובנות זוג של אנשי קבע ומילואים. מסייעים במה שצריך. יחד עם יו"ר הסתדרות עובדי המדינה עו"ד אופיר אלקלעי, חילקנו גם שוברים למילואימניקים, וחילקנו לעובדים גם סלסילות ממתקים וערכת משחקים יפה לילדים, כדי להעלות את המוראל".

מובן שהמלחמה שינתה את התוכניות של הוועד. "בנובמבר היינו אמורים לצאת להשתלמות, אבל החלטנו שזה לא ראוי ולא מכובד בתקופה כזו. בישיבה משותפת עם ההנהלה החלטנו להפנות חצי מתקציב הרווחה להצבת 'פוד טראקים' בצומת גולני ובמחלף קריית גת שמחלקים קפה, מאפה וכריכים טריים בחינם לחיילים ולאזרחים, כדי להעלות את המוראל הלאומי.

"השנה חשוב לי שכן נקיים את ההשתלמות, כפוף למצב הביטחוני. דאגנו לעטוף ולהקיף את העובדים שלנו. חברי ועד העובדים ואנוכי התקשרנו לשוחח עם מרבית עובדי החברה, והתחלנו בעובדים מהדרום ומהצפון. אנחנו עומדים בקשר רציף הן עם אנשי המילואים שלנו מהחברה, ועם עובדים שהם בני ובנות זוג של אנשי קבע ומילואים. מסייעים במה שצריך. יחד עם יו"ר הסתדרות עובדי המדינה עו"ד אופיר אלקלעי, חילקנו גם שוברים למילואימניקים, וחילקנו לעובדים גם סלסילות ממתקים וערכת משחקים יפה לילדים, כדי להעלות את המוראל.

החברה ניסתה להקל על העובדים במידת האפשר. "העובדים קיבלו מתווה עבודה גמיש מאוד, כך שמי שרצה עבד מהבית ומי שרצה הגיע לעבוד במשרדים, בדגש על בני ובנות הזוג של מילואימניקים, שעול הטיפול במשפחה נופל עליהם. הובלתי את הנושא בישיבות עם המנכ"ל וסמנכ"ל משאבים ומנהל אשר הפגינו רוח חיובית לעניין זה ולתמיכה בעובדים".

העובדים במקום הראשון

ויסמן נבחר לעמוד בראשות הוועד במאי 2023. "טרם סיימנו את השנה הראשונה לפעילות הוועד, שהייתה רבת אירועים ברמה הלאומית, אשר השפיעו על כולנו כפרט וכעובדים. המלחמה מתרחשת בזמן שאנחנו כוועד דואגים לשגרת עבודה לצד ניהול החיים הפרטיים תחת מלחמה, ושמים זרקור על טיפול ומענה לעובדי החברה בכל תחום, במקביל לקידום נושאים מרכזיים, כמו ההסכם הקיבוצי".

ההסכם הקיבוצי, לדברי ויסמן, הוא גולת הכותרת ל-2024. "בשבועות האחרונים אנחנו מנהלים משא ומתן עם ההנהלה בהובלת מחזיק תיק נתיבי ישראל בהסתדרות עובדי המדינה עו"ד לירון פריוב. עיקר המשא ומתן עוסק בפתיחת ההסכם הקיבוצי כדי לשפר את תנאי העובדים הן ברווחה, הן בסביבת העבודה, והן בהיבטים של שעות העבודה והשכר. חשוב לנו לתת מענה סקטוריאלי למזכירות ולעובדי השטח, ולתת מענה ראוי לשימור המהנדסים בחברה ולהגדלת המעורבות של ועד העובדים בהחלטות הנוגעות לעובדי החברה. יש עוד נושאים רבים וחשובים, וב-2024 נקדיש את מרב מאמצינו לנושא זה, כדי לייצר הסכם קיבוצי טוב לכלל העובדים".

ויסמן מונה נושאים חשובים נוספים שיקדם בשנה הקרובה. "פתרון בעיית החניה של העובדים, השלמת המהפכה בהליך הערכת העובדים, הובלת ימי חשיפה של העובדים כדי שיכירו את ההטבות המגיעות להם מההסתדרות, כמו 'מועדון טוב' של הסתדרות עובדי המדינה, 'ביחד בשבילך' ו'עובדים בריא', וחשיפת העובדים לזכויות המגיעות להם דרך גוף הגמול וההשקעות עמ"י של עובדי המדינה, ויתר הזכאויות שמגיעות להם כחברי הסתדרות עובדי המדינה".

ויסמן במרכז ניהול התנועה הלאומי. "כל אזרח שנתקע בשולי דרך בין-עירונית יכול להתקשר אלינו ולקבל סיוע" (צילום: ניצן צבי כהן)
ויסמן במרכז ניהול התנועה הלאומי. "כל אזרח שנתקע בשולי דרך בין-עירונית יכול להתקשר אלינו ולקבל סיוע" (צילום: ניצן צבי כהן)

חברת נתיבי ישראל אחראית על התכנון, על הפיתוח ועל האחזקה של רשת הכבישים הבין-עירוניים בישראל, על בניית המחלפים, הגשרים והנת"צים, על פיתוח מסילות הרכבת בכל חלקי הארץ, על תכנון נמל תעופה בינלאומי, שבילי אופניים בתחום הבין-עירוני ועוד.

כבר בכניסתו של ויסמן לחברה, הבטיחות הייתה הנושא החשוב לו ביותר. "אחרי שנים בהיי-טק הגעתי לנתיבי ישראל ב-2015, לתפקיד מנהל בטיחות מרחבי של החברה, שאחראי על כל היבטי הבטיחות בעבודה בחברה ובפרויקטי דגל עצומים שהיא מובילה. לצד זאת, חלק מתפקידי לצאת לשטח במקרים של תאונות דרכים קטלניות. כחלק מהתפקיד, אני נחשף למראות קשים, כדי לבחון את ההיבטים התשתיתיים ואם קיים קשר בין תשתית לתאונה. אני בוחן תנועה אזרחי וחוקר תאונות".

מאז בחירתו לראשות הוועד, הוביל ועד העובדים החדש בראשותו יחד עם ההסתדרות את הסדרת העבודה ההיברידית מהבית בהסכם קיבוצי עם הנהלת החברה. "זה משמעותי מבחינתנו גם בהיבט של הפחתת התנועה של עובדי החברה על הכבישים וייעול תפוקת העבודה, גם בשיפור הרווחה ותנאי העבודה של העובדים ומתן אפשרות לגמישות, וכל זאת תוך עמידה ביעדי החברה. זה גם סייע לנו לפתור חלק ממצוקת החניה שיש לנו בחברה, סוגיה שבימים אלו אנו ממשיכים לדון בה עם ההנהלה, אשר מחויבת לנושא".

"בשבועות האחרונים אנחנו מנהלים משא ומתן עם ההנהלה לגבי פתיחת ההסכם הקיבוצי כדי לשפר את תנאי העובדים הן ברווחה, הן בסביבת העבודה, והן בהיבטים של שעות העבודה והשכר"

הוועד קידם גם אפשרות בחירה לעובדים שזכאים לכלי רכב חשמלי בין התקנת עמדת הטענה בחניה במקום העבודה לבין השתתפות החברה בעלויות ההתקנה של עמדת הטענה בבתיהם ובעלויות החשמל.

פרויקט מרכזי נוסף שעמל עליו ועד העובדים הוא התאמת מערכת "הערכת העובדים", בהמשך לבקשות של עובדי החברה, לאחר שהמערכת הקיימת לא השתנתה שנים רבות. "וידאנו שיהיו מדדים קשיחים וברורים יותר ותהליך ממוחשב אשר הופך את תהליך ההערכה למקצועי ושקוף. דאגנו שהעובד לא יצטרך להגיב לדו"ח מיידית כשהוא יושב מול המנהל, אלא יוכל לקבל את סיכום הערכת העובד ולהגיב עליו למחרת ברוגע ומתוך שיקול דעת. העבודה בנושא עוד טעונת שיפור, ויש היבטים נוספים בהערכת העובדים הנוגעים לתנאי השכר ומענקי ההצטיינות, שנרצה להסדיר בהסכם הקיבוצי הקרוב".

בקיץ ערך הוועד קייטנה מתקדמת ועשירה לילדי העובדים, בהדרכת מדריכים מקצועיים וגננות, עם ארוחות צהריים חמות והפעלות, בהן פעילות רובוטיקה, אומנות ומדעים. הקבוצות חולקו לפי גיל, תוך רגישות ומענה לצרכים ייעודיים, כמו אלרגיות ובעיות פרטניות שונות. בתחילת השנה, חילק ועד העובדים גם שי לילדי העובדים העולים לכיתה א'. הוועד דאג להחליף לעובדים את הטלפונים הניידים, והשיג להם את הטלפונים המתקדמים ביותר בשוק, ללא השתתפות עצמית של העובדים. הוועד ערך גם אירוע לנשות החברה בסינמה סיטי לציון יום האישה עם תוכן עשיר, סרט וארוחה.

"אחד הדברים שהיו לי חשובים מאוד הוא נושא השקיפות מול העובדים, והתחלנו להפיק לעובדים דו"ח רבעוני על פעילות הוועד. חשוב לנו שהעובדים יהיו שותפים ויידעו מה אנחנו עושים לטוב ולרע. לפיכך, אנחנו שולחים לכל העובדים בסיכום כל רבעון קובץ המפרט את כל העבודה שנעשתה בפועל. התגובות של העובדים היו תומכות ונלהבות".

"הוועד דואג שהעבודה מתקיימת, לצד דאגה לזכויות העובדים"

נתיבי ישראל הוקמה עוד לפני קום המדינה בשם מע"צ (מחלקת עבודות ציבוריות). כיום היא אחראית על כבישים באורך של יותר מ-8,500 ק"מ, ובהם 3,034 צמתים, 151 מחלפים, 1,615 גשרים ומנהרות, ו-107 אלף תמרורים ושלטים, 113 נקודות תאורה ו-30 אלף דונם שטחי גינון. החברה בנתה כ-80% מתשתיות הכבישים במדינת ישראל.

בעבר הייתה החברה מבצעת את העבודות בעצמה, וכיום היא חברה מנהלת העוסקת בייזום, תכנון, מיפוי הצרכים והשטח, עבודה עם רשויות המדינה, ניהול הפרויקטים ופיקוח על ביצועם מהשלב הראשוני ועד השלמת הביצוע בצורה מיטבית.

"אנחנו חולשים על כל רובד אפשרי של ביצוע", מסביר ויסמן, "ומקימים גם את תשתית מסילות הרכבת, שלאחר השלמתן נמסרות לתחזוקה לרכבת ישראל. בעתיד הקרוב אנחנו צפויים להתחיל לבנות גם את שדה התעופה החדש, כשהממשלה תחליט היכן יוקם – שדה תעופה משלים לנתב"ג, אשר מוכר בתור צורך לאומי דחוף בעקבות עליית מספר הטיסות. החברה מועמדת גם לבניית אחד מקווי המטרו החדשים, בזכות האמון שהחברה זוכה לו ממשרד התחבורה, שהגיע הודות לעבודה קשה ללא הפוגה של עובדי החברה הנהדרים בכל רגע נתון".

"כל העבודות הקשות אשר מבצעת חברת נתיבי ישראל הן בזכות העובדות והעובדים המסורים שלנו. אנחנו בתור ועד מלווים ודואגים שהעבודה מתקיימת, לצד מעטפת הדואגת לקיום זכויות ועבודה באווירה מכבדת ונעימה"

החברה מעסיקה כ-480 עובדים, שרובם תחת ההסכם הקיבוצי: מהנדסים, הנדסאים, טכנאים, עובדים מקצועיים ועורכי דין. החברה מורכבת מחטיבות שונות – חטיבת חוזים ומכרזים, חטיבת פיתוח שמקדמת את הפרויקטים הגדולים בעולם הכבישים, חטיבה משפטית, חטיבת חדשנות השומרת על ביצוע בהתאם לצורכי המדינה והאזרחים, חטיבת PPP אשר מקדמת את נמל התעופה המשלים, חטיבת תשתיות רכבת אשר בונה בימים אלו את המסילה המזרחית ואת המסילה הרביעית באיילון, חטיבת משאבי ומנהל, חטיבת מטה מנכ"ל וחטיבת האחזקה, אשר מנהלת גם את המרכז הלאומי לניהול התנועה, הכולל את פעילות מוקד המפגעים ושירות לקוחות בטלפון *2120.

"כל אזרח שנתקע בשולי דרך בין-עירונית יכול להתקשר אלינו ולקבל סיוע", אומר ויסמן, "החל מניידת שתגיע לסייע עם דלק, דרך סיוע בהחלפת פנצ'רים ובעיות מיכון, ועד כמובן קבלת דיווחים על ליקויים בכביש או ברמזורים". החברה מבצעת גם עבודות בתוך הערים, לרבות בניית שבילי אופניים וכיכרות, והכול תוך ליווי. "כל העבודות הקשות אשר מבצעת חברת נתיבי ישראל הן בזכות העובדות והעובדים המסורים שלנו. אנחנו בתור ועד מלווים ודואגים שהעבודה מתקיימת, לצד מעטפת הדואגת לקיום זכויות ועבודה באווירה מכבדת ונעימה".

לא תמיד הוועד וההנהלה רואים את הדברים עין בעין. "יש לפעמים ויכוחים ודיונים קשוחים. אבל בסופו של דבר, אנחנו יודעים לעבוד כתף אל כתף, ולנגד עינינו המטרה המשותפת שהיא לקדם ולדאוג הן לעובדים והן לחברה, ולתת שירות לציבור בישראל. הסתדרות עובדי המדינה בראשות עו"ד אופיר אלקלעי וראש החטיבה שלנו, עו"ד לירון פריוב, מלווים אותנו באופן צמוד ומקצועי. אני מודה למנכ"ל החברה ניסים פרץ על שיתוף פעולה פורה, דבר אשר אינו מובן מאליו, וליו"ר הדירקטוריון יגאל עמדי, אשר ביחד עם המנכ"ל ידעו להוביל איתנו מהלכים לקידום החברה ועובדיה. תודה אישית לחברי הוועד המסורים אשר נותנים מזמנם לטובת עובדי החברה ללא לאות ומתוך ערכיות חברתית מדהימה".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!