דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
24.6°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 24.6°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 30.9°טבריה
  • 22.9°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

יועמ"שית הכנסת דורשת דיון נפרד במליאה בכל אחד מסעיפי חוק ההסדרים

עו"ד שגית אפיק הודיעה לחברי הכנסת שהסעיפים, בהם העברה של עודפי מכון התקנים לאוצר והעלאה של מס בריאות ושל גביית הביטוח הלאומי, יעברו למסלול חקיקה רגילה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויועמ"שית הכנסת עו"ד שגית אפיק (צילומים: פלאש 90)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויועמ"שית הכנסת עו"ד שגית אפיק (צילומים: פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד שגית אפיק, קבעה היום (חמישי) כי הממשלה לא תוכל להעביר חוק הסדרים נוסף ל-2024 צמוד לתקציב. סעיפי 'התוכנית המאזנת' שמשרד האוצר התכוון לכרוך בחוק התקציב יעברו למסלול חקיקה רגילה, מה שיקטין את הוודאות שכל הסעיפים בתוכנית יאושרו כלשונם או בכלל. עו"ד אפיק הדגישה כי הכנסת תקבל את מלוא זמן הדיונים הדרוש לה כדי לדון בהצעת התקציב, ואולי אף לשנותה, ולא תשמש חותמת גומי של הממשלה.

במכתב לחברי הכנסת כתבה אפיק: "מכיוון שמדובר בפעולות איזון שונות המובאות לשם כיסוי הפרשים כחלק מתוכנית מאזנת, אין לכלול את אותן פעולות, לרבות התקציב הנוסף, כהצעת חוק אחת שלובה כמו בהליך החקיקה של חוק ההסדרים, שנודעת לו ביקורת רבה, גם ביחס לפגיעתו בעבודתה של הכנסת".

התוכנית המאזנת כוללת העברה של עודפי מכון התקנים לאוצר, העלאה של מס הבריאות, העלאה של גביית הביטוח הלאומי, הפחתה של יום הבראה לעובדים במשק ומיסוי על רווחי בנקים. כל אלה יעברו למתכונת חקיקה רגילה, כדי לאפשר לחברי הכנסת לדון בכל אחד מהם לחוד. לפי אפיק, גם התיקונים למס שבח וצמצום השימוש בכסף מזומן במתן הלוואות יידונו במסלול חקיקה רגילה.

קביעה זו מאפשרת לשבש את הנחות היסוד של משרד האוצר לגבי התקציב. אפיק מביאה גם את עמדת היועץ המשפטי של משרד האוצר, עו"ד אסי מסינג, שלפיה אם הכנסת לא תאשר את התוכנית המאזנת או חלקים ממנה, יתבצע קיצוץ רוחבי אוטומטי כדי להביא את גודל הגירעון וההוצאה הממשלתית לתקרה המאושרת שלהן.

הממשלה איחרה בהגשת התקציב, אך הכנסת תקבל את זמן הדיון שלה

לפי אפיק, אף שהממשלה איחרה בהגשת התקציב הנוסף ל-2024 ביותר משבועיים, הכנסת תקבל 30 יום מלאים לדיוני התקציב, ככתוב בחוק יסוד משק המדינה. העובדה שהממשלה הפרה חוק מייצרת לאקונה, כך שלא ברור אם יבוצע הקיצוץ בתקציב. אם הממשלה תחליט להפעיל קיצוץ רוחבי – שמגיע לסכום עצום של 67 מיליארד שקלים – אין בכך כדי להשפיע על קצב העבודה של הכנסת.

לכאורה, מדובר באיחור לא גדול. גם אם יחול קיצוץ רוחבי למשך שבועיים, עד שהכנסת תאשר את הגדלת מסגרת התקציב, עבודת הממשלה לא תשובש. המקרה הבעייתי באמת יקרה אם הקיצוץ הרוחבי יתבצע והכנסת לא תאשר את התקציב, ואז הקיצוץ הענק עלול לשתק את עבודת משרדי הממשלה ולגרום למשבר כלכלי חמור.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!