דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

פרשנות / הורדת דירוג האשראי: ההשפעה הישירה זניחה, קיימים סיכונים בהמשך

ההחלטה כבר מתומחרת, ההשפעה על נטל החוב נמוכה, ומי כן יכול להפגע: ההסברים וההשפעות של החלטת מודי'ס להוריד לראשונה את הדירוג של ישראל

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' בהצבעה על תקציב המדינה (צילום יונתן זינדל/פלאש90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' בהצבעה על תקציב המדינה (צילום יונתן זינדל/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

חברת הדירוג מודי'ס הודיע בסוף השבוע על הורדת הדירוג האשראי של ישראל וגם על הורדת תחזית הדירוג לשלילית, לאחר בחינה שנמשכה מספר חודשים. מדובר בהורדה ראשונה של הדירוג מעולם, כאשר בעשורים האחרונים הוא עלה פעם אחר פעם 

גם לאחר שמודי'ס שקלה חוזקות כלכליות ומוסדיות, כגון יתרות מט"ח גבוהות, כלכלה חזקה מאוד, ייצוב שווקי ההון ביעילות על ידי בנק ישראל ועצמאות מערכת המשפט, היא קבעה כי בישראל קיים סיכון פוליטי ממושך, בטווח הנראה לעין, בשל המלחמה בעזה, והוא הסיבה העיקרית להורדת דירוג. 

תחזית הדירוג נותרה שלילית גם לאחר הורדת הדירוג. הסיכוי להעלות אותה מחדש תלוי בכך ש"רק אם לאחר סיום העימות יהיו ראיות לכך שמוסדות מדינת ישראל מסוגלים לגבש ולהוביל צעדי מדיניות שיתמכו בהתאוששות הכלכלית והפיסקלית ובנוסף ישקמו את הביטחון תוך התמודדות וקביעת סדרי עדיפויות במדיניות הממשלתית". 

לפי מוד'יס, גם אם הלחימה תדעך, סירובה של ישראל עד כה לגבש מתווה מוסכם בינלאומית לגבי עתידה של עזה מהווה בעיה, ללא קביעת הפסקת אש ממושכת שמסמלת גם ביטחון משופר לישראל.

חברת דירוג האשראי מוד'יס (צילום אילוסטרציה: REUTERS/Andrew Kelly)
חברת דירוג האשראי מוד'יס (צילום אילוסטרציה: REUTERS/Andrew Kelly)

לכן, בחברה סבורים שרוב המשאבים המוסדיים של ישראל, בממשלה ובכנסת, יתמקדו בסיכונים הביטחוניים, מה שיחליש את הכלכלה הישראלית. בחברה ציינו כי מגמת צמצום עומס החוב התהפכה, ויחס החוב לתוצר נמצא במגמת גדילה בשל המלחמה, שהשלכותיה יימשכו בטווח הארוך. עוד מציינים במודי'ס, כי עימות צבאי מלא עם חיזבאללה צפוי להשליך לרעה על הכלכלה הישראלית באופן עמוק.  

הסיכון הכלכלי המרכזי שמסמנת החברה הוא גידול בהוצאות הביטחון והמשך גדילתן בשנים הקרובות. במודי'ס מציינים לחיוב את נכונות הממשלה להעלות מסים, אך מוטרדים מגידול ביחס החוב מכ-60% בשנת 2022 להערכה של 67% בשנת 2025, כנגד ציפייה מלפני המלחמה שירד ל-55%. 

בשונה מדו"חות קודמים, הרפורמה המשפטית לא מופיעה כסיכון פעיל לכלכלה הישראלית ובחברה מציינים לחיוב את החלטות בית המשפט העליון לבלום את כוונות החקיקה של הממשלה להחלשת בית המשפט.  

החוב של ישראל כבר התייקר 

לדירוג האשראי של ישראל מיוחסת השפעה כבירה על הכלכלה הישראלית, אך אין לקביעה זו ביסוס של ממש. הדירוג משפיע ישירות, אם בכלל, כמעט רק על עלות גיוס החוב במטבע חוץ, ואילו ישראל מגייסת חוב בעיקר בשקלים ויכולה לעמוד בגיוסים נוספים ללא קושי מיוחד.  

סיבה נוספת לאי השפעה של ההחלטה הנוכחית, היא העובדה שעלות גיוס החוב כבר התייקרה מאז פרוץ המלחמה. מחירי אגרות החוב של ישראל ירדו, מה שמאלץ את המדינה לשלם ריבית גבוהה יותר על גיוס חובות חדשים. למעשה, השוק כבר תמחר את השפעת המלחמה, ולא בטוח שהורדת דירוג האשראי תוסיף עוד השפעה. מהכיוון ההפוך, יש בשוק ציפייה לכמה הורדות ריבית של הפדרל רזרב בהמשך השנה, מה שיגביר את הסבירות להורדות ריבית עוקבות בישראל. אם אלו יתרחשו, עלות גיוס החוב של ישראל תרד. 

הבנק הפדרלי של ארה״ב (צילום: shuttterstock)
הבנק הפדרלי של ארה״ב (צילום: shuttterstock)

למרות שלדירוג האשראי של מוד'יס יש השפעה כלכלית זניחה באופן ישיר, היא עלולה להשפיע בצורה שלילית באופן עקיף. סימנים לכך יהיו הורדות דירוג גם אצל סוכנויות דירוג אשראי אחרות, פיץ' וסטנדרט אנד פורס, וזה יהווה חיזוק לסנטימנט השלילי של השקעות זרות בישראל, בייחוד בתחום ההיי-טק, שכבר סובל מירידה חדה בהשקעות. הורדת הדירוג עלולה לייקר גיוס חוב בחו"ל בעבור חברות ישראליות, שדירוג המדינה משמש להן כסמן ורק להרחיק כספים בקרנות השקעה שיש בהן התניות להשקעה מדירוג מסיים ומעלה. 

לפי ראש הממשלה בנימין נתניהו, ניצחון מוחלט במלחמה יביא למפנה גם בכלכלה הישראלית ואיתו גם לעלייה בדירוג. במוד'יס לא נוקטים במונחים 'נצחון' או 'הפסד', אלא מבהירים כי מבחינה כלכלית, דרוש פתרון שיביא "הפסקת העוינות" לזמן ארוך וממושך, שיאפשר לכלכלה לשוב ולצמוח בקצב שמספיק כדי לאזן את המגמה של העומס בנטילת החובות.   

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!