דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
23.2°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 21.3°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 24.8°טבריה
  • 19.5°צפת
  • 22.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

שר האוצר סמוטריץ': "לא יהיה קיצוץ בתקציב תנועות הנוער"

בדיון בוועדת הכספים אמר שר האוצר שהתקציב שהופחת מתנועות הנוער בגלל הקיצוץ הרוחבי יוחזר בדרכים אחרות | נציג משרד האוצר: "לא מכיר את ביטול הקיצוץ, ולא מכיר מקור תקציבי לכך"

שר האוצר סמוטריץ' עם יו"ר ועדת הכספים משה גפני (יהדות התורה) (צילום: יונתן שינדל, Flash90)
שר האוצר סמוטריץ' עם יו"ר ועדת הכספים משה גפני (יהדות התורה) (צילום: יונתן שינדל, Flash90)
טל כספין
מיכל מרנץ
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

"לא יהיה קיצוץ בתקציב תנועות הנוער", כך אמר הבוקר (שני) שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בדיון בוועדת הכספים שבו הציג את תקציב 2024. לדבריו, הכספים שירדו מתקציב תנועות הנוער בגלל הקיצוץ הרוחבי יוחזרו אליהן. "זה מסר שקיבלתי מהקואליציה והאופוזיציה, וזה דבר נכון", אמר שר האוצר.

על פי התקציב נכון לעכשיו צפוי קיצוץ של 22 מיליון שקלים – 20% מתקציב תנועות הנוער, זאת בשל קיצוץ רוחבי, קיצוץ בגופים הנתמכים, הפחתת העודפים שיעברו משנה שעברה ופגיעה בתכניות תקציביות נוספות שקשורות בתנועות הנוער. הפגיעה היחסית בכל תנועות נוער היא זהה, משום שהתקציב מחולק בין התנועות השונות לפי גודלן.

מהודעת שר האוצר לא ברור האם הכוונה שיוחזר לתקציב כל הסכום שקוצץ. בכל מקרה, על מנת לעצור את הקיצוץ תידרש החלטת ממשלה.

במשרד האוצר אומרים שלא מכירים את ההחלטה. נציג אגף התקציבים במשרד האוצר אמר בדיון משותף של ועדת החינוך וועדת הצעירים שהתקיים במקביל: "אנחנו לא מכירים את הביטול של הקיצוץ בתקציב תנועות הנוער. אנחנו גם לא מכירים האם יש לכך מקור תקציבי".

"בואו נקווה שיהיה משקל לדברים", אמרה ח"כ נעמה לזימי (העבודה), יו"ר הוועדה לענייני צעירים, עם הודעתו של סמוטריץ'. יו"ר ועדת החינוך ח"כ יוסף טייב (ש"ס) הוסיף: "התקציב של תנועות הנוער עד היום היה לוקה בחסר. מכאן והלאה, צריך להכפיל את התקציב. הוועדה תפעל לתיקון חקיקה כדי להביא סוף לסאגה הזאת".

בדיון הודגש  חשיבות ונחיצות פעילותם של תנועות הנוער ותנועות הבוגרים בימי השגרה ובייחוד בארבעת החודשים האחרונים, בעת שסייעו למשפחות מפונים בצפון ובדרום.

תנועות הנוער הביעו מחאה על הקיצוץ. יו"ר המחנות העולים אילן גזית התייחס לכך בכנס הוקרה לארגונים אזרחיים שפעלו במלחמה. "אני יושב פה בתחושות מעורבות. מצד אחד הרבה כאב, התרגשות מהסיפורים, גאווה על העשייה של כולם, ומצד שני כעס על הקיצוצים. אני מצפה מחברי הכנסת של האופוזיציה ושל הקואליציה לשתף פעולה כדי לשנות את רוע הגזרה".

גם תנועת הצופים שלחה מכתב לשר החינוך יואב קיש ולשר האוצר בצלאל סמוטריץ'. "חברי שנת השירות פעילים בכל החזיתות החברתיות הנדרשות היום. קיצוץ בתקציביהם יגרור סגירת קומונות, הפועלות בעיקר בפריפריה. בשנה זו הצורך במתנדבים גדל עשרות מונים, ומן הראוי היה להגדיל את תקציב שנות השירות, ובוודאי לא לקצצו".

מרכז השלטון המקומי ופורום ה-15 שלחו אף הם מכתב שחתומות עליו 87 רשויות שמתנגדות לקיצוץ, וקראו לשר קיש להתנגד לו. "שרי חינוך בעבר ידעו להילחם בקיצוץ בתקציב תנועות הנוער. הם ידעו לומר את המובן מאליו: אסור לפגוע בתמיכה בתנועות הנוער. הן אולי הגורם היחיד המטפח בנוער אידיאלים וכיסופים להגשמה של ערכי היסוד הציוניים והחלוצים. אנו מצפים כי בתור שר החינוך לא תאפשר את הקיצוץ בתקציב תנועות הנוער. על אחת כמה וכמה בשעה משברית, שבה מדינת ישראל צריכה להשקיע בנוער פעיל ומתנדב, שייצור את בסיס המנהיגים של המחר".

מלבד ארגונים אלו גם מועצת התלמידים הארצית התנגדה לקיצוץ התקציבי. "אנחנו קוראים לממשלה לשנות את חלוקת התקציב, לא ניתן לתנועות נוער להיסגר, לבתים השניים שלנו להיהרס!".

זה הדיון הראשון בתקציב 2024, שהוגש לכנסת בשבוע שעבר. "ש מלחמה וצריך לשלם אותה", אמר שר האוצר. "לא פגענו בשכבות אוכלוסייה מסוימות אלא השתדלנו לעשות את זה רחב. זה לקח יותר זמן ולצערי איחרנו בהגשת התקציב לכנסת ואני לא מקל ראש, חשבתי שהיה נכון לעשות תיקון חקיקה אבל היועמשי״ת חשבה אחרת."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!