דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה במלחמה

בית הדין לערעורים בהולנד הורה להפסיק ייצוא חלפים למטוסי F-35 לישראל

הביצוע: תוך שבוע | הנימוק: "סיכון ברור לכך שחלקי ה-F35 משמשים להפרות חמורות של החוק ההומניטרי הבינלאומי" | ממשלת הולנד יכולה לערער על ההחלטה לבית המשפט העליון

מטוס הקרב F-35. ארכיון (צילום: John Nimmo / ויקימדיה).
מטוס F-35. "מספר לא-פרופורציונלי של הרוגים" (צילום ארכיון: John Nimmo / ויקימדיה)
אוריאל לוי

בית המשפט לערעורים בהולנד הורה היום (שני) לממשלת הולנד לחסום ייצוא של חלפים למטוסי F-35 לישראל תוך שבעה ימים. כך מדווחת סוכנות הידיעות רויטרס. ההוראה הגיעה בעקבות עתירה שהגישו שלושה ארגונים הולנדיים, בה טענו שהעברת החלפים לישראל "מסייעת לפשעי המלחמה שמבוצעים בעזה".

בפנייה מטעם בית המשפט לערעורים שמקומו בהאג, לשר הממונה בממשלה ההולנדית, נאמר כי צריך "לשקול מחדש" את רשיון הייצוא, לנוכח הסיכון בהפרות החוק ההומניטרי ברצועת עזה. "לא ניתן להכחיש כי ישנו סיכון ברור לכך שחלקי ה-F35 המיוצאים, משמשים להפרות חמורות של החוק ההומניטרי הבינלאומי", נימק בית המשפט.

העתירה הוגשה לראשונה ב-4 בדצמבר 2023, ונדחתה בערכאה קודמת בבית משפט מחוזי ב-15 בדצמבר. פסיקתו הנוכחית של בית הדין לערעורים איננה ערכאה אחרונה, וסביר כי הממשלה תערער עליה לבית המשפט העליון.

בפסיקת בית המשפט לערעורים נכתב, כי "ישנו סיכון ברור ומיידי שהפרות משמעותיות של זכויות אדם מבוצעות ברצועת עזה על ידי מטוסי F-35 הנמצאים בשימוש חיל האוויר הישראלי".

עוד נכתב בפסק הדין, כי "ישראל אינה לוקחת בחשבון את ההשלכות של ההפצצות שלה על האוכלוסיה האזרחית". לפי הפסיקה, הדבר גרם ל"מספר לא-פרופורציונלי של הרוגים" בצד הפלסטיני, כולל אלפי ילדים.

עוד נטען, כי "בהתאם לאמנות בינלאומיות שהולנד חתומה עליהן, על הולנד לאסור ייצוא של נשק אם יש חשש משמעותי להפרות של החוק הבינלאומי". לפיכך, נפסק, "אסור שיתקיים ייצוא של חלקי F-35 לישראל".

בית המשפט גם פסק, כי ההחלטה של הממשלה הנוכחית לא להתערב בהסכם ייצוא החלקים שנחתם עוד ב-2016, "מהווה הפרה של חובותיה של הולנד לפי אמנות בינלאומיות".

ראש ממשלת הולנד מבקר בישראל

הולנד נחשבת שותפה בדרגה שנייה לפיתוח מטוסי F-35, ותרמה לצורך כך כ-800 מיליון דולרים.

ראש ממשלת הולנד, מארק רוטה, בפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. הביע תמיכה בלתי מסויגת (צילום ארכיון: עמוס בן גרשום, לע"מ)
ראש ממשלת הולנד, מארק רוטה, בפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. הביע תמיכה בלתי מסויגת (צילום ארכיון: עמוס בן גרשום, לע"מ)

ראש ממשלת הולנד, מארק רוטה, מבקר כעת בישראל, בפעם השלישית מאז 7 באוקטובר. רוטה חזר והביע תמיכה בלתי מסויגת בזכותה של ישראל להגן על עצמה ולפעול נגד חמאס. גם יו"ר האופוזיציה בממשלה ההולנדית, חרט וילדרס, מנהיג המפלגה שניצחה בבחירות האחרונות שנערכו לפני שלושה חודשים, שעומל בימים אלה על הקמת ממשלה, הוא תומך נלהב של ישראל.

העותרים נגד מכירת החלפים לישראל הם הסניף ההולנדי של Oxfam, ארגון PAX והארגון המשפטי Rights Forum. מאז תחילת הלחימה בעזה החריפו כמה ארגוני זכויות אדם את הטון נגד ישראל, ונקטו עמדה חד-צדדית המזדהה עם הפלסטינים.

כך נהגו בין היתר גם "אמנסטי אינטרנשיונל" ו-Human Rights Watch, שניים מהארגוני זכויות האדם הגדולים בעולם, שתמכו בהעמדת ישראל לדין באשמת ביצוע פשעי מלחמה בבית הדין הבינלאומי בהאג, והביעו הזדהות מלאה עם הפלסטינים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!