דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא וחברה

צבא וחברה / פרוייקט חינוכי באוגדת עזה מחבר את החיילים לקהילה

האוגדה, שבחרה להציב את החינוך כמקור כוח ליכולת מבצעית גבוהה, זכתה בפרס הרמטכ"ל למיזם חינוכי יחידתי ל-2016. קצינת החינוך רס"ן ליאת לוסקי: "יש קשר ישיר בין החיבור של הלוחם למקום, לבין ביצוע המשימה"

רס"ן ליאת לוסקי, קצינת החינוך של אוגדת עזה, בטקס המינוי שלה לתפקיד (צילום: דובר צה"ל)
רס"ן ליאת לוסקי, קצינת החינוך של אוגדת עזה, בטקס המינוי שלה לתפקיד (צילום: דובר צה"ל)
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

גזרת הגבול בין ישראל לרצועת עזה סוערת כבר שנים רבות. החיילים והמפקדים של אוגדת עזה בצה"ל מגינים על האזור בתצפיות, סיורים ומארבים – אבל לא רק. כחלק מתפישת ההגנה ביחידה, החיילים בגזרה עוסקים גם בהתנדבות בקיבוצים ובמושבים ובהיכרות עם תושבי האיזור וההיסטוריה שלו. היוזמה הזו, שהובילה קצינת החינוך של האוגדה רס"ן ליאת לוסקי, זיכתה אותה לאחרונה בפרס הרמטכ"ל לשנת 2016 על מיזם חינוכי יחידתי. "התפיסה שלנו אומרת שחיילים מבצעים את המשימה טוב יותר כשהם מחוברים אליה", אמרה רס"ן לוסקי ל"דבר ראשון".

אוגדת עזה חולשת על שטח נרחב הכולל את העיר שדרות והמועצות האזוריות שער הנגב ושדות נגב. האוגדה, שמתמודדת בשנים האחרונות עם מתקפה של אלפי רקטות משטח רצועת עזה, לקחה חלק בשלושה סבבי לחימה שונים. בראש האוגדה, שבחרה להציב את החינוך כמקור מרכזי ליכולת מבצעית גבוהה, עומד מאז מאי 2016 תא"ל יהודה פוקס.

באוגדה יזמו תכניות חינוכיות לכלל האוכלוסיות, מהמפקדים ועד החיילים, שמרחיבות את המושג "הגנה". בין השאר עמלו על הופק סרטון אנימציה המתאר את תולדות האזור, הדרכות של מכון "בשביל החינוך" ופיתוח ערכה למפקדים המסייעת להם להכיר לחיילים את הנוף האנושי והגיאוגרפי שבגזרה. בנוסף, הלוחמים שמגיעים לשרת באזור נפגשים עם חקלאים שמספרים להם על ההיסטוריה של המקום ועל ההתמודדות עם ירי הטילים המתמשך. פרוייקט נוסף הוא התנדבות של חיילים בבתי ילדים או מועדוניות בקיבוצים באזור.

מפקדים באוגדת עזה במפגש עם חקלאים (צילום: דובר צה"ל).
מפקדים באוגדת עזה במפגש עם חקלאים (צילום: דובר צה"ל).

המפגש עם האוכלוסייה המקומית התקבל בהתלהבות אצל חיילי האוגדה, מספרת לוסקי. "הם מבקשים את זה, ויש הענות גם מצד ההתיישבות", סיפרה. היא מדגישה את החשיבות של השקעה משמעותית בחינוך הלוחמים שמגיעים לגזרה. "התפיסה אומרת שחיילים מבצעים את המשימה טוב יותר כשהם מחוברים אליה" טענה, "כשאתה מחובר למשימה שלך, מבין את המשמעויות הרחבות, מחובר גם רגשית למקום ולאנשים ויש לך גם ידע – אתה מבצע את המשימה בצורה יותר טובה".

רס"ן לוסקי מדגישה שלא מדובר בפעילות העשרה או כיף אלא בחלק אינטגרלי מהשירות. "יש קשר ישיר בין החיבור של הלוחם למקום לבין ביצוע המשימה. התפיסה הזאת רלוונטית לכולם: ממפקד האוגדה, המטה, מח"טים ושאר הסגלים הפיקודיים עד רמת הלוחם".

חקלאי מהנגב המערבי בשיחה עם מפקדי אוגדת עזה על החייים באזור (צילום: דובר צה"ל).
חקלאי מהנגב המערבי בשיחה עם מפקדי אוגדת עזה על החייים באזור (צילום: דובר צה"ל).

לדבריה, התהליך החינוכי שעובר באוגדת עזה הוא תהליך ייחודי. "יש מפקדי אוגדה חינוכיים שמבינים שזה תורם לאפקטיביות של החיילים" אמרה, "אבל לא בכל יחידה יש תכנית של מפקדים בכירים שמקדישים חצי יום, ומכירים את הגזרה ברגליים ונפגשים עם בעלי תפקידים. זה לא שכיח."

על קבלת הפרס מהרמטכ"ל היא אומרת כי "עצם העובדה שהמערכת הצבאית יודעת לזהות ולהעריך פעולה חינוכית כמשהו משמעותי, עושה לי נחת. חינוך לערכים בצה"ל זאת משימה ראשונה במעלה".

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!