דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

מיסים, שוק שחור וגרעון

יצא לי לקרוא בתקופת המשבר הגדול של יוון, איש ימין כלכלי שטען שהעלמות המס הגבוהות ביוון נבעו משיעורי המס הגבוהים בה. בדיקה קלה של הטענה הנ"ל לימדה אותי עד כמה מופרכת טענה זו. שיעורי מס ההכנסה ביוון בתקופה בה פרץ המשבר ובשנים שקדמו לו היו נמוכים יותר משיעורי המס המקבילים בגרמניה. למעשה אפילו שיעורי מס חברות ביוון היו נמוכים יותר מאלו שהיו בגרמניה. לגרמנים היו סיבות גדולות יותר להעלים מיסים מעמיתיהם ביוון.

אחת הנקודות שזכו להתעלמות גדולה במשבר היווני הייתה חוסר הקשר בין העלמות מיסים לשיעורי המס. אם קשר כזה היה קיים, אזי העלמות מיסים היו נפוצות יותר בגרמניה מאשר ביוון. בשנת 2012 פרסם האיחוד האירופאי מחקר של הכלכלן פרופ' פרידריך שניידר, אשר העריך את שיעור השוק השחור והפעילות הכלכלית הלא מדווחת (ולכן גם הלא ממוסה). הנתון המעניין במחקרו הוא שלהערכתו, בבולגריה שיעורי הפעילות הכלכלית הלא מדווחת ולא ממוסה הגבוהה ביותר באירופה. כלומר, לפי שניידר והאיחוד האירופאי, שיעור העלמות המס הגבוה ביותר הוא בבולגריה. היינו מצפים ששיעורי המס בבולגריה יהיו הגבוהים ביותר, אולם באופן מפתיע בולגריה היא המדינה בעלת שיעורי מס הכנסה נמוכים באופן קיצוני. נמוכים יותר מכל מדינה אחרת באירופה ובמערב (גם שיעורי מס חברות במדינה זו נמוכים יותר מאשר בכל מדינה אירופאית או מערבית אחרת).
התוצאה של בולגריה לא מפתיעה במיוחד אם מתבוננים במחקרו של שניידר, מדינות כמו רומניה, ליטא ואסטוניה, סובלות משיעורי העלמות מס גבוהים במיוחד, בעוד שיעור מס ההכנסה בקרבן נמוך במיוחד. יתרה מזאת, שלוש המדינות הבלטיות – אסטוניה, ליטא ולטביה, סובלות משיעורי העלמות מיסים גבוהים, ובשלושתן שיעורי מס נמוכים. אולם הם מסודרות ביניהן לפי גובה שיעורי המס, בסדר הפוך מהצפוי. בלטביה, בה שיעור מס ההכנסה הגבוה ביותר, שיעור העלמת המס הנמוך ביותר, ואילו בליטא בה שיעורי מס ההכנסה הם הנמוכים ביותר, שיעור העלמת המס הוא הגבוה ביותר.
התופעה המעניינת היא של מדינות סקנדינביה בהן שיעור מס ההכנסה הוא גבוה במיוחד. שבדיה, דנמרק, פינלנד ונורבגיה אומנם לא מדורגות בצמרת המדינות בהן שיעורי העלמות המס הם נמוכים, אולם בכולן שיעור זה מתחת לממוצע, נמוך יותר מאשר ברוב מדינות אירופה, אשר שיעורי המס בקרבן קטן משיעורי המס במדינות סקנדינביה באופן ניכר.

נראה ששיעורי העלמות המיסים נפוצים יותר במדינות עניות יותר ללא קשר לשיעורי המס בקרבן (משום כך, בתורכיה שיעורי העלמות מיסים גבוהים מאשר ביוון, למרות ששיעור מס ההכנסה ומס החברות קטן יותר בתורכיה). יתכן גם שבמדינות בהן מדגישים את האידאולוגיה הניאו-ליברלית, ואת הסלידה ממדינת רווחה ומסוציאליזם ינטו יותר להעלמות מיסים, וזאת הסיבה לכך שדווקא במדינות האירופאיות בהן שיעורי המס נמוכים כל כך, שיעור העלמות המיסים הוא גבוה כל כך. מחקר של ה-OECD, מאושש את ההנחה הזאת. לפי המחקר תמיכה במדיניות של חלוקת העושר באמצעות מנגנוני המדינה, ותמיכה בהנחה שלמדינה מחוייבות להיאבק בעוני, הן אינדיקטורים לנכונות גדולה יותר לשלם מיסים, ולהתנגדות להתחמק מתשלום מיסים, ולהפך (ע"מ 21 במחקר).
לבולגריה מאפיין מיוחד בכל מה שנוגע למיסוי, יש בה מיסוי שטוח של 10% לכל. לטענת "הבנק העולמי" ולדברי מחקר נוסף אחר שנעשה מיסוי שטוח מעודד רמות גבוהות של התחמקות מתשלום מיסוי, כיוון שהוא נתפס ע"י התושבים כלא הוגן וכשיטת מיסוי שלא לוקחת בחשבון את הפערים במדינה, זאת בניגוד למיסוי פרוגרסיבי שעולה באחוזים ככל שהשכר גבוה יותר, ולכן נתפס ע"י התושבים כהוגן יותר.

ההנחה שמס נמוך יותר מוביל תמיד להכנסות ממיסים גבוהות יותר, הופרכה מהניסיון של השנים האחרונות. כאשר רצה ג'ורג' בוש לקצץ מיסים באופן דרסטי בשנת 2003, תוך טענה שהדבר יועיל למאזנה הפיננסי של ארה"ב, הגישו 450 כלכלנים בכירים, ביניהם זוכי פרס נובל, עצומה נגד קיצוצי המיסים, ובין השאר טענו שהדבר יפחית את הכנסות המדינה ממיסים ויגדיל את הגרעון. במהלך שנות כהונתו של בוש ארה"ב נכנסה לגרעון וחובה גדל דרסטית. מחקרים רבים, כולל מחקר שנערך ע"י אגף התקציבים האמריקני, מצאו שאחת מהסיבות המרכזיות לגרעון ההולך וגדל ולירידה בהכנסות המדינה ממיסים, היו קיצוצי המיסים של בוש. ההנחה הזו הפכה לקונצנזוס כה מקובל, שבסקר שנערך ב-2012 באוניברסיטת שיקגו בקרב כלכלנים מובילים במדינה, מרבית הכלכלנים סברו שקיצוץ מיסים נוסף יפחית את הכנסות המדינה ממיסים, מיעוטם סברו שאינם יודעים, ואף כלכלן אחד לא סבר שקיצוץ מיסים יגדיל את הכנסות המדינה ממיסים, הנחה שהתחזקה בסקר שנערך ב-2017. והפתעה הפתעה, קיצוצי המיסים של טראמפ העמיקו את הגרעון בארה"ב למרות הבטחתו שהקיצוץ יפחית את הגרעון. לבסוף "קרן המטבע הבינלאומי" הסבירה בדו"ח שפרסמה שגם הצמיחה לא צפויה להיפגע מהעלאת מיסים על השכבות העליונות.

ניסיון כושל בקיצוץ מיסים כדרך להגדלת ההכנסות המיסים התרחש במדינת קנזס, בה מושל המדינה, שהיה נציג של "מסיבת התה" (תנועה חוץ-פרלמנטית שתומכת בעמדות הימין הכלכלי), החליט ב-2012 לקצץ מיסים באופן דרסטי, מתוך הנחה שפחות מיסים משמעותה הגדלת ההכנסות, והבטחה שמדינתו תהיה דוגמה ומודל למדינות אחרות. הוא קרא לכל לשים לב לניסוי שמדינתו עוברת שידגים את יעילותם של הפחתות המיסים,  אך ממדינה עם עודף תקציבי קנזס נכנסה לגרעון גדול, ודירוג האשראי של מדינת זו נפל. בסופו של דבר בלית ברירה, חברו נציגי קנזס מטעם המפלגה הריפובליקנית ליריביהם מהמפלגה הדמוקרטית, ובניגוד לדעתו ורצונו של המושל, ביטלו את קיצוצי המס.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!