דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.9°באר שבע
  • 26.0°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 14.2°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

רויטרס: צרפת הציעה שכוח רדואן ייסוג רק ל-10 ק"מ מהגבול עם ישראל

אחרי שבועות של תיווך, מסרה צרפת את המתווה לסיום הלחימה בצפון | לפי ההצעה, צבא לבנון ישלח לדרום 15 אלף חיילים, הקבוצות החמושות הלבנוניות יפרקו את כל המתחמים והמתקנים הקרובים לגבול | עד כה, חיזבאללה דחה כל ניסיון למשא מתן עד שהמלחמה בעזה תסתיים

טנקים של צה"ל סמוך לגבול ישראל-לבנון (צילום: אייל מרגולין/פלאש 90)
טנקים של צה"ל סמוך לגבול ישראל-לבנון (צילום: אייל מרגולין/פלאש 90)

צרפת מסרה ללבנון הצעה כתובה שמטרתה סיום הלחימה עם ישראל והסדרת הגבול בין המדינות. כך פרסמה הלילה (בין שני לשלישי) סוכנות הידיעות רויטרס, לפי מסמך המתווה שהגיע לידיה.

המסמך, שהוא ההצעה הכתובה הראשונה שהועברה לביירות לאחר שבועות של תיווך מצד מדינות המערב, נמסר בשבוע שעבר לגורמים מדיניים בכירים בלבנון, בהם ראש הממשלה נג'יב מיקאתי, על ידי שר החוץ של צרפת, סטפן סז'ורנה. כך אמרו לרויטרס ארבעה גורמים בכירים בלבנון ושלושה בצרפת.

לפי ההצעה, כוח רדואן של החיזבאללה ייסוג רק ל-10 ק"מ, צבא לבנון ישלח לדרום 15 אלף חיילים. מטרת ההצעה היא למנוע עימות "שעשוי לצאת מכלל שליטה" ולבסס "הפסקת אש אפשרית, כאשר יבשילו התנאים לכך". לבסוף יתקיים משא ומתן על שרטוט הגבול היבשתי בין ישראל ללבנון, שנמצא במחלוקת כיום. בשבועות האחרונים פורסמו פרטים דומים ממתווה שהציע השליח המיוחד של ארה"ב למזרח התיכון, עמוס הוכשטיין.

חילופי אש בגבול לבנון בין צה״ל לכוחות חיזבאללה (צילום ארכיון: אייל מרגולין, פלאש90)
חילופי אש בגבול לבנון בין צה״ל לכוחות חיזבאללה (צילום ארכיון: אייל מרגולין, פלאש90)

לפי ההצעה הצרפתית, שמתארת תכנית בת שלושה שלבים, תהליך הפגת המתיחות יתקיים על פני 10 ימים, ויסתיים במשא ומתן על הגבול היבשתי. גורם דיפלומטי בצרפת אמר שההצעה נמסרה לישראל, לבנון וחיזבאללה.

עד כה, חיזבאללה דחה כל ניסיון למשא מתן על אי-הסלמה עד שהמלחמה בעזה תסתיים, וגורם בכיר בארגון הטרור חזר על עמדה זו בתגובה לפרסום המתווה על ידי רויטרס. הגורם, חבר הפרלמנט הלבנוני מטעם חיזבאללה חסן פדלאללה, אמר לסוכנות הידיעות כי ארגון הטרור לא ידון "בכל נושא שנוגע למצב בדרום לבנון לפני שתיעצר התוקפנות נגד עזה". פדלאללה הוסיף כי "האויב לא נמצא בעמדה להציב תנאים", וסירב להגיב לפרטי המתווה או לאשר שחיזבאללה קיבל את המסמך.

לצרפת קשרים היסטוריים עם לבנון. 20 אלף מאזרחיה חיים במדינה, ו-800 חיילים צרפתים משרתים בכוח שמירת השלום של האו"ם בלבנון. לפי פרסומים ערביים בימים האחרונים, לצרפת יש קשרים ישירים עם חיזבאללה – בניגוד לגורמים מערביים אחרים שפועלים במדינה. "העלינו הצעות", אמר אמש סז'ורנה. "אנחנו בקשר עם האמריקנים וחשוב שנביא יחד את כל היוזמות ונבנה שלום".

נשיא צרפת עמנאול מאקרון. (צילום: Ludovic Marin, Pool via AP)
נשיא צרפת עמנאול מאקרון. (צילום: Ludovic Marin, Pool via AP)

מספר קבוצות שאינן מדינתיות, כולל פלגים פלסטיניים, ביצעו התקפות על ישראל מדרום לבנון מתחילת הלחימה, למרות שחיזבאללה הוא המעצמה הדומיננטית באזור עם כוח לוחם שנראה באופן נרחב כמי שמתגבר על צבא לבנון. לפי ההצעה, הקבוצות החמושות הלבנוניות יפרקו את כל המתחמים והמתקנים הקרובים לגבול, ויוציאו כוחות לוחמים – כולל לוחמי רדואן העילית של חיזבאללה ויכולות צבאיות כמו מערכות נגד טנקים – לפחות 10 ק"מ צפונית לגבול.

אחד מהבכירים הלבנונים ששוחחו עם רויטרס אמר שהמסמך מאגד בתוכו רעיונות שנדונו בשיחות עם שליחים מערביים והועברו לחיזבאללה. הוא הוסיף כי הבכירים הצרפתים אמרו ללבנונים שלא מדובר במתווה הסופי, לאחר שביירות הביעה התנגדות לחלקים ממנו. גורם לבנוני אחר אמר שביירות לא הגיבה להצעה, וטען כי "המסמך לא היה חתום או מתוארך, כך שלא הוגדר רשמי מספיק כדי להצדיק תגובה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!