דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

רשות החשמל מקדמת: כולם יוכלו לעבור מחברת החשמל לספקים מתחרים

הרשות הודיעה שבשבוע הבא יתקיים שימוע לגבי אפשרות מעבר גם למי שאין לו מונה חכם | זו פתיחה לתחרות של שוק המתקרב ל-30 מיליארד ש"ח ואין ניסיון למדינה בפיקוח עליו | המעבר עשוי לחסוך מאות שקלים בשנה לצרכנים

מונה חכם של חברת החשמל (צילום: יורם שובל, ויקיפדיה)
מונה חכם של חברת החשמל. רשות החשמל מקדמת אפשרות למעבר גם ללא התקנת מונה חכם (צילום: יורם שובל, ויקיפדיה)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

רשות החשמל תקיים בעוד כשבוע שימוע ציבורי בנושא פתיחת התחרות באספקת החשמל, כך הודיעה הרשות היום (שלישי).

כיום רק מי שהותקן עבורו מונה חשמל חכם רשאי לעבור לספק חשמל שמתחרה בחברת החשמל. לפי המתווה שמקדמת הרשות ויידון בשימוע, התחרות לכלל הציבור אמורה להיפתח ברבעון השלישי השנה, ללא תלות בסוג המונה.

באפריל תתקבל החלטה במליאת הרשות, לאחר קבלת תגובות הציבור לשימוע. האפשרות לעבור ספק גם ללא מונה חכם אמורה להתאפשר החל מיוני. מדובר בפתיחה לתחרות של שוק צרכני ענק, המתקרב כיום ל-30 מיליארד שקלים, ללא כל נסיון רגולטורי בפיקוח עליו.

ספקים מתחרים מציעים הנחות בגובה של כ-5% מהתעריף, שגובה חברת החשמל, או הנחות בשעות מסוימות, בעיקר בלילה ובסופי שבוע (הזמנים בהם ספקי החשמל יכולים לרכוש חשמל מוזל באופן סיטונאי). מעבר מחברת החשמל לספק מתחרה עשוי לחסוך למשק בית טיפוסי מאות שקלים בשנה, ואף יותר.

אפשרות למעבר גם ללא מונה חכם

מונה חכם משדר את הצריכה פעם בחצי שעה באופן אלחוטי, ללא צורך בקריאת מונה ידנית. עד כה הותקנו יותר מ-700,000 מונים חכמים ברחבי המדינה. בחברת החשמל התקבלה החלטה להאיץ את תהליך החלפת המונים, והוא אמור להסתיים במהלך 2028.

המעבר מחברת החשמל הוגבל עד כה לבעלי מונה חכם, משום שמונה כזה מאפשר הענקת הנחות על הצריכה בשעות מסוימות. בשל העובדה שברובם הגדול של משקי הבית טרם הותקנו מונים חכמים, שר האנרגיה אלי כהן (הליכוד) הנחה את רשות החשמל לאפשר שיוך צרכנים גם ללא מונה חכם. מי שיעבור ספק ללא מונה חכם ישלם את החשבון לפי הערכות, המבוססות על צריכה קודמת ועל התפלגות צריכה בין שעות היממה לפי מודל סטטיסטי.

"הרשות פועלת לקידום התחרות ולהסרת חסמים לתחרות", אמר יו"ר רשות החשמל אמיר שביט, "כמו בסוגיית חובת המונה החכם. הרפורמה היא בשורה הן לציבור הצרכנים והן לחברות המספקות חשמל באופן פרטי. רשות החשמל ממשיכה לקדם את התחרות גם במישור הייצור והאגירה, למען משק חשמל יעיל, אמין ונקי".

בשונה מחברת החשמל: המתחרות יכולות לשנות את התעריף

46 תאגידים מחזיקים כיום ברישיון לאספקת חשמל. כ-18 תאגידים כבר פעילים מול לקוחות ביתיים, בהם 'סלקום', 'אלקטרה', 'פאואר' ו'פזגז'. חברת 'בזק' הודיעה שתיכנס לשוק אספקת החשמל בקרוב.

תנאי הרישיון של ספקי החשמל מטילים איסור לבצע כל פעולה שתפגע בתחרות במשק החשמל. הספקים רשאים לשווק חשמל לצד מוצרים נוספים. כך למשל חברת 'אלקטרה פאואר' מאפשרת לרכוש חשמל וגם גז, ומזכה את לקוחותיה להנחה על שניהם.

בשונה מחברת החשמל, שם מובטח תעריף אחיד שמפוקח על ידי רשות החשמל, במשק התחרותי החברות יכולות לשנות את התעריף מדי תקופה. ההגנה המרכזית שניתנת ללקוחות היא הזכות להתנייד בחזרה לחברת החשמל.

תהליך המעבר לספק פרטי כולל רישום והגשת בקשת ניוד על ידי הספק לחברת נגה (ניהול מערכת החשמל). לאחר אישור הבקשה מתבצעת קריאת מונה, ולאחריה מתחיל השיוך לספק החדש ותשלום החשבון על בסיס אומדן וקריאות מונה אחת לכמה חודשים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!