דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

אגף השיקום במשרד הביטחון: צפי ל-20 אלף פצועי מלחמה עד סוף 2024

באגף מטפלים מאז 7 באוקטובר ב-5,500 פצועים | עוד גייס האגף כ-300 פסיכולוגים, פיזיותרפיסטים ומרפאים בעיסוק | המחסור הארצי ברופאים פסיכיאטרים צפוי להוות "אתגר לאומי" גם בטיפול בפצועי "חרבות ברזל"

מסוק חיל האוויר נוחת בכניסה לסורוקה לטובת פינוי פצועים (צילום: פלאש90)
מסוק חיל האוויר נוחת בבית חולים סורוקה. מרבית הפצועים הם גברים במילואים עד גיל 30 (צילום ארכיון: פלאש 90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

החודש החמישי למלחמת "חרבות ברזל": אגף השיקום במשרד הביטחון נערך לקליטה של אלפי פצועי מלחמה חדשים בשנת 2024.

מ-7 באוקטובר נקלטו מעל 5,500 פצועים חדשים באגף, וישנו צפי ל-20 אלף פצועים עד לסוף השנה הנוכחית.

במשרד הביטחון מתכננים המשך פנייה יזומה של האגף לפצועי חרבות ברזל וקליטתם באגף, ולאפשר התחלת טיפול בהם בטווח של עד שבוע ממועד פציעתם. עוד יוקצה עובד אישי לכל פצוע, שיהיה זמין עבורו בטלפון הנייד. בנוסף, כל הזכאויות ניתנות לפצועים למשך שנה ללא צורך להיבדק בוועדה רפואית. עוד חדש באגף: שירותים ייחודיים לפוסט-טראומטיים, בהם חוות טיפוליות, בתי הפוגה ובתים מאזנים.

השכיחות ביותר: פציעות גפיים

באגף השיקום ציינו השבוע כי 80% מפצועי חרבות ברזל נקלטים תוך שבוע, ומקבלים את כל סל הטיפולים ללא פערים, וכי לכל פצוע תוכנית שיקום מלאה.

על פי נתוני המשרד, מרבית הפצועים הם גברים במילואים עד גיל 30 (95%); 46% מהפצועים הם בני 21-30; 36% בני 31-40 ו-18% מעל גיל 40.

70% מהפצועים שנקלטו באגף השיקום היו בשירות מילואים, 7% בקבע, 10% חיילים בסדיר ששוחררו לנוכח הפציעה, ו-13% אנשי משטרה וכוחות ביטחון.

מספר הפצועים הגבוה ביותר הוא מתל אביב (329); אחריה ירושלים (303); באר שבע (204) ואשקלון (140).

84% מהנפגעים הוגדרו כפצועים קל, 9% בינוני ו-7% פצועים קשה. הפציעות השכיחות ביותר הן פציעות גפיים (42%), תגובות נפשיות ופוסט-טראומה (21%), פגיעות פנימיות (9%), פגיעות בעמוד השדרה (7%), פגיעות אוזניים (7%) והיתר פגיעות ראש, עיניים ושילוב רב-מערכתי.

שתי חוות טיפוליות למתמודדי נפש

מול הצפי למספר גדול של פצועים המתמודדים עם פגיעה נפשית ופוסט-טראומה, אגף השיקום נערך למתן מענים נוספים בתחום הנפש. זאת לצד המענים הרבים שגובשו במסגרת רפורמת "נפש אחת".

במסגרת זו, בימים אלה החלו לפעול שתי חוות טיפוליות למתמודדי נפש ושלוש נוספות ייפתחו בתקופה הקרובה על מנת לייצר מערך ארצי בנושא. האגף מזמין חוות נוספות לקחת חלק באתגר הלאומי לטיפול ושיקום של פצועים בנפש ופוסט-טראומה.

בנוסף, נמסר מאגף השיקום, כל חייל שפונה לטיפול על רקע נפשי או פוסט-טראומה, זכאי ל-12 מפגשים טיפוליים, וכי אף פנייה של חייל בנושא לא תידחה.
באגף ציינו כי מספרי הפונים צפויים לעלות, היות שיש נפגעי פוסט-טראומה שעוד יפנו לקבלת טיפול, וגם בגלל שמי שנפגע פיזית וכבר נמצא במערכת עלול לפתח פציעה נפשית בהמשך, למרות שכל מי שנפצע מקבל כבר טיפול נפשי.

הוועדות הרפואיות נדחות בשנה

עם תחילת המלחמה, החליט אגף השיקום על דחיית הוועדות הרפואיות, במטרה לאפשר לפצועים ובני משפחותיהם להתמקד אך ורק בשיקום, תוך מתן מענה רפואי, נפשי, כלכלי ורווחתי מצד האגף. בד בבד, האגף מלווה את הפצועים מרגע הגעתם לבית החולים ומספק להם מענקים, תגמולים, החזרים כספיים, סיוע בהלנה, סיוע בנושא אובדן כושר עבודה לבני המשפחה, וזאת לצד הטיפול הרפואי והנפשי שניתן על ידי גורמי המקצוע השונים.

במסגרת ההתמקדות בתהליך הטיפול ושיקום הפצועים, מרבית הוועדות הרפואיות יידחו בשנה, אך יתקיימו ועדות רפואיות לפצועים קשה או לפצועים קל, שעל פי ההערכות לא תיוותר להם נכות פיזית או נפשית, והאגף מעניק להם טיפול רפואי לצורך החלמתם, ונכון יהיה לאפשר להם חזרה לשגרה ולחיים תקינים.

בנוסף, ‏בחודשים האחרונים נציגי אגף השיקום נפגשו באופן יזום עם 500 חברי כיתות הכוננות של עוטף עזה שהתמודדו בבוקר 7 באוקטובר עם האירועים הקשים. 100 חברי כיתות פנו לקבלת סיוע נפשי מהאגף, ומשרד הביטחון ערוך לליווי חברי הכיתות ומתן סיוע מותאם עבורם.

עוד נמסר ממשרד הביטחון, כי קלט מתחילת המלחמה כ-300 מטפלים פסיכולוגים, פיזיותרפיסטים ומרפאים בעיסוק. במשרד לא יודעים להעריך לכמה מטפלים נוספים יזדקקו כדי לענות על הצורך הצפוי בשנת 2024, ומוסיפים כי קיים מחסור בפסיכיאטרים באגף השיקום, בהתאם למחסור הלאומי ברופאים פסיכיאטרים, וכי יהיה "אתגר לאומי" לתת טיפול פסיכיאטרי לכל הנזקקים בשנה הקרובה.

הצפי ל-2030: 100 אלף נכי צה"ל

תקציב אגף השיקום לשנת 2023 היה 5.5 מיליארד שקלים ובמשרד נערכים לגידול של עוד 1.6 מיליארד שקלים עבור שנת 2024, זאת בתלות בהיקף הביקוש לשירותים.

כיום מטפל אגף השיקום בכ-62 אלף נכי צה"ל. על פי דו"ח שגיבש משרד הביטחון בהתבסס על נתוני המלחמה עד כה, וניתוח הפציעות במבצעים קודמים, עד סוף שנת 2024 יטפל אגף השיקום בכ-78 אלף נכי צה"ל (תוספת של 20 אלף פצועים). בשנת 2030 צפוי להגיע מספר נכי צה"ל וכוחות הביטחון בטיפול אגף השיקום לכ-100 אלף איש.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!