דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

בתל חי לומדים מרחוק: "באתי בגלל קהילת הסטודנטים, אבל עכשיו לא מכירים אחד את השני"

במכללה הצפונית חזרו הלימודים רק בינואר, ורק בזום | יואב אדיב, משוחרר טרי ממילואים, התחיל סמסטר בתוך חדר שינה במוצב | נעם רייזנר, סטודנטית לעבודה סוציאלית: "עברתי הרבה דירות במלחמה, וכל פעם הייתי צריכה למצוא פינה ללמוד"

נעם רייזנר (צילום:אלבום פרטי)
נעם רייזנר (צילום:אלבום פרטי)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

עבור 5,000 הסטודנטים במכללת תל חי שבאצבע הגליל, שנת הלימודים החלה ב-14 בינואר. זה תאריך חריג גם ביחס לשנת הלימודים הנוכחית, בה שאר המוסדות החלו את לימודיהם בסוף דצמבר או במהלך נובמבר. רק 3 קילומטרים מפרידים בין המכללה לגבול לבנון. מחופשת הסמסטר הארוכה, לה זכו הסטודנטים בעל כורחם, הם שבו ללמידה מקוונת בלבד.

ועדת התכנון והתקצוב של ההשכלה הגבוהה פרסמה בתחילת דצמבר מתווה הקלות לסטודנטים בעקבות המלחמה. הקלות מיוחדות ניתנו למכללת תל חי, וכן למכללת ספיר הנמצאת קרוב לגבול עם עזה, כולל מימון מלא של שנת הלימודים הנוכחית. נוסף על כך, תגובש תוכנית כלכלית לתמיכה במוסדות אלו לשלוש השנים הקרובות. אך ההקלות האלו נוגעות רק לחלק מהאתגרים איתם הסטודנטים מתמודדים הסטודנטים, שהמלחמה טלטלה את חייהם הלימודיים והחברתיים.

הלימודים: "לא שונה מהרצאה ביוטיוב"

"עברתי הרבה דירות בשלושת החודשים האחרונים", מספרת ל'דבר' נעם רייזנר (32), סטודנטית לתואר ראשון בעבודה סוציאלית במכללה, שהתחילה השנה את לימודיה בתל חי, "ובכל פעם הייתי צריכה להבין מה הפינה הכי נוחה בבית ללמוד בה. שלא לדבר על השיבושים באינטרנט, ועל הסחות הדעת ששהייה בבית מזמנת. לא טבעי לי לשבת כל כך הרבה שעות מול המחשב".

המכללה האקדמית תל חי, הקמפוס המזרחי (צילום: גילי בר-און/ויקיפדיה)
המכללה האקדמית תל חי, הקמפוס המזרחי (צילום: גילי בר-און/ויקיפדיה)

גם ליואב אדיב (25) הלמידה המקוונת קשה: "בזום החומר עובר בצורה פחות אנושית. אין מקום לשאלות. זה לא שונה מצפייה בהרצאה ביוטיוב".

עד לפני שבוע אדיב, תלמיד שנה שנייה לתואר ראשון במזרח אסיה ולימודים רב תחומיים, שירת במילואים, וניסה ללמוד משם. "הקמנו במוצב מרחב למידה בתוך חדר שינה, הכול מאולתר כמובן. האינטרנט לא עבד, ובכל מקרה היה קשה להתרכז בתוך המצב. המוצב היה בחרמון, ולהיות שם זה אומר להיות במתח מתמיד שמשהו עלול לקרות. שלא לדבר על המוכנות התמידית לפטרולים, או סתם תורנויות ניקיון".

הסמסטר יהיה קצר ודחוס. "הסמסטר יכלול עשרה מפגשים, ומיד אחריהם תקופת מבחנים שתשתלב עם הסמסטר הבא", אומרת רייזנר, "זה יהיה מאתגר".

למרות זאת, לרייזנר עדיין יש מוטיבציה ללמוד. "התקופה האחרונה לימדה אותי על חשיבות המקצוע", היא אומרת, "ידוע שיש מחסור בעובדות הסוציאליות, אבל בתקופה הזאת המחסור זעק לשמיים. תהיה לנו המון עבודה". אדיב: "עם כל ההקלות, אני רוצה ללמוד את מה שבאתי בשבילו".

יואב אדיב. "בזום החומר עובר בצורה פחות אנושית. אין מקום לשאלות" (צילום: אלבום פרטי)
יואב אדיב. "בזום החומר עובר בצורה פחות אנושית. אין מקום לשאלות" (צילום: אלבום פרטי)

המגורים: "אין פנאי להעביר כתובת בזמן מילואים"

רבים מהסטודנטים של המכללה גרים בקריית שמונה וביישובים סמוכים, יישובים שפונו בארבעת החודשים האחרונים. סטודנטים שרשומים כתושבי אותם ישובים מוגדרים כמפונים ומקבלים פיצויים, אך סטודנטים רבים לא שינו את כתובתם בתעודת הזהות מאז שהחלו ללמוד במכללה, מכיוון שמדובר בסידור מגורים ארעי לתקופת הלימודים.

לרוע מזלו של אדיב הוא לא רשום בקריית שמונה, למרות ששם נמצאת דירתו. "כשהוקפצתי למילואים ב-7 לאוקטובר צבעתי קיר בדירה שלי. הצבע עדיין שם". מאז הוא הספיק להגיח פעמיים לדירה בשביל לקחת ציוד ממנה, "פעם לבית ההורים, ופעם ללימודים".

בימים אלו אדיב חזר לגור בבית הוריו במושב נאות הכיכר שבצפון הערבה, וממשיך לשלם שכר דירה בקריית שמונה. "לא היה לי את הזמן או את הפנאי להתעסק בהעברת הכתובת שלי בזמן המילואים. צריך להילחם בבירוקרטיה".

דירתה של רייזנר נמצאת בקיבוץ מעיין ברוך שבגליל העליון. "ב-7 לאוקטובר הייתי צריכה להביא את החפצים האחרונים לדירה. מטבע הדברים זה עוד לא קרה. מאז עברתי בין כל מיני סאבלטים, עניינים, ועכשיו אני גרה בהרדוף". רייזנר הייתה בדירה פעם אחת. "זה היה כשהבנתי שהחורף מגיע" היא מחייכת, "אבל שאר הדברים שלי נשארו שם".

יואב אדיב במדי צה"ל. "כשהוקפצתי למילואים ב-7 לאוקטובר צבעתי קיר בדירה שלי בקריית שמונה. הצבע עדיין שם" (צילום: אלבום פרטי)
יואב אדיב במדי צה"ל. "כשהוקפצתי למילואים ב-7 לאוקטובר צבעתי קיר בדירה שלי בקריית שמונה. הצבע עדיין שם" (צילום: אלבום פרטי)

החיים החברתיים: "כל אחד בביתו" 

לרייזנר מפריעות מאוד ההשלכות החברתיות של הלמידה מרחוק: "התלבטתי על לימודים אקדמיים הרבה שנים, וחשבתי שהנוף וקהילת הסטודנטים הידועה של תל חי יעזרו לי להתאקלם, בגלל זה באתי לפה. עכשיו אנחנו הסטודנטים לא מכירים אחד את השני. זה נורא".

עם זאת, רייזנר מספרת שהסטודנטים עצמם מנסים להתמודד עם הסיטואציה החדשה שנוצרה. "יש מפגשי למידה אזוריים, ומפגשים חבריים. אני הכרתי בזכות המפגשים האלו ארבע חברות".

אדיב כבר הספיק להכיר אנשים בשנה הראשונה. "בזמן המילואים הייתי בעיקר עם החברים שלי מהמכללה ששירתו איתי. הייתה התרחקות משאר החברים. כל אחד בביתו".

אדיב ורייזנר מציינים שניהם את ההקלה בכך שלא יצטרכו לשלם על שנת הלימודים הנוכחית, ואת הערכתם לסיוע מצד הסגל. רייזנר: "בשבוע שעבר העבירו לנו יום למידה פרונטלי, ו-90 מתוך 120 סטודנטים הגיעו. גם אגודת הסטודנטים ארגנו לנו אירוע". אדיב: "המרצים מאוד מבינים, עוזרים להשלים את החומר איפה שצריך". שניהם מציינים שהקל עליהם מאוד שאינם צריכים לשלם על שנת הלימודים הנוכחית.

עם זאת, רייזנר אומרת שהמבחן הגדול לגמישות של הסגל יהיה בתקופת המבחנים: "נראה איך הם יקלו עלינו אז".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!