דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.9°באר שבע
  • 26.0°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 14.2°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הטרדה מינית

תקדים: שלח תמונה של איבר מין באפליקציית היכרויות וישלם פיצוי

בית המשפט לתביעות קטנות קבע ששליחת תמונה מינית בין בגירים ללא הסכמה מהווה הטרדה מינית, על אף שהחוק לא מגדיר זאת במפורש | השופט קבע שהשולח יפצה את הנמען ב-21 אלף ש"ח

טלפון סלולרי.  (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
"ברגע שזה יכאב להם בכיס, הם יפסיקו להטריד" (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
הדס יום טוב

תקדים: בית משפט קבע כי משלוח תמונה של איבר מין שלא בהסכמה בין בגירים היא מעשה של הטרדה מינית. השולח יפצה את התובע בכ-21 אלף שקלים.

פסק דין שהתקבל השבוע בבית הדין לתביעות קטנות בירושלים, פסק לטובת התובע, אודי שחם, פיצוי של 21,350 שקלים (כולל הוצאות משפט), בתביעה אזרחית על הטרדה מינית, לאחר שהנתבע שלח לשחם תמונה של איבר מינו באפליקציית גריינדר שלא בהסכמתו, ולאחר מכן המשיך להטרידו באפליקציה זמן ממושך בתמונות ובהודעות מיניות, למרות שהנתבע ביקש ממנו מספר פעמים לחדול מכך.

על פי פסק הדין, שחם, בן 22 מירושלים, קיבל מהנתבע בחודש אוקטובר 2022 הודעה באפליקציית ההיכרויות הגאה גריינדר, שתוכנה "היי סקסי", ותמונה מפורשת של איבר מינו של הנתבע, כשמבוצע בו מין אוראלי. זאת, למרות שבפרופיל המשתמש שלו באפליקציה כתב שחם כי הוא מבקש מהמשתמשים האחרים שלא לשלוח לו תמונות של איבר מינם.

בהמשך, פנה הנתבע אל שחם עוד מספר פעמים, ואף שלח לו תמונות נוספות בעירום או בעירום חלקי, זאת למרות ששחם הבהיר לו מספר פעמים כי הוא אינו מעוניין בקשר עימו או בתמונות ששלח אליו. גם לאחר שנחסם, הנתבע המשיך לשלוח לשחם הודעות באפליקציה דרך שם משתמש אחר.

שחם טען בבית המשפט כי מדובר בהטרדה מינית, והתעקש כי לא רק ההודעות החוזרות ונשנות מהוות הטרדה, אלא גם עצם משלוח התמונה של איבר מינו של הנתבע בתחילת השיחה, גם אם הוא טרם הביעמפורשות את אי-הסכמתו להתכתבות ביניהם.

הנתבע מצידו טען כי גריינדר הוא יישומון היכרויות לצורך יחסי מין בין גברים להט"בים, כי שחם ידע את זה כשבחר להשתמש בו, וכי משלוח תמונות עירום כבר בתחילת השיחה הוא דבר מקובל בקרב משתמשי האפליקציה.

מלבד ההודעות והתמונות המיניות החוזרות ונשנות שהתקבלו, למרות הבהרתו של שחם כי אינו מעוניין בהן, מה שבבירור עונה על הגדרתה של הטרדה מינית בחוק, בפסק הדין קבע הרשם יגאל ברק-עופר, כי משלוח התמונה המינית בתחילת השיחה, ללא הסכמה, יכולה להיחשב כהטרדה מינית – קביעה ראשונית כאשר מדובר בבגירים.

למעשה, בחוק למניעת הטרדה מינית לא נקבע מפורשות כי משלוח תמונה מינית או תמונה של איבר מינו של אדם (של עצמו) לאדם בגיר אחר ללא הסכמה מהווה הטרדה, אולם ברק-עופר הבהיר בפסק הדין כי "אין ספק שחשיפת איבר מין בפני אדם אחר שלא בהסכמתו מהווה מעשה מגונה, והדבר נכון באותה מידה גם כאשר הדבר נעשה במרחב הווירטואלי", וקבע כי משלוח התמונה שבה נראה הנתבע מקיים יחסים מיניים בתחילת ההתכתבות בין הצדדים וללא הסכמה, מהווה הטרדה מינית.

ברק-עופר לא קיבל את טענתו של הנתבע, לפיה באפליקציית גריינדר מקובל לשלוח תמונות מסוג זה ללא הסכמה מוקדמת של הצד השני, לנוכח העובדה שתקנון השימוש באפליקציה קובע את ההיפך, והדגיש כי שחם ביקש בפרופיל שלו לא לשלוח אליו תמונות מסוג זה.

עוד קבע ברק-עופר, וציטט את טענתו של שחם בתגובה לכתב ההגנה של הנתבע, כי "היישומון איננו 'אקס-טריטוריה' שבה חוקי המדינה אינם חלים".

ברק-עופר פסק לטובתו של שחם פיצויים בסך 5,000 שקלים בגין משלוח התמונה בתחילת השיחה, 15 אלף שקלים נוספים בגין המשך ההטרדה לאחר סירובו של שחם ומשלוח התמונות המיניות הנוספות, ו-1,350 שקלים הוצאות משפט.

לאחר הזכייה, צייץ שחם בחשבון הטוויטר שלו, וביקש לעודד נפגעי ונפגעות הטרדה מינית לתבוע את המטרידים בתביעות אזרחיות. "קשה להיות אישה או הומו באינטרנט בלי שיטרידו אותך מינית", כתב. "הפתרון של הרוב הוא לצמצם את עצמן – לא לשים תמונה, לא להביע דעות, לא למשוך תשומת לב. הפתרון לזה הוא תביעות כאלה, וכמה שיותר. כי ברגע שזה יכאב להם בכיס, הם יפסיקו להטריד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!