דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.5°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.5°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 14.6°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

שירות בתי הסוהר הרוסי: אלכסיי נבלני, ראש האופוזיציה לפוטין מת בכלא

נבלני, שהתפרסם כבר לפני יותר מעשור כמתנגד המשמעותי ביותר לנשיא פוטין, נידון למאסרים רבים בשל פעילותו הפוליטית ולאחרונה דובר הקרמלין טען כי ״מיקומו לא ידוע״ | ב-2019 אושפז עם נפיחות קשה בעור במה שנחשד כניסיון הרעלה נגדו

אלכסיי נבלני (צילום ארכיון: AP Photo/Pavel Golovkin, File)
אלכסיי נבלני (צילום ארכיון: AP Photo/Pavel Golovkin, File)
דוד טברסקי

מנהיג האופוזיציה הכלוא אלכסיי נבלני, שנידון ליותר מ-30 שנות מאסר ברוסיה, מת בכלא. כך לפי הודעת הרשויות במדינה.

על פי הודעת שירות בתי הסוהר שפורסמה אחר הצהריים, נבלני, שכלוא במושבת עונשין מספר 3 במחוז האוטונומי ימלו-ננץ שבחוג הארקטי הרוסי, יצא לטיול קצר בתחום המושבה הבוקר, חש ברע, התעלף וזמן קצר לאחר מכן נקבע מותו. סיבת המוות טרם פורסמה.

עורכי הדין של נבלני טרם אישרו את מותו והודיעו שמשלחת מטעמם יצאה לכיוון מושבת העונשין. הרשויות ברוסיה מסרו שנשיא המדינה, ולדימיר פוטין, קיבל את ההודעה על מותו של נבלני. פרסום של מערך העונשין מאמש הראה סרטון וידאו של נבלני בו שוחח דרך מצלמה עם נציג בית המשפט שדנו בעניינו בוא הוא נראה במצב טוב. 

ב-3 השנים האחרונות מספר עיתונים רוסיים עקבו אחר תנאי הכליאה הקשים של נבלניי והתריעו על כך שבאופן שיטתי מנעת ממנו תזונה ראויה, גישה לשירותים רפואיים, הוא נכלא לתקופות ממושכות לבדו ונמנעת ממנו שינה באופן מכוון – שפגעה קשות בבריאותו.

נבלני הוא המנהיג האופוזציונרי הבולט ביותר ברוסיה בעשור האחרון. הקרן למלחמה בשחיתות אותה הקים חשפה עשרות חשדות נגד בכירים ופוליטיקאים רוסים ובהם נשיא המדינה לשעבר, דמיטרי מדבדב. התחקירים זכו לחשיפה של עשרות מיליוני צפיות ברשתות החברתיות והפכו אותו לסמל האופוזציונרי המוביל במדינה, במיוחד לאחר רציחתו של הפוליטיקאי האופוזציונרי בוריס נמצ׳וב ב-2015 . נבלני ניסה להתמודד מספר פעמים בבחירות המוניציפליות במוסקבה והיה מועמד לבחירות לנשיאות ב-2018 – אך מועמדותו נפסלה. לאורך השנים נעצר עשרות פעמים בעקבות התחקירים וההפגנות אותן הוביל

באוגוסט 2020 הורעל על ידי שירות הביטחון הרוסי אך שרד, לאחר שטופל בגרמניה. בינואר 2021 החליט לחזור לרוסיה, למרות שהוצא נגדו צו מעצר על ידי רשויות. עם הגעתו נעצר ולאחר משפט קצר נידון למאסר של 3 שנים, שבהמשך הורחבו ל 7 שנים נוספות. באוגוסט 2023 גזרו עליו הרשויות הרוסיות 20 שנות מעצר נוספות תחת אבטחה כבדה והוא הועבר למושבת עונשין בחוג הארקטי, שידועה בתנאי כליאה קשים במיוחד. בשנים האחרונות שמו עלה מספר פעמים כמועמד לקבלת פרס נובל לשלום.

עם חזרתו לרוסיה ומעצרו התעורר גל מחאות חסר תקדים בכל רחבי המדינה, כשמעל ל-120 אלף מפגינים יצאו לרחובות בקריאה לשחרורו. זה היה גל המחאה החופשי האחרון ברוסיה, הוא דוכא קשות, עם מעל ל-5,000 נעצרים ומאות אסורים ולאחר מכן, עם הפלישה הרוסית לאוקראינה זכות המחאה במדינה נאסרה לחלוטין. 

בשנים 2018-2011 נידון נבלני למעצרים מנהליים 10 פעמים. במהלך תקופה זו שהה 300 יום בבית מעצר מיוחד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!