דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

ארה"ב / הנשיא הבא של ארה"ב עומד בפני סבך חסר תקדים של ניגודי עניינים

דונלד טראמפ הבטיח שירחיק את עצמו מעסקי החברה המשפחתית לפני כניסתו לתפקיד | שבועיים לפני טקס ההשבעה, הוא מחזיק עדיין ב-500 חברות | מההשקעות מחוץ לארה"ב ועד קרן הצדקה: כל מה שעשה - או לא עשה - כדי להתיר את הסבך

נכסים בבעלות טראמפ באטלנטיק סיטי (צילום: סוכנות AP).
נכסים בבעלות טראמפ באטלנטיק סיטי (צילום: סוכנות AP).

הנשיא הנבחר של ארה"ב, דונלד טראמפ, התחייב להרחיק את עצמו מעסקי החברות שבבעלותו ובבעלות משפחתו עוד לפני שייכנס לתפקיד ב-20 בינואר. פחות משבועיים לטקס ההשבעה, נראה שהוא לא מאוד התרחק מהם.

טראמפ ביטל מעט עסקאות בינלאומיות ופירק מספר חברות קש שהקים עבור השקעות עתידיות. יחד עם זאת, הוא ממשיך להחזיק, או לשלוט, בכ-500 חברות שמרכיבות את קבוצת טראמפ. מה שיוצר סבך, חסר תקדים בהיסטוריה המודרנית, של ניגודי עניינים אפשריים.

הנשיא הבא של ארה"ב, דונלד טראמפ (צילום: AP)
הנשיא הבא של ארה"ב, דונלד טראמפ, במהלך עצרת בחירות לקראת הבחירות לנשיאות. ברקע מטוסו הפרטי (צילום: AP)

הנשיא הנבחר צפוי למסור עדכון בנושא במסיבת עיתונאים שיערוך ביום רביעי הקרוב. ביום שישי האחרון, מסר טראמפ לסוכנות הידיעות איי.פי, כי הוא עומד להכריז על "פתרון פשוט מאוד".

מומחים לאתיקה קראו לטראמפ למכור את נכסיו ולהעביר את ניהול השקעותיו לנאמנות עיוורת (ניהול ענייניו הכספיים של אדם, במלואם או בחלקם, באמצעות נאמן, בלי שתהיה לו השפעה על הניהול), מה שיוציא את השליטה על ניהול החברות ותיקי ההשקעות מידי משפחתו. זה הצעד בו בחרו נשיאים קודמים.

טראמפ לא נתן כל אינדיקציה שהוא מתכוון ללכת רחוק כל כך. הוא אמר בעבר שהוא לא יהיה מעורב בפעילות היום-יומית של החברות, ויעביר את האחריות הזו לשני בניו הבוגרים אריק ודונלד טראמפ ג'וניור. הנשיא הנבחר לא התייחס, עד כה, לשדה המוקשים האתי של השאלה אם ימשיך להיות בעל אינטרסים פיננסיים באמצעות קבוצת טראמפ.

לעיונכם, סקירה של מה טראמפ ניסה, או לא ניסה, כבר על מנת לפתור את הסבך העסקי שלו לפני השבעתו ב-20 בחודש:

ההשקעות בעולם

טראמפ זנח את התכניות העסקיות שתוכננו באזרבייג'ן, ברזיל, גיאורגיה, הודו וארגנטינה. סוכנות הידיעות איי.פי גילתה כי הוא פירק גם חברות קש שהיו קשורות ליזמה עסקית בערב הסעודית.

לא ברור אם צעדים אלה הם סימן לכך שטראמפ מפרק את רשת החברות שמרכיבות את עסקיו. היועץ המשפטי הראשי של קבוצת טראמפ, אלן גארטן, התעקש כי פעולות אלה לא קשורות לניצחונו של טראמפ בבחירות. גארטן כינה אותם "פעילות ניקיון נורמליות".

טראמפ ברשתות החברתיות הסיניות, צילום: סוכנות AP.
טראמפ ברשתות החברתיות הסיניות, צילום: סוכנות AP.

קבוצת טראמפ ממשיכה להרחיב את פעילותה מסביב לגלובוס: מועדון הגולף הבינלאומי של טראמפ בדובאי צפוי לפתוח את שעריו בחודש הבא.

טראמפ אמר כי לא יהיו "שום עסקאות חדשות" כל עוד יישא בתפקיד הנשיא. אך בנו אריק טראמפ, סגן נשיא בכיר בקבוצת טראמפ, אמר בשבוע שעבר לעיתון ארגנטינאי שהחברה פתוחה להצעות עסקיות חדשות במדינה. "היינו רוצים למצוא משהו" אמר ליומון הארגנטיני קלארין, במהלך סיור באתר בנייה של טראמפ, "נמצא איזשהו פרויקט".

עם זאת, דחה טראמפ הצעיר על הסף התרחבות עסקית ברוסיה, לפחות בעתיד הנראה לעין. "האם יש אפשרות, מתישהו בעשרים או שלושים השנים הקרובות, שנמצא את עצמנו ברוסיה? ללא ספק. האם זה נכון עבורנו כרגע? סביר להניח שלא", אמר אריק טראמפ בראיון וידאו שפורסם באתר האינטרנט של היומון הארגנטיני לה נאסיון.

כשנשאל על ניגוד העניינים האפשרי אם החברה תמשיך בפעילותה העסקית, אריק טראמפ השווה את ההפרדה בין הממשלה בהובלת טראמפ לחברה בהובלת טראמפ, להפרדה בין דת ומדינה בארה"ב. "שני הדברים האלה יהיו נפרדים באופן ודאי" אמר, והוסיף כי "לא נחלוק תפקידים".

ההשקעות בארה"ב

המלון שפתח לאחרונה טראמפ בבית הדואר הישן בוושינגטון הבירה מסמל, יותר מכל דבר אחר בתיק ההשקעות האמריקני של הנשיא הנבחר, את ניגודי העניינים בפניהם הוא ניצב. הממשל הפדרלי, בראשו יעמוד בקרוב, מחזיק בבעלות על המבנה שהפך למלון יוקרה ונפתח ימים ספורים בלבד לפני הבחירות.

יהיה הבעלים הפרטי והציבורי בו זמנית - המלון החדש של דונלד טראמפ בוושינגטון. (צילום: AP)
יהיה הבעלים הפרטי והציבורי בו זמנית – המלון החדש של דונלד טראמפ בוושינגטון. (צילום: AP)

תנאי ההסכם של טראמפ עם הממשל אוסרים מפורשות על מעורבות פיננסית של נבחרי ציבור בניהול הנכס. לטענת סנטורים דמוקרטיים, גורמים במנהל השירותים הכלליים (סוכנות ממשלתי המופקדת על הניהול השוטף של מוסדות הממשל הפדרלי) אמרו להם כי הם צופים שטראמפ יפר את תנאי ההסכם ברגע שיושבע לתפקיד.

צוות המעבר של טראמפ ומנהל השירותים הכלליים לא השיבו לשאלת סוכנות הידיעות איי.פי לגבי הצעדים שנקט הנשיא הנבחר, אם בכלל, ביחס להוראות אלו של ההסכם.

טראמפ רשום עדיין כמפיק של תכנית הריאליטי "המתמחה VIP". הוא אמר שלא ישקיע זמן בעבודה על התכנית. מסמכי גילוי פיננסי שהציג בזמן מסע הבחירות הראו כי חברת "טראמפ הפקות" שבבעלותו, הרוויחה קרוב ל-5.9 מיליון דולר מתכניות "המתמחה" ב-2015.

לטראמפ יש גם חוב עסקי רחב היקף, מה שעשוי להציב את הנושים בעמדת כוח על פני נשיא ארה"ב ובני משפחתו. בחודש מאי האחרון, דיווח טראמפ בטפסי הגילוי הפיננסי שלו, כי יש לחברות שלו חובות של לפחות 315 מיליון דולר. החוב עליו דיווח, ברובו משכנתאות על נכסים שבבעלותו, מוחזק בידי בנקים, בכלל גם דויטשה בנק (תאגיד שירותים פיננסיים בינלאומי המבוסס בפרנקפורט, גרמניה) ומשקיעים שקנו נתחים ממנו מהנושים המקוריים.

ארגוני הצדקה

בחודש שעבר הכריז טראמפ כי יסגור את ארגון הצקה שלו, קרן דונלד ג'יי. טראמפ, כדי להימנע מניגודי עניינים.

ההחלטה באה אחרי שהקרן הודתה, בדיווחי המס של שנת 2015 כמו גם בדיווחים קודמים, כי הפרה את האיסור של מס ההכנסה האמריקני על "עסקאות עצמיות", הגדרה שמתייחסת לשימוש בכספי ארגון הצדקה או בנכסיו על מנת להיטיב את טראמפ, בני משפחתו, החברות העסקיות שלו או לתורמים מרכזיים לקרן.

ממשרד התובע הראשי של ניו יורק נמסר שלא ניתן יהיה לפרק את הקרן עד שתושלם החקירה שבודקת אם טראמפ השתמש בכספי הקרן לטובת רווח אישי. במשרד התובע הראשי לא מסרו אם החקירה תגיע לכלל סיום לפני טקס ההשבעה.

המשפחה

לא ברור עדיין כיצד יצליחו איוונקה טראמפ, ביתו של הנשיא הנבחר, ובעלה ג'ארד קושנר, המיועד להתמנות ליועץ לנשיא, להפריד את עצמם מעסקיהם הפרטיים.

נציגים של קושנר אמרו, ביום שבת לסוכנות הידיעות איי.פי., כי הוא שוחח עם המשרד לאתיקה ממשלתית (סוכנות פדרלית המופקדת על הנחיית גורמי ממשל בכל הנוגע לניגודי עניינים) וכי הוא בוחן צעדים אפשריים להתנתקות מעסקיו לקראת כניסתו לתפקיד רשמי בבית הלבן.

טראמפ עם משפחתו בנאום הנצחון שלו ב-9.11 (צילום: סוכנות AP).
טראמפ עם משפחתו בנאום הנצחון שלו ב-9 בנובמבר 2016. ניגשת לחבקו בתו איוונקה ומאחוריה בעלה ג'ארד קושנר. (צילום: סוכנות AP).

במסגרת תכניות אלו, אמרו נציגיו, יתפטר קושנר מתפקיד המנכ"ל בחברת פיתוח הנדל"ן שלו, שהייתה מעורבת בעסקות רכישה בהיקף של כ-7 מיליארד דולר בעשור האחרון.

לצד כהונתה בתפקיד בכיר בעסקים של אביה, פיתחה איוונקה טראמפ מותג "לייף-סטייל", במסגרתו מכרה נעליים, תכשיטים ומוצרים אחרים. היא ספגה ביקורת ציבורית אחרי שחברת התכשיטים שלה שיווקה צמיד יהלומים, בשווי 10,800 דולר, אותו ענדה בראיון לתכנית "60 דקות" אחרי הבחירות, לצד אביה.

נציגים של איוונקה טראמפ ושל החברות שלה לא הגיבו לשאלות על התכניות העסקיות שלה.

על מנת לכהן בתפקידים רשמיים בממשל טראמפ, יהיה על איוונקה טראמפ וקושנר להוכיח כי החוק הפדרלי נגד מינוי קרובים – שאוסר על בעלי תפקידים למנות קרובי משפחה למשרות ממשלתיות – לא חל עליהם.

התביעות

טראמפ צפוי גם להיכנס לתפקיד בזמן שהוא מנהל מספר תביעות אזרחיות. ביום חמישי, העניק הנשיא הנבחר תצהיר מצולם, זאת במסגרת סכסוך משפטי עם שף מפורסם שביטל עסקה לפתיחת מסעדה במלון החדש של טראמפ בוושינגטון הבירה. כשהשף חוזה אנדרס ביטל את תכניותיו לפתוח מסעדה במלון, לטענתו על רקע התבטאותו של טראמפ לפיה חלק מהמגרים המקסיקנים לארה"ב הם פושעים ואנשים, תבעה אותו קבוצת טראמפ על הפרת חוזה.

טראמפ תבע שף מפורסם נוסף, ג'פרי זאקאריאן, על רקע דומה.

הנשיא ניקסון במסיבת עיתונאים בשנת 1973, מצהיר כי הוא מעולם לא הרוויח באופן אישי במסגרת שירותו הציבורי וכי הוא אינו "נוכל". נראה שהרף המוסרי של טראמפ אינו כולל את הצורך בהצהרות מסוג זה ויתכן שהבושה כבר נעלמה

מנגד, טראמפ פעל נמרצות להביא לסגירתו של תיק בולט במיוחד שעסק בבית הספר לנדל"ן "אוניברסיטת טראמפ". אחרי שנבחר בנובמבר, הסכים טראמפ לשלם 25 מיליון דולר במסגרת הסכמי פשרה בשתי תביעות ייצוגיות ובתביעה של התובע הכללי של ניו יורק, שטענו שבית הספר הטעה והונה את הסטודנטים בו. טראמפ לא הודה שפעל באופן לא ראוי, ולפי רישומי בית המשפט עדיין לא שילם את הסכום.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!