דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מתאגדים: הוכפל מספר העובדים האמריקנים ששבתו בשנת 2023

לפי מחקר של אוניברסיטת קורנל, מספר העובדים ששבתו זינק ב-141 אחוז | בין ההישגים הבולטים של העובדים: העלאות שכר ניכרות ובונוסים

הפגנה של איגוד עובדי תעשיית הרכב האמריקנית בדטרויט, מישיגן (צילום: AP Photo/Paul Sancya)
הפגנה של איגוד עובדי תעשיית הרכב האמריקנית בדטרויט, מישיגן. העיניים נשואות למאמציהם להתאגד (צילום: AP Photo/Paul Sancya)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

2023 הייתה שנה עמוסה בשביתות עובדים בארצות הברית: מספר העובדים ששבתו זינק ב-141 אחוזים בשנה החולפת, מאז שנת 2022. כך מדווח אתר החדשות האמריקני Axios, על בסיס מחקר של אוניברסיטת קורנל.

עובדה זו מהותית, מפני ששוק העובדים המתחזק של השנים האחרונות הניע עלייה בתמיכה באיגודים וארגוני עובדים, דבר שהעצים את הארגונים והביא אותם להציג קו קשוח יותר מול מעסיקים, ודחף את העובדים להפגין.

התוצאות היו משמעותיות עבור עובדים אלה, במיוחד בארבעת הסכסוכים הגדולים של השנה, בהם השיגו העובדים העלאות שכר ניכרות, בונוסים, ועוד.

הפעילות בנושא נמשכת גם השנה, כאשר ביום שלישי שעבר נהגים של חברת "אובר" ושליחים של חברת "דורדאש" שבתו.

על פי נתוני בית הספר ליחסי עבודה ותעסוקה באוניברסיטת קורנל, בעוד מספר השביתות הכולל בשנת 2023 עלה רק במעט, יותר עובדים היו מעורבים בהן.

זאת בעיקר בזכות ארבע שביתות גדולות בקרב מגוון תעשיות – הבריאות (עובדי "קייזר"), ייצור (עובדי "יונייטד אוטו"), מדיה (שחקנים וכותבים) וחינוך (עובדי בתי הספר בלוס אנג'לס).

ארבע שביתות אלה בלבד כללו למעלה מ-350 אלף עובדים מתוך סך כולל של 539 אלף עובדים ששבתו בשנת 2023, על פי נתוני בית הספר ליחסי עבודה ותעסוקה באוניברסיטת קורנל.

שלוש הדרישות שעמדו בראש סדר היום של השובתים היו שכר ראוי יותר, שיפור בבריאות ובבטיחות, ותוספת כוח אדם (שני האחרונים בלטו במיוחד בדרישות עובדי "קייזר", שטענו כי תת-העסקה של צוותים פגעה במטופלים).

מה שבלט עוד בנושא, היה שעובדים נטו לשבות גם עבור קבלת חוזה ראשון – כדי לקבע זכויות שכר והטבות נלוות – דבר שהינו בסיסי בכל ארגון עובדים חדש.

חוזה הוא אינו עניין להקל בו ראש. "עובדים אינם זוכים להטבות אלא אם יש להם חוזה חתום", אומר דיקן בית הספר ליחסי עבודה ותעסוקה באוניברסיטת קורנל, אלכס קולווין. "לדיני העבודה באמריקה אין מנגנון שיכול לכפות על חברות לנהל משא ומתן עם עובדים מאוגדים".

אלא שעד כה, הסכם ראשון הוכיח עצמו כחמקמק עבור עובדי החברות "סטארבאקס", "טריידר ג'ו" ו"אמאזון", שבחרו לאחרונה להתאגד.

השביתות בנושא דרישות להסכם עבודה ראשון בשנת 2023 – 74 במספר – יותר מהוכפל ביחס לשנה שלפני.

עובדי החברות "אובר" ו"ליפט" אינם מאוגדים עדיין, מדגים קולווין, בעוד עובדים זמניים ועובדי תעשיית המזון המהיר זכו להצלחה רבה יותר מחוץ לערוצי התאגדות מסורתיים – העלאת משכורות מינימום בכמה מקומות למשל.

באוניברסיטת קורנל עקבו אחר נתונים בנושא רק מאז שנת 2021, לכן יש קושי לערוך השוואה לעבר.

עם זאת, המספרים לשנת 2023 מתאימים לשיאים שנרשמו בנושא בשנים 2018 ו-2019, שדווחו בסטטיסטיקות של משרד העבודה האמריקני, והרחק מהשיאים שנרשמו בשנות ה-70 של המאה הקודמת (הממשל אינו עוקב אחר שביתות של פחות מ-1,000 עובדים, אך בגלל שבשנה החולפת בלטו פעולות התאגדות משמעותיות, ניתן לערוך השוואות חלקיות).

כעת נשואות העיניים למאמצי איגוד עובדי הרכב בדרום (UAW), שנודע בקושי שלו להתאגד. "אם הם ינצחו, זה יהיה ניצחון גדול להתאגדות עובדים", סיכם קולווין.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!