דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.9°באר שבע
  • 26.0°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 14.2°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

"מתנדבי שנת השירות בכפרי הנוער הם חלק אינטגרלי בצוות, גיוס מוקדם שלהם יפגע במרקם החברתי"

ההחלטה להקדים את גיוסם של חניכים במסגרות שנת שירות ובמכינות קדם צבאיות ושל תלמידים בישיבות הסדר עלתה לדיון בוועדה לביקורת המדינה בכנסת אתמול (ב') | ח"כ נעמה לזימי (העבודה): "התקציב יפגע בשירותים החברתיים, ויש כאן קיצוץ כפול"

כפר הנוער בן שמן (צילום ארכיון: דרור אבי, ויקימדיה)
כפר הנוער בן שמן (צילום ארכיון: דרור אבי, ויקימדיה)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

270 חניכי מסגרות שנת שירות, 480 חניכים במכינות הקדם צבאיות ו-250 תלמידים בישיבות ההסדר צפויים להקדים את גיוסם למרץ הקרוב, לפי נתונים של האגף הביטחוני חברתי בצה"ל שהוצגו בדיון הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת אתמול (שני).

אודי דרור, ראש החטיבה למסלולים ייחודיים באגף, הסביר כי ההחלטה על שמות המגויסים היא בידי הגופים, בהתבסס על נתוני גיוס לפי קריטריונים פנימיים, נוסף על שני קריטריונים שהאגף הציב: אי-גיוס חניכים מפונים ופיזור בין הגופים המשלחים השונים.

דליה ינקו, ראש האגף: "המלחמה גייסה כוחות גדולים מאיתנו, סדרי העדיפויות מעט משתנים. יצרנו מתווה שניסה לפגוע כמה שפחות, ולמלא את השורות".

בישיבת הממשלה ביום ראשון התקבלה החלטה לתקצב את המכינות הקדם צבאיות ביחס למספר החניכים שיגויסו. תקציב המכינות מגיע ממשרד הביטחון וממשרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות.

בממשלה נימקו את ההחלטה בחוק מ-2008 המסדיר את תקצוב המכינות לפי דיווח חודשי שלהן על מספר החניכים. מטרת ההחלטה לתקצב את המכינות ללא הדיווח על מספר החניכים שיגויסו, והיא כוללת את הזמן עד הגיוס ועד סוף שנת הפעילות.

גורמים מקצועיים וחברי כנסת הביעו בדיון התנגדויות לגיוס המוקדם של החניכים. אמיר רימון, מנהל מרכז הדרכה ארצי חברתי במנהל חברה ונוער, טען כי המנהל לא היה שותף להחלטה או לקביעת הקריטריונים: "מתנדבי שנת השירות בכפרי הנוער הם חלק אינטגרלי בצוות, והם משמעותיים במפגש עם החניכים. כעת עם גיוס אנשי צוות רבים, הם עלו ברמה באחריות שלהם והם מבוגרים. אנחנו חוששים שגיוס מוקדם יפגע במרקם החברתי. אנחנו חוששים שהדבר לא יפגע רק בכפרים, אלא גם במתנדבים ובקומונה. אנחנו רואים אובדן אמון במפעל שנקרא שנת שירות גם אצל כל בני י"ב.

ח"כ נעמה לזימי (העבודה): "אי-השיוויון פוגע בכל החברה הישראלית. התקציב יפגע בשירותים החברתיים, ויש כאן קיצוץ כפול. בדיון שהתקיים בוועדת הצעירים, משרד הביטחון וצה"ל הודו ששליחת הצווים הייתה טעות. ניסיתי להבין מהי המדיניות, וצה"ל השיב שרבים מישיבות ההסדר התגייסו שוב בצו. יש כאן תפיסה לקויה של עמידה מאחורי מדיניות ללא מדיניות".

ח"כ גלעד קריב (העבודה): "אחת הטרגדיות הכי גדולות שקרו כאן היא המתח בין מסגרות שמשרתות לרעיון הגדול של לימוד והתנדבות. הטענה שלי היא כלפי צה"ל ומשרד הביטחון, הם טרם העבירו לנו נתונים בנוגע למספר המועמדים לשירות שזכאים לדחיית שירות במגוון מסגרות, מהו מספר השנים של דחיית השירות. יש מועמדים רבים שנהנים כבר משנת דחיית שירות שלישית. אין כמעט תלמיד בישיבות ההסדר ובישיבות הגבוהות בציונות הדתית שהוקדם לו הגיוס בשנת דחיית השירות הראשונה שלו".

יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי לוי (יש עתיד): "מפעל שנת השירות הוא אחד המפעלים ההתנדבותיים הראויים ביותר שמדינת ישראל הצמיחה מאז הקמתה. זהו מפעל התנדבותי חינוכי אשר מאפשר מחד גיסא סיפוק, משמעות וחוויית התבגרות לבני נוער שסיימו תיכון ונמצאים לפני גיוסם, ומאידך גיסא, תורמים במגוון תחומים, לרוב בחינוך ובחקלאות, בעבודה עם אוכלוסיות נצרכות ועוד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!