דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ניר אלון

חברה ועבודה / הכירו את האיש ששומר על זכויות הספורטאים בעבודה

ניר אלון, כדורסלן בעבר וראש חטיבת הספורט בהסתדרות בהווה מוביל את מגמת ההתאגדות בספורט הישראלי. בראיון איתו הוא מחדד עד כמה משמעותית סוגיית זכויות העובדים בענף ומדבר על אתגרי העתיד: דאגה לפנסיה וייעוץ פיננסי לספורטאים

ניר אלון (תמונה באדיבות המצולם)
ניר אלון (תמונה באדיבות המצולם)

יצא לכם פעם לחגוג העפלה מרגשת של נבחרת ישראלית לטורניר גדול, כמו למשל שחקני נבחרת ישראל בכדורסל שחגגו את עלייתם לאליפות אירופה?

אחת הסיבות לכך שהם חוגגים היא כי העפלה שכזו מביאה בגינה מענק עלייה מאיגוד הכדורסל כפי שהוסכם בהסכם בין השחקנים בנבחרות לאיגוד לפני עשור. הסכם שמסדיר את התשלום ששחקן יקבל עבור כל אימון, משחק וטורניר בו ישתתף, את סכום הכסף שהוא יקבל לדמי מחייה בזמן שהייתו בחו"ל עם הנבחרת ועוד.

הצופים בבית שוכחים זאת פעמים רבות, אך עולם הספורט המקצועני נוגע בעולם העבודה כמעט בכל נקודה ונקודה.

כחלק מסדרת ראיונות שמטרתם להכיר לקוראים והקוראות את נקודות ההשקה בין עולם העבודה לספורט, קיימתי ראיון עם ניר אלון, ראש חטיבת הספורט בהסתדרות.

את אלון פגשתי מיד לאחר הדיון בבית המשפט המחוזי בגורלה של הפועל תל אביב.

"אנחנו התעסקנו בנושא מקרוב מאוד בחודשים האחרונים, שילמנו חלק מהשכר של השחקנים, העמדנו את כל הכלים שיש לנו לטובתם, זה אפילו הגיע למצב שאני מתעסק בלהזמין את האוטובוס שייקח אותם למשחק" מספר אלון.

בוא נתחיל רגע מההתחלה, איך הגעת לעמוד בראש חטיבת הספורט בהסתדרות?

"גדלתי בגן שמואל, מאז שאני זוכר את עצמי אני שחקן כדורסל, למדתי בבית ספר חקלאי פרדס חנה, שיחקתי בקיבוץ ליד. הוא היה במרחק של חמישה קילומטרים, אז הייתי עושה את הדרך לאימונים בריצות. הייתי שם בנוער ואז בבוגרים, שיחקנו בליגת העל (דאז הליגה הלאומית). האולם שלנו היה ממוקם ליד הרפת ואני זוכר שמיקי (ברקוביץ') היה מגיע למשחקים ושואל 'אוף מה זה הריח הזה?!'.

"בצבא שירתתי במחנה 80 ולאחר מכן המשכתי בקריירת הכדורסל בקבוצות בליגה הלאומית ובליגת העל. אפשר להגיד שהייתה לי קריירה עשירה מגיל חמש עד גיל 35."

ניר אלון - מימין. (תמונה באדיבות המצולם)
ניר אלון – מימין. (תמונה באדיבות המצולם)

ואז בשלהי הקריירה איך מצאת את עצמך באיגוד השחקנים?

"בשנת 2000 קרא לי גלעד שמחוני להצטרף לאיגוד כחלק מהמאבק המסתמן כנגד הוספת בוסמן נוסף. כלומר עד אז קבוצה היתה יכולה להחזיק בשני שחקנים עם נתינות זרה ועוד שחקן עם נתינות זרה אירופאית.

"התחלנו דיאלוג עם איגוד הכדורסל, דאג דני קסטן ז"ל, שמעון מזרחי ואיתן רוב. לא ממש הרגשנו שיש פרטנר בצד השני. במהלך אותם דיונים הגיע אליי מידע מאחד השחקנים שחבר הנהלת האיגוד אמר לו 'רק שלא יצטרפו בהסתדרות'. אז כמובן שישר התקשרתי לחדר מצב של ההסתדרות ולאחר כמה חודשים הגענו לפגישה והחלטנו שהולכים על המהלך של הצטרפות להסתדרות. ברגע שזה קרה כבר הרגשנו שהדיונים מקבלים נפח אחר."

איך המאבק הזה נגמר?

"ביולי עונת 2001/2002 חתמנו חוזה ראשון בין ארגון השחקנים ואיגוד הכדורסל שבו נכתב שבעונה הקרובה ישתתפו שני בוסמנים כפי שרצו באיגוד ובעונה לאחר מכן אם לא נצליח להגיע להסכמות חדשות תרד המכסה חזרה לבוסמן אחד. בסופה של העונה לאחר מכן הכרזנו על סכסוך עבודה בגלל חוסר הכוונה של האיגוד לעמוד בהסכם.

"פנינו לבית הדין לעבודה בעקבות ההבנה שהשחקנים עדיין לא היו מוכנים לעשות את האקט החריף הזה של שביתה. ולאחר קיץ של מאבקים בבית המשפט ובוררות ארוכה מאוד הצלחנו ומכסת הזרים בעונה שלאחר מכן הייתה בקווים שאנחנו רצינו."

ובקיץ ההוא בעצם אפשר להגיד שמנהיג פועלים נולד?

"אפשר לנסח את זה ככה. אחרי אותו הקיץ עברו כמה חודשים ואז קיבלתי את הטלפון ואמרו לי 'בוא תעשה את מה שעשית בכדורסל בעוד ענפים'."

מי מאוגד היום בחטיבת הספורט של ההסתדרות?

"היום חטיבת הספורט מונה כ-3,000 חברים. שופטי כדורסל מונים 500 חברים, מאמני הכדורסל עוד 1,100, שחקני כדוריד עוד 200 ושופטי הכדוריד עוד 50, לאחר מכן עוד כאלף שחקני כדורגל ולאחרונה צירפנו גם את שחקני נבחרת ישראל בכדורעף".

ואיך נראה היום יום, מה עושה ראש חטיבת הספורט?

"היום יום בנוי הרבה מכיבוי שרפות. לעמוד על הזכויות של השחקנים. אם זה כי לא משלמים להם, או רוצים להעביר אותם לקבוצה תוך כדי הסכם, נושא של תקנוני משמעת."

כלומר, קובעים היום ועדת משמעת לשחקן ואתה נמצא?

"בוודאי, אני חייב להיות שם. בכל מקום שיש אנחנו מגיעים וגם החלנו תקנון משמעת שחל על כולם. אנחנו מכניסים לאורך השנים את הסדר הזה במערכת. שחקן איחר לאימון, איחר למשחק, התחצף למאמן, שימוש באלכוהול וסמים, לכל אחת מעבירות המשמעת הללו יש סכום שניתן לקנוס עליו.

"עכשיו קיבלתי טלפון על שלושה שחקנים ששוחררו מיידית מהפועל פ"ת. שחקן מגיע, פותח את הארון שלו ומגלה שאין שם את הציוד שלו, למה? כי אין לנו כסף. אוקיי עכשיו רגע, תן לו להגיע להבנות, תן לו להתאמן בינתיים עד שימצא קבוצה אחרת".

איך השחקנים יודעים ליצור אתכם את הקשר כשקורה מקרה כזה, איך הם יודעים את הזכויות שלהם?

"אנחנו עוברים בכל הקבוצות בתחילת העונה ומעבירים שיחות לשחקנים. מסבירים להם על הסופרגול (ארגון שחקני הכדורגל עומד בקשר כלכלי עם חברת ההפצה של האלבום), על זכויותיהם ומחלקים להם ספרון קטן של תקנון המשמעת עם הטלפון שלנו לכל מקרה שהם יצטרכו.

"יש גם כמובן כל מיני מאבקים רחבים יותר שנקרים בדרכנו כמו המאבק של שחקני הליגה הלאומית נגד המשחקים בשבת. מקרה קלאסי שבו רוצים לשנות חד צדדית את תנאי העבודה של השחקנים.

"יש את כל הנושא של מכסת הזרים. שהעדפה לזרים היום נובעת בכלל משיקולי מס.

"ראיתי השבוע את נס ציונה נגד מכבי ת"א בגביע. איזה תענוג זה לראות שחקנים ישראלים נותנים פייט, החוויה היא אחרת, לראות קבוצה מהליגה הלאומית נותנת בקרב צמוד בהובלת שחקנים ישראלים. במצב שיש לנו היום נושא המס דוחף את הקבוצות להעדיף את הזרים על פני הישראלים. אני לא מתנגד להבאת זרים שיעלו את הרמה של הליגה ויאפשרו לקבוצות להתחרות גם בזירה הבינלאומית אבל בואו נעשה קריטריונים לזרים."

באנגליה אתה צריך לשחק באחוז מסויים מהמשחקים של הנבחרת שלך בשביל לקבל אשרת עבודה.

"בדיוק! צריך לקבוע קריטריונים למי מביאים."

מה האתגרים הבאים שלכם?

"יש מלא, למשל הנושא של הפנסיה של הספורטאים, מחר יש לי פגישה עם הרפרנטית של משרד הספורט בנושא. אנחנו הבאנו מודל מהולנד של תכנית פנסיונית לספורטאים פורשים.

"זה חתיכת עניין הנושא של הפרישה אצל ספורטאים. אין דבר שמשתווה ליום המשחק. ההתרגשות, המתח, ההכנות וכל תכנית ההכנה המדוקדקת. ואז לנצח במשחק זו תחושה עילאית. פתאום בגיל שבו הרבה אנשים מתחילים קריירה, השחקנים הללו מסיימים קריירה של 15 שנה.

"בגלל זה אנחנו בונים בשיתוף עם מכללת קרית אונו והמכללה למינהל בראשון לציון מסלול "חינוך וספורט" שספורטאים יוכלו להירשם אליו והוא יהיה מותאם ליכולות שלהם, נגיד למשל לרכז את רוב הקורסים לפגרת הקיץ. יותר מזה, אנחנו גם שואפים לא רק לתת להם את הלימודים, אלא לחבר לזה גם את העבודה בסוף הקריירה.

"עוד נושא שאנחנו רוצים לטפל בו זה ייעוץ פיננסי לשחקנים בזמן הקריירה. איך לטפל בכסף שהם מרוויחים כדי שלא יעלם. אתה יודע יש לך פתאום הרבה כסף בתזרים אבל צריך לדעת איך לשמור עליו."

אלון מסכם עם מסר אופטימי.

"לא תמיד הכל הולך בקלות, אני מאמין שבכל התחומים הללו צריך קודם כל להתקדם בהידברות אבל אם יש משהו שלמדתי בתחום הזה זה שלא נותנים לך דברים בקלות. הרבה פעמים צריך להפשיל שרוולים ולעבוד קשה מאוד בשביל להצליח לקדם את המהלכים. ואומר לך  שלמרות שאני כבר 16 שנה עוסק בתחום הזה אני מרגיש שרק התחלתי. אני מתרגש לקראת הבאות ולקידום כל העוסקים במלאכה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!