דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

"בשנים האחרונות טבע שיחקה כדי לא להפסיד. עכשיו אנחנו עוברים לשחק כדי לנצח"

אחרי שפיטרה אלפי עובדים וספגה הפסדים כבדים, נשיא ומנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס משוכנע שעשר השנים הקשות של החברה מאחוריה | לדבריו, כעת היא מתמקדת בתרופות מקור, בצמצום ה"הימורים" בתחום התרופות הגנריות, ובמכירת זכויות הפיתוח על תרופה לטיפול בקוליטיס תמורת 1.5 מיליארד דולר

ריצ'רד פרנסיס נשיא ומנכ"ל טבע (צילום: מאיה רונן)
נשיא ומנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס. "סומכים רק על עצמנו" (צילום: מאיה רונן)
מאיה רונן

"אסטרטגיה זה דבר טוב, אבל היכולת להוציא אותה לפועל תלויה באנשים ובעובדים של החברה, בידע שלהם" אומר נשיא ומנכ"ל חברת טבע, ריצ'רד פרנסיס, שנכנס לתפקיד מנכ"ל ענקית התרופות הישראלית לפני שנה. "בטבע יש עובדים מצוינים עם גאווה ורצון עז להצליח. הם לא מוכנים להפסיד, וזה הזמן שלנו להפסיק לשחק כדי לא להפסיד, לעלות להתקפה ולנצח".

פרנסיס הציג השבוע (שלישי) את התוכנית האסטרטגית של החברה במפגש ראשון עם התקשורת הישראלית במטה החברה בתל אביב "אני מאמין שטבע נכנסה לפרק של צמיחה. זו אסטרטגיה לטווח ארוך. אסטרטגיה היא כמו נישואים – צריך לחשוב עליה הרבה ואז לדבוק בה", ציין. 

על רקע מלחמת "חרבות ברזל", אמר פרנסיס: "אין מדינה או חברה כמו ישראל וטבע, שיכולים להתנהל בצורה כזאת מרשימה במהלך מלחמה, כפי שקרה בחודשים האחרונים". 

מאז נכנס פרנסיס לתפקידו, הוא מוביל תוכנית אסטרטגית לצמיחה. התוכנית כוללת העברת כובד המשקל של החברה לתרופות מקור שהיא מפתחת ביחד עם שותפות, צמצום ה"הימורים" בתחום התרופות הגנריות, והתמקדות בתרופות בעלות ערך מוסף, ומכירת זכויות הפיתוח על תרופה לטיפול בקוליטיס ומחלות עיכול לחברת סאנופי תמורת 1.5 מיליארד דולר.

עוד בתוכנית: פיצול ומכירה של חטיבת החומרים הפעילים TAPI, מהלך שצפוי להניב לחברה כמיליארד דולר. פרנסיס: "TAPI הוא עסק מצוין, אך אנחנו מתמקדים בסדרי העדיפויות שלנו בהתאם לאסטרטגיה, וזו תהיה עסקה מצוינת לשני הצדדים. בעבר חשבנו שזה יתרון שיש לנו עסק חומרי גלם פנימי, אבל אנחנו קונים חומרי גלם מעוד גורמים". 

חובות ענק ומאבקים משפטיים

מאז רכישת חטיבת הגנריקה בחברת התרופות האמריקאית "אלרגן" ב-2015, טבע חוותה שנים קשות וספגה הפסדים. באותה שנה הגיעה החברה לשווי שיא של כמעט 80 מיליארד דולר. רכישת החברה בכ־40 מיליארד דולר לווותה בציפיות גבוהות, אבל תוך תקופה קצרה השתנתה המגמה 

העסקה סיבכה את טבע בחובות ענק, ובמקביל הסתבכה החברה במאבקים משפטיים. מכה נוספת באה בדמות תפוגת הפטנט על ה"קופקסון", תרופה לטיפול בטרשת נפוצה, שהפכה את טבע לחברת ענק בקנה מידה עולמי והכניסה רווחים של עשרות מיליארדי דולרים.

טבע נכנסה לסחרור, ושורה של טעויות ניהוליות בניסיון למצוא מנוע צמיחה לחברה, הובילו לחשש שזו לא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה. כדי להתמודד עם החובות, שהגיעו בשנת 2017 לכ-34 מיליארד שקלים, החברה אימצה תוכנית התייעלות אגרסיבית שכללה סגירת מפעלים ופיטורים של אלפי עובדים.  

כעת נראה שהחברה, שנחשבת לעוגן בתעשייה הישראלית, מתאוששת. בעקבות הדו"ח הכספי שפרסמה טבע בשבוע שעבר, נראה שלאחר משבר שארך כמעט עשור, שנת 2023 הייתה שנת מפנה. מכירות טבע עלו בשנת 2023 בשיעור של כ-6.3%, והסתכמו בכ-15.8 מיליארד דולר. 

גם חובות החברה הצטמצמו. בשנת 2023 עמד החוב על כ-16.6 מיליארד דולר, ולראשונה מאז שנת 2016, הגדילה טבע את מספר העובדים וגייסה כ-1,300 עובדים חדשים. מספר עובדי החברה בעולם עומד כיום על 36,472, ב-49 אתרי ייצור ו-25 אתרי פיתוח ברחבי העולם. מתוכם מועסקים בישראל 3,385 עובדים.

בתקופת השיא של טבע, בשנת 2012, החברה העסיקה בישראל 7,400 עובדים, אך קווי הייצור עברו בהדרגה למפעלים בחו"ל. הפעילות בישראל מתמקדת כיום בחמישה אתרים: מפעל בכפר סבא, מרלו"ג במודיעין, אתר אביק בנתניה ורמת חובב.  

"בשנים האחרונות טבע שיחקה כדי לא להפסיד, אבל עכשיו אנחנו עוברים לשחק כדי לנצח. לפעמים אנחנו נפסיד, אבל לא נשחק בהגנה יותר", כך פרנסיס. 

פחות רכישות ויותר מקורות אורגניים

הוא מודע לעובדה שטבע נחשבה לאורך עשורים ל"מניית העם", כזו שנמצאה כמעט בכל תיק השקעות ישראלי. "אני לוקח את האחריות הזאת מאוד ברצינות", אמר. "אני גם מאמין שטבע צריכה להיות מוערכת יותר, ומאמין שהיא תשיג שווי גבוה יותר מהיום.

"הסנטימנט של המשקיעים כלפי טבע השתנה, כי הראינו שאנחנו חברת צמיחה. אני מאמין שמה שהצלחנו לעשות, נותן לאנשים בהירות לגבי איך החברה תצמח, ויתחילו להסתכל עלינו אחרת. זה גם יוביל לתמחור אחר בשנים הקרובות. זה מסע של שנים רבות ואנחנו ממוקדים במטרה". 

השינויים שהחל לבצע בטבע בחודשים האחרונים רומזים על כיוון חדש. "כאשר בחנתי את טבע לפני הצטרפותי, הסתכלתי על ההיסטוריה שלה, בת 124 שנים, וראיתי שהעבר הקרוב שלה הוא לא מה שמגדיר את החברה. בתפקידים הקודמים שלי בשוק הפארמה תמיד התחריתי ישירות בטבע, והיא הייתה המתחרה המאתגר ביותר מכולם. זה מה שאני רואה בטבע, ולא את הטעויות שנעשו, כי העבר הוא לא מה שמגדיר אותנו, אלא מה שמאפשר להסתכל קדימה". 

כעת הוא מוביל שינוי דרסטי בחברה: בניית תוכניות עסקיות שמבוססות אך ורק על מקורות אורגניים. "לא נקנה כלום. אנחנו סומכים רק על עצמנו, ולא על אף אחד אחר מבחוץ", אמר. "אנחנו יכולים לעשות מיזוגים ורכישות, אבל לא חייבים לרכוש שום דבר" 

פרנסיס הדגיש, שטבע היא חברת תרופות גלובלית, עם עסקי גנריקה במקביל לעסקי תרופות מקוריות. "כשהגעתי לטבע, הופתעתי לטובה מהאיכות של המדע בחברה", אמר ביחס לאיכות ה"פייפליין" – "צנרת" תהליכי הפיתוח של מוצרים בחברה. לדבריו, טבע תגביר את שיתופי הפעולה המדעיים שלה בישראל. בתחום הגנריקה, אמר, החברה מתמקדת כיום בפחות מוצרים, ובפרט במוצרים מורכבים יותר שיכולים להביא יותר תועלת רפואית 

הצעד הבא: תרופות עם פוטנציאל שוק גדול

הצמיחה בטבע בשנת 2023 באה בין היתר הודות לשיתוף פעולה שעליו חתמה עם "סאנופי" לגבי מוצר Anti-Tl1A שפותח בטבע, ומיועד לטיפול בדלקות מעי. ההסכם הכניס לטבע חצי מיליארד דולר. פרנסיס: "זה מוצר חשוב מאוד לטבע, וחשוב שנגיע למטופלים כמה שיותר מהר. 'סאנופי' יוכלו לעזור לנו גם לפתח מהר את המוצר, וגם לפתח עוד אינדיקציות רפואיות". 

הצעד הבא, לדבריו, הוא תרופות בפיתוח עם פוטנציאל שוק גדול. התוכנית האורגנית שמיישמת החברה, מבוססת יותר מאי פעם על פיתוח תרופות חדשניות: "אולנזפין", תרופה לטיפול בסכיזופרניה שנמצאת בשלב השלישי של הפיתוח הקליני וצפויה לצאת לשוק בשנת 2025. SABA, תרופה לטיפול באסטמה, נמצאת גם היא בשלב שלישי של הפיתוח הקליני וצפויה לצאת לשוק בשנת 2027. וTL1-A לטיפול בקוליטיס נמצאת בשלב השני של הפיתוח הקליני וצפויה לצאת לשוק בשנת 2028. 

במקביל, מצמצמת החברה את המוצרים הגנריים לתרופות שיש בהן ערך מוסף אמיתי ויכולת להגיע ראשונות לשוק.  

המנכ"ל של המתחרה חוצה את הקווים

פרנסיס, המנכ"ל הבריטי בן ה־55, מגיע לטבע לאחר יותר מעשור כמנהל בכיר, ובהמשך גם מנכ"ל של "סנדוז", מתחרה ישירה של טבע, ואחת היריבות המרכזיות שלה בתחום הגנריקה 

את ישראל זכה להכיר לעומק כשנכנס לתפקידו, וההיכרות עם הישראלים מרעננת לדבריו. "אמרו לי שהמפגש עם ישראל עלולים להיות מאתגר, כי האנשים פה מאוד ישירים, אבל אני רואה את זה כתשוקה. אתם ישירים, מסורים ונלהבים לגבי העשייה שלכם, וזה מה שרואים בחודשים האחרונים. אני אוהב את האספקט הזה. אני לא יודע אם יש עוד מדינה שאזרחיה יכלו לתפקד כפי שהעובדים הישראלים מתפקדים תוך כדי המלחמה", הדגיש. 

פרנסיס התייחס גם להשפעות המלחמה על החברה. ביחד עם שותפים נוספים, השיקה את קרן "מטפלים בנפש", יוזמה שתכשיר צוותים מקצועיים לטיפול בטראומה בפריסה ארצית, ותחזק את מרכזי החוסן בדרום, כדי להתמודד עם מחסור במטפלים ובזמני ההמתנה הארוכים לטיפול נפשי במערכת הבריאות הציבורית.  

"היה לנו ברור שיש בישראל טראומה בהיקף נרחב מאוד", אמר. בטבע מזהים את גודל האסון בהיבט של בריאות הנפש: שני מיליון ישראלים עלולים לפתח פוסט-טראומה בעקבות אירועי 7 באוקטובר והמלחמה. 20% מהם עלולים לסבול מסימפטומים במשך יותר מחמש שנים. אלא שבישראל דרושה המתנה של כ-12 חודשים בממוצע לטיפול נפשי במערכת הציבורית, וההוצאה הציבורית בישראל על שירותי בריאות הנפש נמוכה ב-50% מהממוצע ב-OECD

"5,000 מטפלים חסרים באזורים שנפגעו ישירות מהמלחמה ו-50% מהמטפלים סובלים מפוסט-טראומה שניונית. בדקנו מה הצרכים והקמנו את 'מטפלים בנפש'", סיפר. "אנחנו גאים במה שעשינו, ועצובים שהיינו צריכים לעשות את זה".  

ביחס לתפקוד החברה בתקופת מלחמה, אמר: "כחברה יש לנו תוכניות המשכיות עסקית לכל תרחיש. יש לנו מנגנונים שמבטיחים שהכל יתפקד".

לתת קול לישראל בעולם

ישראל אחראית לפחות מ־8% מהייצור של טבע, והייצור המקומי יכול לקבל גיבוי במפעליה האחרים. במונחי מכירות, השוק הישראלי אחראי ל־2% בלבד מהכנסות טבע. יחד עם זאת, מטה החברה נמצא בישראל, וכך גם מרבית עובדי החברה.

"אי אפשר להמעיט ביכולת המדהימה של העובדים בישראל להמשיך לעבוד כרגיל באווירה הזאת, כשבכל רגע הם נתונים בדאגה תמידית ליקיריהם", אמר. "אני רואה כחלק מהעבודה שלי, לגרום לאנשים מחוץ לישראל להבין מה עוברים הישראלים, ומנסה לתת קול לישראל, לתקשר את הדברים כך שכמה שיותר יבינו את העובדות ואת המציאות במדינה".  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!