דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.9°באר שבע
  • 26.0°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 14.2°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה במלחמה

נזק רב למפעל "פרי מטולה" מפגיעת טיל נ"ט, אין נפגעים

נזק נגרם לבית האריזה | טיל נוסף פגע במבנה סמוך | מנהל המפעל, קובי כץ: "נפגע חדר קירור, יש נזילות של צנרת מים ונזק לפאנלים סולאריים על הגג"

נזקי הפגיעה במפעל "פרי מטולה" (צילום: קובי כץ)
נזקי הפגיעה במפעל "פרי מטולה". "רוצים לגדל פה דורות חדשים של ילדינו הצעירים" (צילום: קובי כץ)
מאיה רונן

מפעל "פרי מטולה" נפגע פגיעה ישירה מטיל נ"ט היום (רביעי) בשעות הצהריים. אחד מחדרי הקירור נהרס ונזק רב נגרם לבית האריזה. בהתקפת טילים נוספת נפגע בית סמוך לבית האריזה.  

בית האריזה פרי מטולה הוא מפעל חיוני שמספק פירות לשווקים, לרשתות השיווק ולצה"ל. את המפעל מנהל קובי כץ, דור חמישי במושבה מטולה וראש המועצה המקומית לשעבר. 

"נפגע חדר קירור, יש נזילות של צנרת מים ונזק לפאנלים סולאריים על הגג", אמר כץ ל'דבר' זמן קצר לאחר הפגיעה. "לשמחתי שלושה עובדים מצוות הכוננות שלי בבית האריזה לא נפגעו. אנחנו עושים אומדן נזקים לרכוש". 

בית האריזה נמצא באזור שמוגדר כשטח צבאי סגור מתחילת הלחימה. "פינינו את הפירות ולמעשה לא קטפנו מחודש אוקטובר", אמר כץ. "לא נתנו לנו לקלוט פירות חדשים כבר כמעט חמישה חודשים".   

כץ מתגורר במושבה כבר 50 שנה ונשוי לבת מטולה שמשפחתה חיה במושבה כבר חמישה דורות. "זה חמור מאוד מה שקורה אצלנו", הוא אומר, "מ-1978 אנחנו סופגים לחימה. עברנו את מבצע ליטני, מלחמת שלום הגליל, מבצע דין וחשבון, ענבי זעם, יציאת צה"ל מלבנון, מלחמת לבנון השנייה, מגן צפוני וכל סיפור המנהרות. אסור שיקרה מה שקרה לנו. המדינה וצה"ל צריכים לשים לזה סוף. פעם זה פת"ח, פעם אמ"ל, פעם חיזבאללה. צריך לתת לנו לחיות בשקט. אנחנו רוצים לגדל פה דורות חדשים של ילדינו הצעירים וכמובן לקלוט תושבים נוספים. רוצים להגיע למצב שיימשך רצף החקלאות מ-1896". 

תושבי מטולה מפונים כבר כמעט חמישה חודשים. רובם התפנו לטבריה. "המושבה נטושה לגמרי", אומר כץ בצער. "לא היה מצב כזה מאז התורכים. זה לא יכול להימשך". 

כמו לרבים במושבה, גם לכץ יש משק חקלאי פעיל. "יש לי 250 דונם של מטעי פרי נשירים: פקאנים, אפרסקים, נקטרינות, משמשים ואבוקדו. אנחנו לא יכולים לעבוד שם. זאת קטסטרופה", הוא אומר בתסכול, ומסביר: "באוקטובר לא קטפו תפוחי 'פינק ליידי' ו'גרני סמית'. העצים היו עמוסים פרי ובכו פה כשהפרי נשר על הארץ. אנחנו לא מטפלים במטעים, לא גוזמים, לא מרססים אותם, לא עושים כלום. לא יכולים להכין אותם לעונה. מי יודע אם עונה 2024 לא הולכת לאיבוד". 

בית האריזה מעסיק 24 עובדים קבועים ו-60 עובדי קבלן. מתחילת המלחמה חלק מהעובדים הוצאו לחל"ת. "אין לי עבודה לתת לעובדים העונתיים כי כל השטחים החקלאיים שלנו מוגדרים שטח צבאי סגור". 

לדבריו, הנזק המצטבר מגיע לעשרות מיליונים רק במושבה מטולה. "יש פה 8,000 דונם של מטעים שנמצאים כבר חודש חמישי בשטח צבאי סגור. רוב השטחים פרושים לאורך 25 ק"מ של הגבול וחשופים לחיזבאללה. מה יאכלו אזרחי ישראל?".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!